گزارش خبرنگار نشریه پیام سندیکا از شرکت واحد

به نام دادگر

1- طی گزارش رسیده از رانندگان سامانه 4 مبنی بر خرابی تقاطع چهار راه نواب خواستار رفع عیب مشکل بوجود آمده میباشند. گرمای هوای این روزهای تهران و تردد خودروهای سنگین وزن بعلت زدن ترمزهای ناگهانی و بی کیفیت بودن آسفالتها از معضل ایجاده شده میباشد.

با توجه به زیر مجموعه بودن شرکت واحد در شهرداری و رابطین شرکت واحد  مستقر در شهرداریهای مناطق 22 گانه تهران  همچنان ایراد پابرجاست.

2- طی اعلام شهردار تهران در سالیان گذشته مبنی بر خدمات دهی زائران کربلا، همه ساله از طرف شرکت واحد رانندگان با کلی وعده از طرف مسئولین جهت جابجائی مسافران بدان جا اعزام و پس از برگشت خبری از پرداختهای مسئولین در میان نبوده ودر حالیکه رانندگان جهت احقاق حقشان اعتراضاتی میکردند با دعوت آنها به صرف نهار سر و ته قضیه را حل میکردند. پاداشها همچنان در جیب مدیران مناطق میرفت. در سال گذشته پرسنل اعزامی به کربلا طی دستورات مسئولین پس از گرفتن پاسپورت (آنهم در ساعت غیر کاری) جهت رفتن به کربلا اعزام شدند. پرسنل اعزامی که میبایست بیشترین نفراتش از  رانندگان تشکیل میشد، طی  سالیان گذشته نور چشمی های آقایان مسئول به همراه بردن زائرین بوده اند. این افراد که اطلاع کافی از سفرهای برون مرزی نداشته اند ، رانندگان خروج خود را نزده و پس از بازگشت ورود خود را ثبت نمودند. طی اطلاع یکی از همکاران، یکی از رانندگان قصد یک سفر شخصی را داشته که در  فرودگاه عوامل مستقر در آنجا ایشان را احضار نموده ودر آنجا  پس از پیگیری مشخص شد که مشکل از طرف مسئولان شرکت واحد میباشد. با دریافت نامه از شرکت به دادگاه و گوئی واریز مبلغ 150هزار تومان بعنوان جریمه از طرف راننده بعلت خروج غیر قانونی مشکل برای فرد مذکور حل شد. متاسفانه این معضل همچنان برای دیگر پرسنلی که به کربلا اعزام شدند همچنان باقیست و میبایست از وقت شخصی خود با پرداخت جریمه مشکل بوجود آمده را حل نمایند.

 

3- با فرارسیدن ماه مبارک رمضان طی دوران گذشته از طرف کارفرما بسته های خوراکی جهت افطار بین پرسنل عصرکار توزیع می گردد.در یک دستور غیر کارشناسی مسئولین سامانه یک تحویل بسته های خوراکی از ساعت 18 الی 20 تحویل رانندگان می گردد که این موضوع با اعتراض عموم رانندگان مواجه شده است.در خبرهای گذشته از مشکلات طولانی بودن صف اتوبوسها گزارشی تهیه شد که متاسفانه تا امروز این موضوع حل نشده است معضل برای دریافت بسته های خوراکی ها به مشکلات اضافه گردیده است. طی گزارشهای رسیده از رانندگان در صف انتظار برداشت مسافرین در پایانه آزادی که می بایست در ساعت 18 پس از برداشت مسافر به سمت تهرانپارس حرکت مینمود متاسفانه بعلت معطلی در صف اتوبوسها ساعت 19:20 آزادی را به مقصد تهرانپارس طی کرد و در حالی که برای گرفتن بسته های خوراکی مراجعه مینماید با تعطیلی مرکز فوق مواجه میشود.لازم بذکر است تعدادی از رانندگان نیز با زبان روزه با همین مشکل روز خود را گذراندند.

