مازیار گیلانی نژاد در مصاحبه با اندیشه نو: نبرد اجتماعی در مسیر احقاق حق زحمتکشان آغاز شده است

اندیشهٔ نو: با توجه به اینکه تحولات هفته های اخیر کشور به شدت تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار داشته است، و از آنجا که به نظر می رسید که مسایل، مطالبات و مشکلات کارگران، زحمتکشان و حقوق بگیران کشور چندان در مناظره های مطبوعاتی نامزدهای تائید شده و یا رسانه های عمده مورد توجه نمی باشند، از آقای مازیار گیلانی نژاد، عضو برجسته سندیکای فلزکار مکانیک دعوت کردیم که در مصاحبه ای به سئوالات مطرح در این عرصه پاسخ دهند.  آنچه در ادامه می خواند، حاصل گفتگوی همکار ما خانم آناهیتا کیهان با آقای مازیار گیلانی نژاد در تهران می باشد.

اندیشه نو: به نظر شما نتیجه نهایی انتخاب دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی بر اساس چه عواملی شکل خواهد گرفت؟ 

مازیار گیلانی نژاد: با درود به شما و شادباش به مناسبت روز جهاني كارگر که اخیراٌ برگزار شد.

با توجه به اينكه سنديكاي کارگران فلزكارمكانيك در رابطه با موضوع رياست جمهوري موضع گيري خاصي ندارد و اساساٌ در موضوعي كه قرار نیست در آن اتفاق خاصي به نفع زحمتكشان اتفاق بیفتد، سندیکا در این رابطه دخالت نمي كند. بي ترديد سرمايه داري حاكم بر كشور ما در اين مورد دست بالا را دارد و هر كسي كه در اين انتخابات پيروز شود مي بايد دستورات صندوق بين المللي پول را در كشور اجرا كند.

اندیشه نو: با توجه به آنچه تا کنون نمود بیرونی یافته است، برنامه‌ها یا وعده‌های انتخاباتی نامزدها، به‌ویژه در ارتباط با وضعیت زحمتکشان و طبقهٔ کارگر کشور، را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا هیچ‌کدام برنامهٔ امید بخشی برای زحمتکشان ارائه داده است؟

مازیار گیلانی نژاد: بي ترديد همه نامزدها خود را مدافع كارگران معرفی می کنند و رقبای خود را به دليل حل نكردن مشكلات زحمتكشان مورد حمله قرار خواهند داد، ولي آنچه واقعي است و ما به آن ايمان داريم اين است كه تا سيستم اقتصادي كشور سمت و سويي براي بهبودي وضعيت زحمتكشان نگيرد، اتفاق خاصي نخواهد افتاد.

اندیشه نو: در اولین مناظره تلویزیونی در 8 اردیبهشت میان 6 کاندید منتخب شورای نگهبان، موضوع وضعیت معیشیتی مردم در صدر بحث ها قرار داشت. تا چه حد این موضوع می تواند در روند کارزار انتخاباتی افکار عمومی و به ویژه کارگران و مزدبگیران را تحت تاثیر قرار دهد؟

مازیار گیلانی نژاد: البته وضعيت معيشتي زحمتكشان بسيار خراب است و لذا هيچكدام از كانديداها نمي تواند به اين موضوع نپردازد، اما آنچه روشن است اين موضوع است : كارگري كه در اين سالها 4 برابر زير خط فقر زندگي كرده است بي ترديد تحت تاثير شعار ها و برخوردهای تبلیغاتی این کاندیداها که مواضعشان شناخته شده است، قرار نخواهد گرفت.

