شکنجه فعالان اتحادیه های کارگری همزمان با گسترش اعتصاب ها در ایران

موج اعتصاب ها در استان خوزستان منجر به دستگیری و شکنجه رهبران و فعالان کارگری شده است.

کارگران کارخانه فولاد ملی ایران در اهواز با ادامه اعتصاب های مکرر خود در طی یک سال گذشته، خواهان پرداخت دستمزد های معوقه و بازگشت کارخانه به مالکیت عمومی شده اند. آنها با کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، که بیش از یک ماه است در رابطه با دیرکرد در پرداخت دستمزد و فساد اداری مدیران در اعتصاب می باشند، اعلام همبستگی نموده اند. همچنین، اعتصابات دیگر در پالایشگاه نفت آبادان، پروژه مترو اهواز و در میان کارمندان شهرداری حمیدیه در جریان است.

علی خامنه ای ادعا کرده است که اعتصاب ها توسط دشمنان خارجی کشور هدایت می شوند که سعی در از بین بردن اقتصاد دارند. اما کارگران با این توصیف که “ایران شده دزد خونه، توی جهان نمونه” پاسخ می دهند و تاکید دارند که “دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست”.

در 18 نوامبر (27 آبان ماه)، تظاهرات ۴۰۰۰ نفری کارگران نیشکر هفت تپه در شوش مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت و 18تن از رهبران آنان دستگیر شدند. روز بعد، کارگران فولاد اهواز در همبستگی با این کارگران یک تجمع چند هزار نفری برپا کردند. فولادگران اهواز با راه پیمایی در مقابل فرمانداری در اهواز، خواهان آزادی این فعالان کارگری شدند. دانشجویان چند دانشگاه در ایران نیز به حمایت از آنها پرداخته اند. مقامات حکومتی تعداد 14 تن از فعالان را آزاد نموده ولی اسماعیل بخشی، محمد خانی فر، مسلم آرمند، حسین فاضل و ، سپیده قلیان یک فعال دانشجویی، هنوز در زندان هستند.

گزارش های متعددی از شکنجه شدن فعالان دستگیرشده دریافت می شود. خانواده های بخشی و قلیان که اخیرا موفق به دیدار زندانیانشان شدند نیز این گزارشات را تایید کرده اند که این دوفعال کارگری، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و در سلول انفرادی نگهداری می شوند. جراحات شدیدی در ناحیه سر بخشی دیده شده است. وی تحت فشار قرار گرفته تا مجبور به اعلام پایان اعتصاب گردد.

سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک ایران، که از اعضای رسمی فدراسیون سندیکایی بین المللی اینداستریال IndustriALL Global Union می باشد، اعلام کرده است که:
“ضمن محکوم کردن شدید شرایط جسمی و روحی ایجاد شده برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان هستیم. مسئولیت تمام زجر، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان مستقیما بر عهده دولت ایران و حفظ سلامت و امنیت آنان وظیفه مقامات قضایی- امنیتی و دولت است. ما تمام کارگران در سراسر ایران و اطراف جهان را فرا مخوانیم که به کارزار برای آزادی همه آنانی که دستگیر شده اندبه پیوندند.”

کمال اوزکان، معاون دبیر کل فدراسیون بین المللی سندیکایی اینداستریال IndustriALL Global Union گفت: “تلاش برای شکستن اعتصاب از طریق خشونت و تهدید و ارعاب برای رژیم ایران ننگ آور است. کارگران برای دریافت دستمزد به حق خود اعتصاب کرده اندو رهبرانشان بدلیل دفاع شجاعانه از آنها، تحت شکنجه قرار گرفته و رنج می برند. حکومت ایران باید به حقوق آزادی های سندیکایی و کنوانسیون های سازمان بین المللی کار، به ویژه مقاوله نامه های 87 و 98 احترام بگذارد. اتحادیه های کارگری باید بتوانند بدون هراس و آزار و اذیت کار خود را انجام دهند و کارگران باید حق تشکیل اتحادیه های مستقل را داشته باشند”.

هر دو کارخانه های فولاد و مجتمع نیشکر هفت تپه در شرایط سئوال برانگیزی خصوصی شدند. مالکان خصوصی که این دو کارخانه را با قیمت ارزان خریده اند به طور مرتب از پرداخت دستمزد کارگران امتناع کرده اند. مدیریت جدید این دو مجتمع، اتحادیه های کارگری مستقل را به رسمیت نمیشناسند. این اتحادیه ها گاهی با برگزاری اعتصابات پراکنده موضعی، موفق به کسب دستمزد های معوقه کارگران می شوند.
– – – – – – – – – – – – – – – – –
* فدراسیون جهانی ایندلستریآل (IGU) Union Global IndustiALL در بر گیرنده بیش از 50 میلیون نفردر تشکلها و اتحادیه های کارگری در بخش معدن، انرژی و تولید در بیش از 140 کشور جهان می باشد.