انشاء الله طاعات مسئولین با تصمیمات این چنینی حتما مورد قبول خداوند قرار می گیرد.

 

4- برابر گزارش رسیده از سامانه ۵ شرکت واحد انتخابات فرمایشی شورای اسلامی کار در حال انجام است و حمایتهای و پشتیبانیهای مدیریت و حراست ومسئولین سامانه ها کاملا هدفمندانه صورت می گیرد که سوالهای زیادی رادر ذهن کارگران به وجود می آورد.

گروهی از اعضای نان بر شورای اسلامی کنونی که رای اخراج کارگر را توطئه گرانه ۴روز قبل از تشکیل کمیته انظباطی کار برای خوش خدمتی به کارفرما و…امضا نموده اند نیز جزو لیست کاندیداهای شورای اسلامی این دوره میباشند.

چنانچه قبل تر نیز بارها اعلام کرده ایم که شوراهای اسلامی کار بدلیل تشکیل ندادن مجمع عمومی کارگران و کارکنان شرکت واحد به بهانه مقدور نبودن انجام مجمع به علت کار خدماتی و…خودداری می کنند، انتخاباتشان فاقد وجاهت قانونی است و انتخابات زوری و رای گیری های اجباری و نرده کشی شده باضرب زور ساندیس و شیر و کیک فوق العاده با هدایت اجباری پرسنل و تهدیدات …قطع دوبل و اضافه کار و ثابت کاری رانندگان شیفتی و تغییر شیفت کارگران ثابت شبکار به بهانه های واهی ولی در واقع به علت شرکت نکردن در انتخابات شوراهای فرمایشی و…را محکوم میکنیم.

کارگران آزادند که در صورت وجود کاندیدا به نمایندگان منتخب رای بدهند و چنانچه فردی را در بین کاندیداها فاقد صلاحیت دیدند، رای بدهند یا رای ندهند…واجبار افرادبه شرکت در انتخابات ممنوع است.

باملاحظه عکس ارسالی نمایندگان نان کارگر بر در لیست کاندیداها مشاهده میشود.

مسئولین شرکت بهتر است جلوی دزدیهای حاج آقااردوخانی ها و ۳۶نفر از همدستان ایشان را که توسط عوامل خودشان هنگام بازنشسته شدن افشا شد پیگیری کنند و به دنبال استرداد اموال بیت المال باشند تا انجام انتخابات فر مایشی و انتصاب عوامل حلقه به گوش خودشان

 

5- با نگاهی به اسامی کاندیداهای شوراهای فرمایشی، میتوان به عدم استقبال رانندگان که جزء ستون اصلی قشر زحمتکش در میان پرسنل شرکت واحد میباشند را مشاهده کرد. این عدم استقبال فقط و فقط بخاطر درک بالای آنها از بی کفایتی، عدم آگاهی نمایندگان شوراس اسلامی به مفاد قانون کار، نداشتن تجربه و شهامت و شجاعت این نمایندگان خود فروخته و گوش به فرمان کارفرما میباشند. نمونه بارز آن روزه سکوت نمایندگان به اصطلاح کارگر در کمیته های انضباط کار و کمیسیون فنی میباشد.( امضاء اخراج کارگر ،عدم پیگیری حق و حقوق پرسنل، آشنا نبودن به قوانین کار، نداشتن قدرت بیان در مقابل کارفرما،،،،) از دیگر معضلات این نماینده های فرمایشی می باشد. متاسفانه روش مرسوم در کاندید شدن آنها برای شوراهای اسلامی طی ادوار گذشته در شرکت واحد فقط به جهت فرار از شغل اصلی هر کاندیدا می باشد و به نوعی برای 2 سال رفتن به مرخصی با حقوق برای هر یک از آنها تاکنون بوده است. و پس از اتمام کار به جهت خوش خدمتی برای کارفرما آن هم با تایید خواسته های مسئولین دیگر به شغل اصلی خود بازنگشته و طی رانتی که در طول 2 سال همگام با مدیریت داشته اند به شغل دیگری مشغول می شوند در حالی که برابر با تبصره 1 ماده 9 شوراها «عضویت و ساعات کار در شوراها افتخاری است.»