اندیشه نو: چگونه می‌شود از آقای روحانی خواست که پاسخ‌گوی نقص‌های کارش در چهار سال گذشته باشد؟ به‌ویژه زحمتکشان کشور چه سازوکارهایی برای پرسش از رئیس جمهور در مورد وعده‌های انجام نشده در اختیار دارند؟

مازیار گیلانی نژاد: دوستان، سنديكاهاي كارگري كه تنها صداي رساي زحمتكشان هستند در فعالیت هایشان با محودیت های بسيار روبرو هستند و حتا يك دفتر ندارند. كوشندگان سنديكايي و يا كوشندگان حتی مستقل كارگري با هر اعتراض کوچکي دستگير مي شوند. مگر كارگران چه مي خواهند بكنند كه براي جشن روزكارگر نبايد تجمعي داشته باشند؟ يكي از ساز و كارها مي تواند همين جشن روز كارگر باشد براي مورد سوال قرار دادن کارکرد و عملکرد مسوولين. البته نامه نگاري هايي مي شود ولي اين حد اعتراض نمي تواند كارساز باشد.

اندیشه نو: یکی از تبليغات انتخاباتی دكتر حسن روحانی این است که دولت وی توانسته است تورم 40% درصدی دوره احمدی نژاد را به 99% تنزل دهد و با توفیق در اجرائی کردن برجام رشد اقتصادی را از جهت منفی به جهت مثبت سوق دهد – این اقدامات ادعایی دولت در وضعیت معیشیتی کارگران و کارمندان چه تاثیری داشته است؟

مازیار گیلانی نژاد: اولا ما تحليل اقتصاديمان با اقتصاددانان ايشان و كلاٌ سرمايه داري فرق اساسي دارد. در همين روز گذشته خبرنگار پيام سنديكا گزارشي از كم فروشي رايج مايحتاج مردم داد. به نظر شما تورم چيست؟ آيا تورم جز كمتر شدن قدرت خريد مردم نيست؟  آيا قرص نان هر روز كوچكتر مي شود و كيفيت آن نازل تر مي گردد، نشانه تورم متورم شده نيست؟ البته مي توان همه جور آماري داد اما آنچه ما روزمره مشاهده مي كنيم خالي تر شدن سفره هایمان است. و اين موضوع تنها در مورد آقاي روحاني نيست كه صادق است، بلكه بيش از 38 سال عملكرد تفكر سرمايه داري در كشور است. رييس جمهور قبلي با دادن يارانه توانست تورم را به بيش از 3 برابر برساند و قول مي داد كه زحمتكشان مي توانند با اين پول مسافرت هم بروند.

اندیشه نو: شنيده شده كه ليستي به نام پيشتازان عدالت براي شوراي شهر تهران نامزدهاي كارگري معرفي كرده است. آيا شما از كم و كيف اين موضوع اطلاع داريد؟

مازیار گیلانی نژاد: شايد براي اولين بار است كه در ايران ليستي منتشر شده كه در آن كارگران واقعی هم حضور دارند و اين كارگران بطور مستقل و بدون حمايت تشكل هاي شناخته شده دولتي پا به عرصه انتخابات گذاشته اند كه من به فال نيك مي گيرم.

آنچه مشخص است زحمتكشان بايد براي ساماندهي محلات كارگري و حل توزيع عادلانه  بودجه شهري به ميدان بيايند و اجازه ندهند كه مافياي شهري اين بودجه را مال خود كند. بي ترديد اگر ما روي صندلي خودمان نه تنها در شوراي شهر بلكه در همه نهادهاي تصميم گيري اي كه مربوط به زندگي مان است بنشينيم مافيا به راحتي نخواهد توانست ثروت ما را به يغما ببرد. پس شركت در انتخابات شوراي شهر تهران وظيفه اي است همگاني. نبرد اجتماعی آغاز شده است و بايد با صفي متحد وارد عرصه شد. بي ترديد مافيا و اصحاب زر  و زور  و تزوير نخواهند گذاشت كه ما به آساني وارد نهاد هاي قدرت شويم و شوراي شهر تهران را تصاحب كنيم اما آنچه ما را از آنان متمايز مي كند برادران و خواهرانمان هستند كه مي توانند در اين عرصه راي خود را به كانديداهاي كارگري، كوشندگان حوزه آسيب هاي اجتماعي مانند كودكان كار و كارتن خواب ها…. و استادان دانشگاهي كه دل در گرو بهبودي وضعيت زحمتكشان دارند، بدهند.

