کنفدراسیون جهانی سندیکایی اینداستریال از دولت ایران خواستارشده است که بدون هیچگونه تاخیری بلافاصله همه کارگران شرکت ملی فولاد ایران را که بخاطر طلب حقوق و خواست های اساسی خود دستگیر شده اند را آزاد کند

در روز چهارشنبه 28 آذرماه (19 دسامبر) آقای والتر سانچز، دبیرکل کنفدراسیون جهانی سندیکایی اینداستریال، در نامه ای “به نمایندگی از طرف 50 میلیون عضو این نهاد سندیکایی بین المللی با نفوذ در صنایع معدن، انرژی و تولید در بیش از 140 کشور و از جمله ایران”، خطاب به دکتر حسن روحانی ، رئیس جمهور، از او خواست که “در رابطه با آزادی 41 کارگر شرکت ملی فولاد ایران در اهواز که به دلیل مشارکت در اعتصاب برای طلب پرداخت دستمزدهای معوقه 4000 کارگر شرکت دستگیر شده اند، اقدام نماید.”

لازم به یادآوری است که دوسال پیش سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران در کنگره جهانی اینداستریال در برزیل به عضویت رسمی این مرکز با نفوذ سندیکایی انتخاب شد، و در رابطه نزدیک با آن فعالیت می کند.

آقای والتر سانچز در بخشی از نامه امروز خود به نامه مشابهی که در تاریخ 5 مارس 2018 (14 اسفند ماه 1396) به رئیس جمهور ایران نوشته بود که در آن او را فراخوانده بود که ” بلافاصله برای تضمین پرداخت دستمزدهای معوقه و پرداخت نشده این گروه کارگران اقدام نماید”، اشاره کرده و می افزاید: “. واضح است که شما این کارها را انجام نداده اید و دولت شما رویکردی متفاوت دارد که کنفدراسیون سندیکایی اینداستریال آن را به شدت محکوم می کند.” کپی این نامه به ضمیمه برای اطلاع آقای روحانی ارسال شده است.
دبیر کل اینداستریال در ادامه نامه خود به شرح جزئیات اطلاع رسانی شده به کنفدراسیون خود می پردازد و از حمله اضاافه می کند: “به من اطلاع داده شده است که نیروهای نظامی امنیتی جمهوری اسلامی ایران پس از دو روز متوالی حملات وحشیانه به خانه های کارگران اعتصابی مجتمع فولاد اهواز، 41 کارگر را دستگیر کرده اند. 31 کارگر حدود ساعت 2 صبح روز دوشنبه 26 آذرماه، ( 17 دسامبر 2018) دستگیر شدند و دست کم 10 کارگر دیگر در تاریخ 27 آذرماه ( 18 دسامبر 2018) دستگیر شدند.”
در طی این دستگیری ها، نیروهای دولتی ایران، با استفاده از تاکتیک های خشونت آمیز، برخی از کارگران فولاد را در مقابل اعضای خانواده ضرب و شتم کردند و وسایل شخصی آن ها، از جمله تلفن های همراه آن ها راضبط کرده اند. پس از این دستگیری ها، نیروهای پلیس و سپاه پاسداران بخش هایی از شهر اهواز را برای جلوگیری از گرد هم آمدن و تجمع کارگران اعتصابی به اشغال خود درآوردند. با این وجود، گروهی از کارگران شجاعانه به اعتراض پرداختند و خواستار آزادی همکاران دستگیر شده گردیدند.
والتر سانچز در بخشی از نامه مفصل خود به رئیس جمهور حسن روحانی متذکر می شود که این مشخص است که “نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از همان راهکارهایی که در برخورد با کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بکار بردند و از جمله دستگیر کردن نمایندگان کارگران اعتصابی و سپس براه انداختن کارزار ایجاد رعب و وحشت در میان دیگر کارگران استفاده می کنند.”
دبیر کل کنفدراسیون جهانی سندیکایی اینداستریال در بخشی بعدی نامه خود اسامی همه 41 کارگر فولادگر دستگیر شده توسط نیروهای امنیتی- انتظامی جمهوری اسلامی را متذکر شده و از رئیس جمهور ایران خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تک تک آن ها شده است.
در بخش نهایی نامه خود، آقای سانچز، دبیر کل کنفدراسیون جهانی سندیکایی اینداستریال اضافه می کند:
“کنفدراسیون جهانی سندیکایی اینداستریال قویاٌ دستگیری کارگران اعتصابی فولاد اهواز را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها می باشد. کنفدراسیون جهانی سندیکایی اینداستریال همچنین خواستار پرداخت همه حقوق ها و دستمزد های عقب مانده و پرداخت نشده کارگران، قطع بلافاصله تمام اقدامات طراحی شده برای اعمال فشارهای فرسایشی به نیروی کار، تضمین و محافظت از حقوق اساسی کارگری، از جمله حق کارگران به پیوستن به سندیکاهای مورد نظر خود و شرکت در همه تعاملات جمعی به منظور تضمین حقوق صنفی خود در رابطه با قراردادهای کاری است.”
ما اقدام سریع و پاسخ شما راانتظار داریم.

ارادتمند شما، والتر سانچز، دبیر کل اینداستریال

برای ملاحظه نامه اینجا را کلیک کنید!