تبصره ماده 48 آئین نامه اجرائی شوراها میگوید: اعضاء شورا فقط در محدوده ساعاتی که هیئت تشخیص معین می کند، می توانند در ساعات کار عادی واحد به امور شورائی بپردازند و در غیر ساعات تعیین شده بایستی به شغل موظف خود عمل نمایند.

 

6- جمعی از کاندیداهای شوراهای اسلامی کارشرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه نامه ای منتشر کرده اند که جالب است همه کارکنان شرکت واحد آن را بخوانند.

در بخشی از این نامه آمده است : « گزینش و بررسی صلاحیت های کاندیداهای شوراهای اسلامی کارشرکت واحد اتوبوسرانی به اتمام رسیده…» ما می پرسیم چرا گزینش؟  مگر این نمایندگان باید چه کنند که حتما باید گزینش شوند؟

در جای دیگری می نویسند:« …. امروزنقدهای غیرمنصفانه ای به  نمایندگان کارگران  می شود ما نمی گوییم  نمایندگان را نباید نقد کرد اگرکسی بگوید نباید کسی را نقد کرد مطمئن باشید دل مشغولی برای حمایت ازکارگران را ندارد نمایندگان کارگران هم باید نقد شود اما نقد منصفانه و مشفقانه ….»

ما هم این نکته را قبول داریم به همین دلیل از این آقایان می پرسیم چرا عملکرد اعضای شورا ها در این 30 سال را ارایه نمی دهند تا کارگران متوجه بشوند اینان چه خدماتی به کارگران شرکت واحد کرده اند؟

 جز اینکه در کمیته های حل اختلاف طرف کارفرما را گرفتید و کارگران را حکم به اخراج دادید؟

چقدر تلاش کردید تا حقوق کارکنان شرکت واحد همسان با دیگر کارکنان هم ردیف خود در شهرداری بشود؟

ایا تا به حال و حتا هم اکنون شده بگویید برنامه اتان برای خواسته های کارگران شرکت واحدچیست؟ و چه می خواهید بکنید؟

این هم نقد مشفقانه. بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستیم.

 

7- خبر اول: با خبر شدیم در مورخه 95/03/20 ساعت 7:40 دقیقه صبح خودروی تاکسی سبز رنگ به شماره551ت34 ایران 33 شرکت باغ آسمون  متعلق به مسئول حراست سامانه یک به داخل سوله دپو واقع در تهرانپارس بدون بازرسی داخلی ورود نموده است. این در حالی بود که ایشان خودروی سواری خود را در پارکینگ ترمینال شرق (اتوبوسهای بیرون شهری) به دور از چشم دیگران پارک می نمود که به یک باره در دپو توسط کارگران مشاهده شد.

لازم بذکر است فرد مذکور مانند دیگر مسئولین شرکت واحد بعنوان 2 شغله مشغول بکار میباشد. در جائیکه بخشنامه ها، دستورالعملها و اطلاعیه ها توسط همین مسئولین مبنی بر رعایت قانون صادر میشود که متاسفانه شاهد تخلف از خود آقایان میباشیم.

خبر دوم:  در پی انتشار خبری از کانال فعالین سندیکا مبنی بر استفاده از کارواش جهت شستشوی خودروهای مسئول تعمیرگاه و معاونین ایشان،باخبر شدیم طی اطلاعیه نصب شده در محل کارواش تعمیرگاه سامانه یک واقع در خیابان هنگام اداره مرکزی شرکت واحد از شستشوی خودروهای شخصی خوداری گردیده است. امیدواریم که دیگر هشدارهای ما در رابطه با مشکلات کارگران به همین سرعت پیگیری و رفع شود..