مافيا با خريد آراي زحمتكشان نا آگاه، ظلم را بر آنان مستولي مي كند. ما بايد به ميان مردم رفته با آنان گفتگو كنيم و بگوييم كه كانديداهاي ائتلاف پيشتازان عدالت از خودشان هستند.

اندیشه نو: زحمتکشان ایران چگونه می‌توانند خواست‌های خود را به گوش نامزدها برسانند و بخواهند که آنها را در برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود بگنجانند؟

مازیار گیلانی نژاد: متاسفانه با محدود كردن سنديكاهاي كارگري اين صدا هرگز به گوش نامزدها نخواهد رسيد، مگر آنكه اين نامزدها از كارگران و متعهد به آرمان هاي كارگري باشند. اميدوارم با ورود اين ليست به شوراي شهر اين خواست ها گوش شنوايي پيدا كند.

اندیشه نو: آیا سندیکای کارگران فلزکارمكانيك ايران برنامه مشخصی در مورد به بحث کشیدن طرح های اقتصادی-اجتماعی شش کاندید منتخب شده شورای نگهبان در میان کارگران و زحمتکشان در نظر دارد؟ آیا این چنین برنامه ای می تواند بر افکار عمومی بویژه لایه های زحمتکش و قشر های فرودست تاثیر گذار باشند؟

مازیار گیلانی نژاد: ما نوشته اي داريم در مورد برون رفت از بحران كنوني كه مي توان در سايت دو زبانه ما به آدرس زير sfelezkar.com آن را خواند. رئوس ان نوشته در مورد محدود شدن واردات به وي‍ژه توليداتي كه مي توان در داخل توليد كرد، اجراي دريافت درست ماليات از ثروتمندان با كارمندان پاك دست، تزريق پول به صنايع، و نظارت بر توليدات در جهت با كيفيت تر شدن كالاهاي توليدي است.

اندیشه نو: وضعیت تولید ملّی را در کشور چگونه می‌بینید؟ آیا در ۴ سال گذشته بهبودی در آن دیده شده است؟

مازیار گیلانی نژاد: بسيار خراب. گزارش هايي كه توسط خبرنگاران نشريه پيام سنديكا به ما مي رسد نشانگر ركود وحشتناك در صنايع است و به جز چند كارخانه كليدي بقيه در حال مرگ هستند. حتا ذوب آهن هنوز نتوانسته است خود را  از حالت ركود خارج كند و توليداتش را مافياي دلال نمي خرد. گزارش هاي زيادي داريم كه  كمتر از 30 درصد كارخانه هاي فعال در شهرك هاي صنعتي فعال هستند. بطور مثال كارخانه با سابقه خاور در حال مرگ است و اگر توليداتش را به روز نكند اميدي حتی ادامه تولید برای یک سال ديگر را ندارد.

اندیشه نو: جنبش کارگری کشور دارای سابقه دیرینه ای دارد و در مراحلی از تاریخ معاصر ایران مانند ملی شدن نفت و سقوط رژیم سلطنتی در بهمن 13577، دارای آن چنان وزن و نیرویی بود که توانست نقش بسزایی در شکل گیری تحولات داشته باشد. با در نظر داشتن این واقعیت که در سه دهه گذشته طبقه کارگر ایران به لحاظ تعداد افزایش بزرگی داشته است، درجه سازمان یافتگی و نضج گیری جنبش کارگری و تشکل های سندیکایی را در مقایسه با سابقه تاریخی آن چگونه ارزیابی می کنید؟ چه عواملی باعث وجود تفاوت های بین این دو بازه زمانی اند؟

مازیار گیلانی نژاد: متاسفانه تفكري از اوايل انقلاب شكل گرفت كه هيچگونه تشكلي را بر نمي تابد حتی تشكلي همچون خانه كارگر را. جنبش سنديكايي ايران پس از سخت گيري هاي بسيار اكنون در حال بازسازي خود است. امروز جامعه مي طلبد كه كوشندگان سنديكايي به ميدان بيايند. كارگران و جامعه به دنبال انعکاس پر طنین صدايي ديگر هستند.

