سهامداران کارگر، قربانی فساد شبکه اقتصادی کشور

با توجه به اطلاعات و تصمیماتی که در بالا رفتن قیمت سهام شرکتی مثل ذوب آهن اصفهان تاثیرگذار است،که در اختیار مدیران و نزدیکان آن‌ها است . مسئولین شرکت‌ها و مدیران از باند و نزدیکان وزرا و مدیران رده بالای اقتصاد و دولت و یا سازمانها و نهادهایی مثل شستا و تامین اجتماعی و صندق فرهنگیان هستند و طی این این چند سال، شاهد فساد و دستکاری در قیمت سهام و یا اخبار دروغ برای بالا و پایین بردن قیمت توسط سهامدار حقوقی بوده‌ایم.

در این بین مردم و سهامداران کوچک و خرد ضررهای بسیاری نموده‌اند؛ مانند کنتورسازی و… جالب این‌جاست که سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی، اداره ناشران بورس و ناظر بازار که تابلو معاملات بورس را رصد می‌کنند از این تخلفات آگاهند اما هیچ‌گاه جلو این تخلفات گرفته نمی‌شود!

به عنوان مثال زمانی که قیمت‌ها در حال معامله شدن و بالا رفتن است، قیمت‌ها را پایین می‌آورند و زمانی که سهامداران حقیقی ترسیدند، از ترس کاهش بیشتر، سهم خود را می‌فروشند و سهامداران حقوقی سعی در خرید نازِل سهم می‌کنند و این رویه مدت دو سال است که در ذوب آهن ادامه دارد. مضاف بر این‌که هر زمان سهم در حال رشد بوده سهم را کاهش دادند و یا برای مدت طولانی سهم از طرف بورس و بدون دلیل منطقی بسته شده است و اطلاعات و آمارهای غلط مندرج در صورت‌های مالی نیز توسط هیچ مرجعی رسیدگی نمی‌شود.

اکنون حدود یک‌سال است کلیه قیمت‌های جهانی فولاد، سنگ آهن، زغال سنگ و نهاده‌های تولید به همراه قیمت دلار باعث رشد و سودآوری چند برابر ذوب‌آهن اصفهان شده. از آن‌طرف قیمت‌های جهانی میلگرد، تیرآهن، گندله، ریل آهن و… حدود دو برابر شده ولی اثرات آن هنوز مشاهده نشده و مسئولین سعی در پنهان کردن این سود دارند و در صورت‌های مالی و پیش‌بینی‌های ماهانه و سه ماهه و شش ماهه این اثرات مثبت گزارش نشده است.

جالب این‌جاست که سود اصلی به جیب دو شرکت «دوارت» و «پویش بازرگان» که توسط خود مسئولین و مدیران ذوب آهن در کشور عمان تاسیس شده و فروش محصولات ذوب آهن توسط آنها انجام می‌شود، می‌رود و سهامدار این دو شرکت نیز خود مدیران ذوب آهن هستند! اما سهامداران ذوب آهن با دارا بودن ۳۳ میلیارد سهم بزرگترین تولید کننده آهن و فولاد خاورمیانه و صادر کننده بیش از یک درصد ارزش پولی کل صادرات ایران، از آن بی‌نصیب هستند ولی در مصاحبه‌های مدیر عامل، مدیر مالی، مدیر فروش و امور سهام و نماینده سهامداران عمده مثل تامین اجتماعی و فرهنگیان، مردم و سهامداران خرد را له کرده‌اند و به آن‌ها اهمیت نداده و پاسخ‌گو نیستند. این افراد سهامداران خرد را  متوهم خوانده و اعتراضاتی را که طی این مدت به سازمان بازرسی، نهاد بازرسی بیت رهبری، وزارت اقتصاد، وزارت معدن، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و جراید ارسال شده، بایکوت کرده‌اند و هیچ‌کس هم فریادرس نیست.

سرمایه ما مدت‌هاست بلوکه شده و هیچ رشدی نکرده که هیچ، زیان هم کرده‌ایم! همین چند روز پیش در نمایشگاه بین المللی بود که سهامداران اعتراض کردند و مدیران و مسولین شرکت ذوب‌آهن خواهش کردند که چون میهمانان خارجی و بازدید کننده‌ها در نمایشگاه هستند، به سالن جلسات برویم و در آن‌جا به حرف شما گوش کرده و ترتیب اثر می‌دهیم و نامه اعتراضی سهامداران را به وزیر می‌رسانیم، ولی به محض تمام شدن نمایشگاه، باز همان وضعیت ادامه دارد تا جایی که «امید قائمی» تعداد سهامداران معترض را بیست نفر عنوان کرد و گفت: این‌ها سهامداران مهمی نبوده‌اند! از شما خواهش می‌کنیم این اعتراضات را رسانه‌ای نکنید.

کارگر ذوب آهن اصفهان