 

به تبعیض پایان دهید !

در پی اعلام فهرست کارگران نمونه مناطق شرکت واحد در سال 95 در پیک واحد متاسفانه از 10 نفر اسامی پرسنل سامانه یک تنها 2 نفر از رانندگان برگزیده شده اند و الباقی به چه معیار برگزیده شده اند را میبایست مسئولین جواب دهند.آیا این گزینش ها سلیقه ائی نمی باشند؟ یعنی واقعا از این همه راننده به نسبت دیگر بخش های شرکت واحد فقط دو نفر راننده نمونه بوده اند؟  و در کارشان جدیت به خرج داده اند؟ 

لطفا مسوولین پاسخ دهند.

 

8- در مطلب گنجانده شده در کانال شوراهای اسلامی کار شرکت واحد ، می بایست نکاتی به سمع و نظر مخاطبین محترم ارائه شود.اگر دوستان به حافظه خود در سال 1384 رجوع کنند بگویند که چگونه در مجموعه بزرگی مثل شرکت واحد اعتصاب صورت گرفت؟ آیا 17500 نفر از شاغلین اون سال بی دلیل دست به این کار بزرگ زدند؟ دستگیری و به زندان افتادن بیش از 300 نفر کارگر بیگناه به زندان اوین و اخراج آنها بدون برگزاری کمیته انضباط کار ،حاصل ناجوانمردی چه کسانی بود؟ متلاشی شدن کانون زندگی برخی از کارگران،یورش شبانه عوامل پلیس در منزلهای کارگران، زدن گاز اشک آور به چشمان بچه 4 ساله، حمله چماق بدستان به محل سندیکا در خیابان خیام، دستگیری کارگران در پارک لاله و پارک سوار آزادی در روز کارگر، فوت برخی از اعضای خانواده های کارگران در مسیر رفت و برگشت زندان و دادگاه،،،،،،، محصول خرابکاری های کدام گروه در شرکت واحد می باشد؟ عدم استقبال کارگران و پرسنل سامانه های 1 و 9 شرکت واحد  از انتخابات شوراهای فرمایشی در دو دوره، آنهم با تمام ابزارهائی که در اختیار کارفرما بود، برای چیست؟ آیا آخرین باری که مجمع عمومی برگزار کردید را بیاد دارید؟ چه زمان برای جمع آوری امضاء جهت گرفتن حق و حقوق پرسنل در میان کارگران حضور داشتید؟ کدام مرتبه مقابل وزارت کار ، شورای شهر و شهرداری برای گرفتن حق و حقوق کارگران پا پیش گذاشتید؟ آیا اصلا شهامت چنین کاری را دارید؟ اصلا اجازه این کار را عوامل کارفرما بشما می دهند؟ کدام یک از شما تا بحال از سمت و موقعیتش استعفاء داده؟ بهتر است به اندک مخاطبانتان بگوئید کدام یک از اعضای شوراها در شغل قبلی خود ماندگار بوده اند؟ کدام فرد از شماها از ابتدایی ترین ماده های قانونی آشنائی دارند؟ بگوئید چگونه پشت یکی از اعضاء خود در اداره مرکزی را خالی نمودید؟ آخرین باری که بصورت یک هفته در محل کار خود جوابگوی کارگران را بودید را بیاد دارید؟ می توانید از پشت پرده آن راننده سامانه 5 که چهار روز مانده به برگزاری کمیته انضباط کارش که امضاء اخراجش را کلید زدید، را بیان کنید؟ دلیل آن کارگری که رئیس 3 شغله کمیته انضباط مرکز و مدیرعامل شرکت واحد را که به گروگان گرفته بود، چه بود؟

لطف نموده بیشتر از این به شعور بالای کارگران توهین ننمائید ودر خلوت خود به آنچه که در گذشته کاشتید و الان در حال درو کردنش هستید، کمی فکر کنید.

باشد که تاریخ در مورد شماها قضاوت نماید.