حقوق مدیران چند برابر حقوق یک کارگر است؟

با ابلاغ سقف حقوق مدیران وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توسط وزیرکار قرار شد : حداکثر حقوق و امتیاز شغل نباید از هفت برابر (7 ) حداقل حقوق کارکنان شاغل مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که هر سال توسط هیات وزیران اعلام می گردد، تجاوز کند.

نحوه تطبیق کارمندان با جداول مذکور و همچنین دستورالعمل بند (9) ماده (68) قانون و کمکهای رفاهی مستقیم و غیر مستقیم که در جلسه مورخ 9/2/1388 بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اختیار حاصل از جزء “ب” بند (11) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور و ماده (67) قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب و به تایید رئیس جمهور رسیده است، برای اجرا ابلاغ می گردد.

متاسفانه آنچه که دغدغه مردم وزحمتکشان ایرانی بود که سقف حقوق مدیران چند برابر حقوق یک کارگر است، به سرانجام نرسید و بازهم بخشنامه سال 88 که باعث حقوق های افسانه ای شد اساس قرار گرفت.

افشای لیست حقوق برخی از مدیران که حقوق های افسانه ای دریافت می کردند تا آنجا پیش رفت که صدا و سیما و در نهایت رییس جمهور را نیز وادار به واکنش نمود. هرچند سخنگوی دولت آقای نوبخت اعلام کرد که فقط 13 نفر حقوق غیرمتعارف می گرفتند!!!!!

باید مشخص شود مزد و حقوق دریافتی هرکسی بایستی چه نسبتی با اندازه بازدهی و کارایی او دارد. کارگری که در یک خط تولیدی کار می کند به قطع به یقین می توان گفت که چند برابر مزد دریافتی اش بازدهی و سود آوری دارد. حال مدیری که دریافتی اش بیش از 100 برابر حداقل حقوق یک کارگر است قاعدتا بایستی این مدیر بازدهی اش یکصد برابر کار یک کارگر باشد و آیا واقعا این طور است. کافی است نگاهی به زیر مجموعه اقای وزیرکار بیاندازیم تا کمی از واقعیت آشکار شود.

مدیران شستا ایا بازدهی اشان به نسبت حقوق شان است؟ اگر هست پس چرا کارخانه های زیر مجموعه شستا یکی یکی ورشکست می شوند؟

آیا بازدهی مدیران تامین اجتماعی به نسبت حقوق اشان هست؟ پس چرا تامین اجتماعی در حال ورشکسته شدن است؟

ذوب آهن و مدیران فولاد و نیشکر هفت تپه و راه آهن …. چه؟

آیا خود وزیرکار به نسبت حقوقی که دریافت می کند بازدهی اش چقدر بوده؟ شلاق خوردن کارگران زیر مجموعه وزیرکار، به زندان بردن هر حرکت کارگری، به زندان رفتن و اخراج نمایندگان کارگری ، شکایت کارفرما از کارگرانی که مزدشان عقب افتاده و معترض هستند به دادگستری مانند کارگران شهرداری اهواز و….. وزیرکار برای رفع این مشکلات چه کرده است؟

متاسفانه با ابلاغیه وزیرکار بازهم در به همان پاشنه خواهد چرخید. و بازهم شاهد حقوق های آنچنانی خواهیم بود. کاش وزیرکار ابلاغیه ای صادر می کرد که در آن مدیرانی که بی لیاقت تشریف دارند نه تنها دریافتی هایشان مسترد شود بلکه به دادگاه نیز به جهت خسران وارده محاکمه شوند. از جمله خود او.

تحریریه نشریه کارگری پیام سندیکا