گزارشی از کارخانه چلیک صنعت کاوه در ساوه

ر این ایام که اغلب شرکتهای تولیدی و کارفرماها با مشکلات عدیده ای اعم از نبود مواد اولیه و یا قیمت بالای مواد اولیه و محصولات و عدم ثبات بازار دست و پنجه نرم می کنند ٬ که بالطبع این مسائل باعث کمبود مشتری و فروش می شود و در نتیجه مستقیماً قشر ضعیف جامعه من جمله کارگرها را دچار مشکل می کند.

اما در این  گزارش نمی خواهیم بر ضد شخصی یا کارفرمایی یا شرکتی صحبت کنیم بلکه در پی اقدامات کارفرمایی برآمده ایم که در این اوضاع نابسامان تمامی پرسنل خود را راضی و خشنود در کنار خود می بیند .

معرفی شرکت چلیک صنعت کاوه

شرکت چلیک صنعت کاوه واقع در شهر صنعتی کاوه در شهرستان ساوه – استان مرکزی در سال ١٣٧٥ با مدیریت عاملی جناب آقای علی اصغر نجفی و مدیریت کارخانه جناب آقای محمد یوسفی تحت مالکیت جناب آقای عبدالصاحب مرعشی تاسیس شد.

این شرکت در زمینه تولید انواع بشکه ٢٢٠ لیتری فلزی فعالیت می نماید و پرسنل شاغل در این شرکت اعم از اداری و تولیدی ٣٠ نفر می باشند.

نکته حائز اهمیت و قابل توجه که مورد بحث ما می باشد رضایت تمامی کارگران از کار در این کارخانه می باشد که مدیران سعی خود را در این سالیان کرده اند تا کارگری ناراضی و دلگیر از ایشان نباشد.

برای مثال می توان به نداشتن حقوق معوقه که کمترین حق کارگر است و غذای روزانه کارگران اشاره کرد که جناب آقای مرعشی و مدیران بر این نکته پافشاری دارند که “کارگر ممکن است در منزل نتواند غذای مناسبی بخورد به همین دلیل باید در شرکت وعده غذای خوب و مناسبی میل نماید”.

جهت اطلاع شما عزیزان به موارد دیگری نیز اشاره می کنیم:

١-     بسته غذایی خانوار که هر فصل به پرسنل داده می شود

٢-    عیدی و پاداش که در مناسبت های مختلف من جمله اعیاد مذهبی و سنتی مانند عید غدیر و ماه مبارک رمضان و روز کارگر و شب یلدا و …

٣-    پرداخت کمک هزینه تحصیلی و خرید لوازم التحریر به پدرانی که فرزند محصل دارند

٤-    علاوه بر پرداخت عیدی و حق سنوات در پایان سال پاداش آخر سال نیز پرداخت می شود

٥-    پرداخت وام سالیانه به پرسنل

٦-    کمک هزینه درمانی برای پرسنلی که دچار بیماری با هزینه بالا که منجر به مرخصی طولانی مدت می شود

٧-    پرداخت چشم روشنی تولد نوزاد

٨-    قربانی کردن دام و تقسیم گوشت آن میان کارکنان

موارد فوق گوشه ای از اموری است که باعث رضایت کارگراناز کار در این شرکت شده است.

در آخر مناسب میبینم بدینوسیله از زحمات صاحب کارخانه و مدیران حرفه ای این کارخانه به پاس تمامی زحماتی که در این چندین سال برای سرپا بودن شرکت و رضایت کارگران انجام داده اند تشکر و قدردانی به عمل آوریم.

امید است در جامعه کارگری شاهد بستری باشیم که کارفرمایان همان گونه که به سود خود می اندیشند این چنین قوانین را نیز در قبال کارگران خود رعایت کنند.

با تشکر فراوان

احسان نجف آبادی

عضو کوچکی از خانواده چلیک صنعت کاوه