درخواست اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت ایران برای آزادی رهبران و فعالان سندیکایی و رعایت استانداردهای بین‌المللی کار

جناب رئیس‌جمهور حسن روحانی،

من این یادداشت را در مقام دبیرکل اتحادیهٔ جهانی اینداستریال به شما می‌نویسم که بیشتر از پنجاه میلیون کارگر در بخش‌های معدن، انرژی، و تولید را در بیش از ۱۴۰ کشور جهان، از جمله ایران، نمایندگی می‌کند. من از شما می‌خواهم که برای تضمین آزادی فوری رهبران و فعالان سندیکایی که در روزهای ۶ و ۹ اردیبهشت و در روز اوّل ماه مه [۱۱ اردیبهشت]‌ به طور غیرقانونی بازداشت شدند، مداخله و اقدام کنید.
دریافت این خبر که در روز ۶ اردیبهشت دوازده تن از اعضای کمیتهٔ سازمان‌دهی گردهمایی روز اوّل ماه در مقابل مجلس ایران، شامل سه تن از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر و خانم واله زمانی، در پارک جهان‌نما دستگیر شدند، مایهٔ نگرانی عمیق اینداستریال است. طبق اطلاعی که به ما رسیده است، ۹ نفر از ۱۲ نفر از اعضای کمیته در فاصلهٔ جمعه شب و یکشنبه بعدازظهر آزاد شده‌اند.
به‌علاوه، به اطلاع ما رسیده است که در روز ۹ اردیبهشت، برخی از رهبران سندیکای مستقل نقاشان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و اتحادیهٔ آزاد کارگران بازداشت شده‌اند و ظاهراً هنوز در زندان اوین هستند. اگرچه مقام‌های دادگاه روز یکشنبه از خانواده‌های فعالان سندیکایی بازداشت‌شده خواسته بودند که برای تقاضای آزادی در قبال وثیقه مدارک لازم را بیاورند، در نهایت به آنها اطلاع داده شد که بازداشت‌شدگان آزاد نخواهند شد.
در ضمن، خبر ضرب و جرح ۳۰ تن از فعالان و رهبران سندیکایی توسط نیروهای لباس شخصی و بازداشت آنها توسط پلیس در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز روز اوّل ماه مه در مقابل مجلس ایران، مایهٔ خشم و رنجش ماست.
خواست کارگران ایران از دولت شما این است که استانداردهای بین‌المللی کار را که توسط ایران پذیرفته‌ شده است- شامل پیمان‌های ۸۷ دربارهٔ آزادی تشکل و دفاع از حق تشکیل سندیکا و پیمان ۹۸ دربارهٔ حق تشکل و مذاکرهٔ دسته‌جمعی- رعایت و اجرا کنید.
اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت شما می‌خواهد که استانداردهای ملّی و بین‌المللی کار را رعایت کنید، و در نتیجه، به سرکوب کارگرانی که از حق قانونی خود در برگزاری عمومی تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند پایان دهید، و همهٔ رهبران و فعالان سندیکایی را که به طور غیرقانونی در روزهای ۶ و ۹ و ۱۱ اردیبهشت بازداشت شده‌اند بی‌درنگ آزاد کنید.

تمنّا دارم که هرچه سریع‌تر در این مورد اقدام بفرمایید و به ما پاسخ دهید.

با احترام،

والتر سانچز، دبیرکل
ژنو، ۶ مه ۲۰۱۹ [۱۶ اردیبهشت ۹۸]