تماس با مدیریت شرکت نفت و گاز پارس (POGC) به علت عدم پرداخت دستمزد

در تاریخ 5 تیرماه متن نامه زیر به شرکت نفت و گاز پارس توسط پست پیشتاز ارسال شد:

حضور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس (POGC)

احتراما، همانگونه که در دیباچه شرکت به درستی نوشته شده است:« پارس جنوبی با توان اداره فرزندان ایران موجب پیشرفت و بلوغ دانش و توسعه صنعت نفت در پارس جنوبی گشته است» و چون شرکت شما «مسوولیت توسعه فازهای میدان های گازی پارس جنوبی و طرح و توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی» را نیز عهده دار گشته است و یکی از پنج شرکت برتر بین المللی است، لذا همانگونه که خود نیز در دیباچه شرکت متذکر گشته اید« بهبود مستمر سطح ایمنی بهداشت و سلامت کارکنان را در الویت های برنامه های …» خود داشته اید از فرصت استفاده کرده به اطلاع شما می رسانم که بیشتر شرکت های تحت پوشش شما از پرداخت مرتب دستمزدهای کارگران خود خودداری کرده و حتا در پروژه هایی بیش از 5 ماه حقوق کارگرانشان عقب افتاده است که زیبنده شرکت بین المللی چون شما نیست. کافی است از شرکت های زیر استعلام شود چندماه است که حقوق کارگران خود را نپرداخته اند:

فاز۱۴شرکت پایندان، آی جی سی، احداث، تناوب. شرکتهای تناوب و آی جی سی، هنوز عیدی و دستمزد اسفند ماه رابه کارگران را نداده اند و کارگران را شب عیدی با دست خالی به خانه فرستاده اند.شرکت تناوب بیمه مهرماه، تا اسفند را پرداخت نکرده است. و یا شرکت آبادراهان هنوز دستمزد آبان ماه را پرداخت نکرده است.

در شرکت کیان سازه زیر مجموعه شرکت پتروپالایش افزایش حقوق مصوب دولت اجرایی نگشته است. در این مجموعه سرویس های بهداشتی و حمام ها در نداشته و بسیار کثیف هستند.

در پروژه پتروشیمی جم سایت ٢ (پاد جم) شرکت مارون سازه به پیمانکاری برادران صالحی هفشجانی خوابگاهها پر از ساس است. در این شرکت هم از افزایش حقوق و عیدی و پاداش خبری نیست.

در مهمان سرای پتروشیمی کاویان در این شرکت هم از مزایای مصوب وزارت کار خبری نیست به ویژه عیدی، سنوات، و پاداش آخر سال.

سرویس های حمل ونقل کارگران بدون کولر و از رده خارج هستند. مایع دستشویی را با آب مخلوط کرده با کمترین مقدار در مراکز بهداشتی می گذارند که به اندازه نیست. تعداد حمام ها به اندازه نیست واغلب دوش هایشان خراب است. بوی فاضلاب در دمای 50 درجه به شدت آزار دهنده است. از کیفیت غذا هیچ نمی گوییم که خودتان باید رفته و قضاوت کنید.

در 21 اسفند سال گذشته 130 کارگر پروژه ای پارس جنوبی طی نامه ای که با کدملی امضا شده بود به نمایندگان فراکسیون خوزستان در مجلس به ریاست آقای خادمی و خانم سهیلا جلودارزاده و علیرضا محجوب به شماره 97328533 که به دفترشان تحویل داده شده است، از عقب افتادن حقوق هایشان گفتند. این عقب افتادن حقوق ها از سال گذشته تاکنون منجر به دهها اعتصاب در پارس جنوبی شده است.

همچنین در سال گذشته نه تنها ایمنی و سلامت کارگران در الویت کاری نبوده است بلکه باعث بی سرپرست شدن بسیاری از خانواده های شاغل در پروژه های پارس جنوبی گشته است. در آخرین مورد در 18 بهمن سال 97 شادروان برزو کیانی ده کیانی بر اثر سقوط از ارتفاع در پروژه مخازن سبز در عسلویه کشته شد.

اینها گوشه کوچکی از مشکلات کارگران در پروژه های شماست که زیر مجموعه شما آنها را رعایت نمی کنند. امید است که پاسخ موارد گفته شده را از شما دریافت کنیم.

مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

مازیارگیلانی نژاد

آدرس ارسالی: تهران خیابان فاطمی – نبش خیابان پروین اعتصامی پلاک 10 کدپستی: 1414713111

در روز یکشنبه 9 تیرماه از سوی این شرکت با من تماس گرفته شد و آقای علی آبادی مدیر نیروی انسانی شرکت از من دعوت کرد تا فردا روز دوشنبه 10 تیرماه به دیدار ایشان در ساختمان مرکزی بروم. البته قبلن به ایشان یادآور شده بودم که من نماینده این کارگران شاکی در نامه هستم.

روز دوشنبه ساعت 2 و نیم بعدازظهر به دیدن ایشان رفته و با آقای اعتمادی رییس تامین نیروی انسانی ملاقات کرده و مشکلات مطرح شده را که در نامه عنوان شده بود یادآوری کردم. آقایان اعتمادی و علی آبادی متفقن مشکلات و خواسته های کارگران را تایید کرده و اعلام نمودند که این شرکت فقط در فاز 14 فعال است و کارگران زیرمجموعه شرکت های این مجموعه فقط 2 ماه دستمزدعقب افتاده دارند. اما چون این شرکت یک شرکت مادر است و قراردادی با شرکت زیرمجموعه خود که همگی نهادهای دولتی هستند و به دلار قرارداد می بندند و فقط طبق قرارداد کار انجام شده را از شرکت زیرمجموعه خود خواهند خواست به همین دلیل نمی توانند در مورد ناهنجاری هایی که پیمانکاران دست چندم برای کارگران ایجاد می کنند عملی در راستای تحقق خواسته های کارگران بردارند. اما پیشنهاد کردند که به اداره کار و یا سازمان منطقه انرژی اقتصادی پارس که در حقیقت کنترل کننده پیمانکاران و شرکت هاست مراجعه کنیم که آقای موسوی مدیرعاملش است وحتمن نتیجه خواهیم گرفت. اینها می توانند پیمانکاران خطاکار را در لیست سیاه قرار دهند.

ایشان گفتند در روز چهارشنبه 12 تیر دستمزد کارگران زیر مجموعه این شرکت تا آخر فروردین تسویه خواهد شد.

لذا در روزهای آینده نامه ای به سازمان منطقه انرژی اقتصادی پارس ارسال خواهد شد و نتیجه به نظر شما دوستان کارگر خواهد رسید.

با سپاس مازیار گیلانی نژاد مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران