کارگران سندیکای فلزکارمکانیک به سوالات نشریه پیام سندیکا چنین پاسخ می گویند

حمید شرقی عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران

پیام سندیکا : نظر شما درمورد سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران و نتایج آن چیست؟

سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران مسبب ناتوان شدن سرمایه گذاری ایرانی خواهد شد. از طرفی هم باعث رونق اقتصادی و اشتغال زایی میشه در نهایت سود آن از ایران خارج شده و وابستگی ایران بیشتر خواهد شد. باید سعی کنیم دولت موظف به سرمایه‌گذاری داخلی بشه بجای اینکه در لبنان و سوریه و عراق و افغانستان و یمن سرمایه‌گذاری کنه از تولید کنندگان داخلی حمایت و پشتیبانی کنه.

نظر شما در مورد دستورات صندوق بین المللی پول و نتایج آن چیست؟

صندوق بین‌المللی پول بخاطر منافع خودشان سرمایه‌گذاری می کنند. صندوق بین‌المللی اگر بصورت وام طولانی مدت و با سود جزیی وام بده خوبه و بهتر اینه که دولت تلاش کنه سرمایه‌گذارهای ایرانی که در خارج از کشور سرمایه‌ گذاری کردند را بیارند ایران و از طرفی هم بدهکاران بانکی وام های مختلف کلان گرفتند قرض‌الحسنه هم هست پس بگیرند. دولت باید جلوی رانت خواری و اختلاس و دزدى های میلیاردی را بگیرد. و برای بزرگترین تولیدات داخلی سرمایه‌گذاری میشه کرد و نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نخواهیم داشت.

برخورد سندیکا و به ویژه نشریه پیام سندیکا با دولت اقای روحانی چگونه باید باشد

برخورد سندیکا از دولت روحانی انتقاد از عملکرد دولت در رابطه با خواسته های صنفی و سندیکایی کارگران و اصلاح قانون کار، امنیت شغلی برای همه حقوق بگیران و کارگران باید باشه که کارگران بتوانند از حداقل حقوق زندگی نسبی برخوردار بوده یک رفاه نسبی داشته باشند. در حال حاضر روز به روز کارگر ضعیفتر و بیکار شده زندگی شان فلج میشه. زنده موندنشان با اعمال شاقه شده طبق قانون کار دولت موظف به تامین زندگی 4 نفر عایله یک کارگر رو برآورده کنه.

محمد حسین طهماسب پور عضو سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران


پیام سندیکا : نظر شما درمورد سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران و نتایج آن چیست؟

سلام سوالات خوبی مطرح کرده اید من به اجمال نظرمرا مینویسم حضوری به تفصیل صحبت می کنیم. درموردسرمایه گذاری خارجی، ایران شدیدا نیاز به ایجاد اشتغال وخروج از رکود دارد و راهش سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری کلان ،همچو سرمایه درداخل نیست، اگرپولی هم دست داخلی هاهست اهل سرمایه گذاری نیستند، بنابراین جذب سرمایه خارجی لازم است البته معلوم است سرمایه خارجی به این آسانی نمیاد چنانچه تاحال نیامده ،امنیت میخواد وسود. باید امنیت را ایجادکرد درمورد شرایط، باید دقت شود منافع ملی از جمله حقوق نیروی کارحفظ شود.

نظر شما در مورد دستورات صندوق بین المللی پول و نتایج آن چیست؟

درموردصندوق بین المللی پول و بانک جهانی تا آنجاکه اطلاع دارم این دو موسسه برای کمک به کشورهای نیازمند تاسیس شده اند خیلی جاها هم سرمایه شان برنگشته. انقلاب شده کشور ورشکست شده و…بستگی دارد چه کشوری وام می گیرد و چگونه خرج می کند. من از دستورات و شرایط صندوق خبر ندارم خوشحال می شوم آنها را بدانم در هر صورت اینجا هم باید منافع ملی و از جمله حقوق کارگرا ملحوظ گردد (اگرسرمایه گذاری است).

برخورد سندیکا و به ویژه نشریه پیام سندیکا با دولت اقای روحانی چگونه باید باشد

برخورد سندیکا را جسارت نمی کنم. اما من به روحانی رای داده ام و او را بر رقبایش از قبیل جلیلی و قالیباف ترجیح داده ام و از موضع او و دولتش در برابر اصولگراها و دلواپسان دفاع می کنم. البته این دفاع توام با انتقاد است. تاکید می کنم روحانی دولت ایده الم نیست بطور نسبی قبولش دارم، بنابر این در مقابل کوتاهی هایش بویژه در مورد طبقات زحمتکش سخت در موضع منتقدین هستم.