بیانیه مشترک 4 تشکل صنفی، مدنی و مردمی – پشتیبان مردم میهن مان هستیم!

خسارات و ویرانگری های وسیع سیل، نتیجه سیاست های نابخردانه و ضد محیط زیستی است که هم اکنون باعث آواره گی بسیاری از هموطنان در شمال و غرب و جنوب کشور شده و آنان را بی پناه نموده است.

متاسفانه تاکنون آمار دقیقی از کشته شدن هموطنانمان در اختیار نداریم، اما مزارع ویران، خانه ها نابود، دام ها تلف شده و بیش از صدها روستا و چندین شهر زیر آب رفته اند و خدمات رسانی به مردم مصیبت زده بسیار ضعیف بوده و تا اینجای کار بعد از گذشت ٢٠ روز از جاری شدن سیل هنوز دولت هیچ گام اصولی برنداشته است.

همچنانکه می بینیم امدادرسانی خود جوش هموطنان، با وجود فقر اقتصادی تحمیل شده به مردم، به خصوص درمناطق غرب کشور، بسیار سریع تر از نهاد های دولتی عمل کرده است.

لذا از دولت می خواهیم در اولین قدم، اقدامات زیر را اجرایی کند:

الف) رساندن فوری کمک های اولیه، از قبیل چادر و سرپناه، لباس، آب و خوراک.

ب) اعزام تیم های پزشکی و ارسال دارو، بویژه داروهای اورژانسی.

و درمراحل بعدی و به صورت عاجل؛

١- کلیه وام های کشاورزی و مسکن داده شده به هموطنان آسیب دیده در این مناطق پرداختش را منتفی اعلام کرده و بانک ها این وام ها را به مردم این مناطق بخشوده اعلام کنند.

٢- کلیه مسوولین و مسببین این اقدام های ضد زیست محیطی را بدون هیچ اغماضی در هر رده و مرتبه و سازمانی به مردم معرفی و با تشکیل دادگاه کلیه اموال این مسوولین خاطی را بلوکه و ضبط کرده و تا بخشی از خسارت وارده این چنین تامین شود.

٣- دولت با دادن دستورالعمل به وزارت خانه های مسکن، جهاد کشاورزی، برای کمک های بلاعوض به کشاورزان با دادن وام در زمینه ساخت و بازسازی مسکن، احیای زمین های کشاورزی، باغات، دامداری ها، اقدام کند.

٤- با توجه به حضور متخصصین دلسوز در عرصه زیست محیطی که قبلا هم اعلام خطر کرده بودند ولی گوش شنوایی پیدا نشد، با بکارگیری این متخصصین تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت بارندگی ها و سیل های مجدد، اتخاذ شود.

٥- ازنمایندگان مجلس می خواهیم که باتصویب طرحی، دولت رامؤظف نمایند که بودجه ای اضطراری برای سیل زدگان در نظر گرفته شود، تا همچون زلزله زدگان کرمانشاه پس ازگذشت بیش ازیک سال درگیر مشکلات نباشند.

٦- ازهمه اعضا وهوادارانمان می خواهیم به هر نحو ممکن در یاری رساندن به مردم مصیبت دیده پیشگام باشند .

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

گروه پیشتازان عدالت

جبهه متحد کرد

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

٢٠ فروردین ١٣٩٨