گزارش خبرنگار پیام سندیکا از ایران خودرو

چرا خودروهای ساخت ایران بی کیفیت هستند؟ این چراها سالهاست که در ذهن اکثر استقاده کنندگان خودرو وطنی در ایران هست. خودروسازان برای اینکه سود هرچه بیشتری را نصیب خود کنند با استفاده نکردن از قطعات استاندارد زیان های زیادی را به خریداران زده و موجب بی آبرویی محصولات ساخت ایران می شوند. از جمله کارهایی که خودرو سازان می کنند خرید و نصب اورینگ ها، پلینگ، کاسه نمد، فیش سوکت، بلبرینگ های دست دوم و غیراستاندارد ولی ارزان و بی کیفیت است.

نصب این قطعات بر روی خودرو ها با این توجیه نصب می گردد که « چنانچه کار نکرد در نماینده گی اصلاح خواهد شد» در خط کنترل کیفی هم با توصیه های اکید به مهندسین و تکنسین ها برای نادیده گرفتن این موارد و فرستادن خودرو به بخش کنترل فنی نهایی، محصول بی کیفیت به سمت پارکینگ هدایت می شود. اکثر خودروها از قطعات جلوبندی و گیربکس های ضایعاتی و دست دوم خریداری شده از خارج از کشور برخوردارند. بسیار دیده شده که خودرو پس از طی مسافتی مشکل فنی پیدا می کند و با مراجعه به نماینده گی به او گفته می شود که تحت گارانتی نبوده و باید بطور آزاد هزینه را پرداخت کنید.
بارها مهندسین باشرف ناظر کیفی به این کارهای غیرحرفه ای و ضدتولید ملی که باعث بد نامی محصولات ایرانی می شود اعتراض کرده اند که با پاسخ « شما کار خود را بکنید و به شما مربوط نیست» مسوولان مواجه شده اند. در 8 سال اخیر بیش از 70 درصد مهندسین ناظر کیفی در ایران خودرو و سایپا به دلیل حفظ شرافت کاری خود مجبور به استعفا و یا اخراج گردیده اند.
مدیران ارشد خودروسازی برای اینکه در خرید های خارجی پولی به جیب بزنند و از 30 درصد رشوه برخوردار باشند در مواجه با مدیران فروش کشورهای خارجی با چشم بستن بر روی خرید قطعات دست دوم و ضایعاتی به کشور و مردم  خود خیانت کرده و خدمتی به حساب های بانکی خود می کنند.
سرمایه داری تاجر به هیچ چیز جز سود خود فکر نمی کند. وطن او در حساب های بانکی اش است
روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک  20/9/1394.