اندیشه نو: روشن است که فرایند انتخابات در میهن ما فاقد حداقل عرف های دموکراتیک است. در این وضعیت بر اساس چه روشی هایی می توان، از طریق فعالیت های سندیکاهای مستقل کارگری، مطالبات مادی زحمتکشان جامعه را به بحث کشید؟

مازیار گیلانی نژاد: امروز در كشور ما براي اولين بار اتفاقي خاص افتاده است و سه نهاد مدني با هم ائتلاف كردند تا در شوراي شهرتهران بتوانند معضلات شهري را بطور كارآمد و بسود انسانها و انسانيت حل كنند. من مي خواهم بخشي از يك اطلاعيه كه توسط رانندگان تاكسي در تهران دست به دست مي شود را برايتان بخوانم:

« ائتلاف پيشتازان عدالت از سه جريان مردمي تشكيل شده است: كوشندگان مستقل صنفي و كارگري، فعالان حوزه مبارزه با آسيب هاي اجتماعي از جمله كارتن خوابي ، كودكان كار، اعتياد، تن فروشي… و دانشگاهيان متخصص مرتبط با مديريت شهري و مالي، اقتصاددانان و حقوق دانان .

ائتلاف پيشتازان عدالت براي زدودن فقر از سيماي شهر و مبارزه با فساد اعلام برنامه نموده است. كانديداهاي اين ائتلاف در ميان شما و با شما زندگي مي كنند. به نظر اين ائتلاف در شوراي شهر يك غايب بزرگ وجود دارد: عدالت.

پيشتازان عدالت اعلام كرده اند ورود آقازاده ها و پارتي دارها به شوراي شهر ممنوع است. چرا از قشر زحمتكش رانندگان يك نفر را براي شوراي شهر كانديد نشود؟؟

چند مورد از برنامه هاي پيشتازان عدالت به شرح زير است:

اجراي حق بر شهر، يعني ما حق داريم از عملكرد مسوولين شهري و شوراري شهر توضيح بخواهيم.

اتاق شيشه اي را به منظور شفاف سازي كليه تصميمات شهري و مالي شوراي شهر و شهرداري خواهانيم، تا قدرتمندان نتوانند شهر را بر مبناي ثروتمندتر شدن خود تصاحب كرده و اعمال نظر كنند.

ما خواهان مديريت كارآمد، مردمي و متخصص هستيم. شوراي شهر محل باند بازي و افراد غير متخصص نيست. اگر شوراي شهر از متخصصين و مديريت لازم برخوردار بود هرگز فاجعه پلاسكو و آلودگي هوا … رخ نمي داد»

اين نوشته بخشي از خواسته هاي زحمتكشان است. زحمتكشان بايد سازماندهي شوند و انتخابات شوراها فرصت خوبي است كه به ميان مردم رفته و حقوق شهروندي آنان را متذكر شويم. هيچ راهي جز هم نفس شدن با زحمتكشان نيست. زحمتكشان را بايد قانع كرد كه به كانديداهايي از جنس خود راي بدهند. سالهاست رانت خوران و مافيا از اعتماد مردم سواستفاده  كرده و هر روز اختلاس ها رقمشان بالاتر مي رود و سفره زحمتكشان هر روز كوچكتر مي شود. جز تلاش براي تغيير هيچ راهي براي زحمتكشان نمانده است. ما محكوم به تلاش براي خواسته هايمان هستيم تا آينده اي انساني براي فرزندانمان بسازيم و در اين راه اعتماد زحمتكشان به ما راهگشاست.

اندیشه نو: آقای گیلانی نژاد از اینکه بر رغم همه گرفتاری هایتان با حوصله به سئوالات ما پاسخ دادید بسیار متشکریم و برای شما و همه کوشندگان سندیکاهای مستقل کارگری در کشور آرزوی موفقیت می کنیم.