اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت ایران می‌خواهد که محمود صالحی و رضا شهابی را بی‌درنگ آزاد کند و به حقوق بنیادی بشر و کار احترام بگذارد

ژنو، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۴ آبان ۱۳۹۶)

جناب آقای حسن روحانی،

ریاست جمهوری اسلامی ایران

رونوشت: دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری، دفتر رهبری، سازمان حقوق بشر ایران، نمایندهٔ دائمی ایران در سازمان ملل متحد

جناب رئیس‌جمهور،

من این نامه را در مقام دبیرکل اتحادیهٔ جهانی اینداستریال که بیشتر از پنجاه میلیون کارگر در بخش‌های معدن، انرژی، و تولید را در بیش از ۱۴۰ کشور جهان، از جمله در ایران، نمایندگی می‌کند به شما می‌نویسم تا بار دیگر از شما بخواهیم که رهبران سندیکایی زندانی در ایران، از جمله محمود صالحی و رضا شهابی را بی‌درنگ آزاد کنید و رعایت کامل حقوق بنیادی بشر و حقوق کار را در کشورتان تضمین کنید.

ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای دریافت کرده‌ایم که حاکی از پیگرد، و از جمله بازداشتِ کارگران و رهبران سندیکایی به دلیل استفاده از حقوق بنیادی سندیکایی خود بوده است. به این لحاظ، ما خواستار آزادی و بی‌قید و شرط همهٔ کارگران و رهبران سندیکایی زندانی هستیم. به‌ویژه، ما به‌شدّت نگران رفتار غیرانسانی با دو فعال کارگری برجسته یعنی محمود صالحی و رضا شهابی هستیم. تندرستی و سلامت این دو در خطر بزرگی است.

محمود صالحی که فعال کارگری باسابقه‌ای است و در سی سال گذشته بارها به زندان افتاده است، در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ (۶ آبان ۱۳۹۶) دوباره به زندان برده شده است. روز ۳ نوامبر (۱۲ آبان) آقای صالحی دچار سکتهٔ قلبی شد و از زندان به بیمارستان برده شد، ولی در کمال تعجب، به‌رغم اینکه کارکرد قلب او فقط ۳۰درصد است، او را در روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) دوباره به بیمارستان بازگرداندند. در دوره‌های زندان قبلی، هر دو کلیهٔ آقای صالحی از کار افتاده است و او باید هفته‌ای دو بار برای دیالیز به بیمارستان برود. محمود صالحی اگر در زندان بماند، جانش به طور جدّی در خطر خواهد بود.

علاوه بر این، رضا شهابی عضو اجرایی هیئت مدیرهٔ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نیز از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) بارها به زندان افتاده است. او را در روز ۹ اوت ۲۰۱۷ (۱۸ مرداد ۱۳۹۶) دوباره به زندان بردند. آقای شهابی نیز از بیماری‌هایی جدّی رنج می‌برد که از قرار معلوم به علّت بدرفتاری با او و شکنجهٔ او در دوره‌های بازجویی در زندان بوده است. رضا شهابی باید برای مداوای تخصصی در بیمارستانی مجهز بستری شود. رضا شهابی باید بدون قید و شرط از زندان آزاد شود زیرا او همهٔ دورهٔ‌ محکومیت خود را به پایان رسانده است.

همچنین، اتحادیهٔ جهانی اینداستریال بار دیگر از دولت ایران می‌خواهد که کنوانسیون‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار دربارهٔ آزادی تجمع و حق تشکل، و حق داشتن سندیکا و چانه‌زنی دسته‌جمعی را تصویب و اجرا کند.

ما از دولت ایران می‌خواهیم که به دستگیری و سرکوب فعالان کارگری پایان دهد. ما مجدداً بر خواست خود در مورد آزادی بی‌قید و شرط محمود صالحی، رضا شهابی، و همهٔ فعالان کارگری زندانی تأکید و تصریح می‌کنیم.

 

منتظر پاسخ و اقدام بی‌درنگ شما هستیم.

 

با احترام،

 

والتر سانچز، دبیرکل