تلاطم سیاسی در فرانسه

آنچه این روزها در فرانسه می گذرد ، خبر از نبردی سنگین در فرانسه بین زحمتکشان و سرمایه داری مهاجم به دستاورد های کارگری است. سرمایه داری فرانسه برای کاهش خدمات اجتماعی از جمله بهداشت ، آموزش و در اولویت اول بالا بردن سن بازنشستگی به 66 سال پا پیش گذاشته است. در دوران صدارت سارکوزی رییس جمهور پیشین ، سرمایه داری فرانسه توانست با هماهنگی صندوق بین المللی پول سن بازنشستگی را به 63 سال برساند.

از شروع طرح موضوع کاهش خدمات اجتماعی ، سندیکاهای کارگری و در راس آن فدراسیون سراسری  «ث ژ ت» اعلام کردند که با این طرح ضد کارگری برخورد خواهند کرد. فلیپ مارتینز، معروف به فلیپ سرخ دبیرکل فدراسیون ث ژ ت فرانسه (کنفدراسیون عمومی کار) که اکثریت زحمتکشان رادیکال فرانسه عضو این فدراسیون هستند، امروز به  عنوان رهبر اعتصاب بزرگ فرانسه شناخته می شود. او تاکید کرده است که ذره ای از مواضع سندیکاییش کوتاه نخواهد آمد حتا اگر این اعتصاب باعث فلج شدن سراسر فرانسه گردد.

برنامه ریزی سرمایه داری جهانی برای نابود کردن دستاوردهای طبقه زحمتکش تنها مختص به فرانسه و اروپا و آمریکا نیست. همین تهاجم در برنامه ششم توسعه کشورمان نیز گنجانده شده است.

سرمایه داری جهانی که  صندوق بین المللی پول در خدمت آن قرار دارد ، به دنبال تهیه کارگر ارزان در همه کشورها برای سرمایه داری ، از طریق افزایش مالیات بر دستمزد مزد بگیران و کاهش خدمات اجتماعی از جمله بیمه و درمان و آموزش و پرورش است. خصوصی شدن مدارس و پولی شدن بهداشت در همه زمینه ها ، از جمله اولین اقدامات و دستورات این صندوق به دولت هاست که در ایران نیز همچنین  گام به گام عملی می گردد.

مازیار گیلانی نژاد