کارگر فلزکار ، از ایران خودرو گزارش می دهد

logofelezkar300x300خیلی ها می خواهند بدانند که اعتصاب در ایران خودرو از کجا شروع شد. با آشنایی که کارگران ایران خودرو با کارگران پارس خودرو و سایپا داشتند ، از نزدیک اخبار اعتصاب و اعتراض به کمی دستمزد هایشان را پی گیری می کردند در نتیجه این تفکر در ذهن ما کارگران ایران خودرو شکل گرفت که چرا ما از این شکل اعتصاب غذا استفاده نکنیم. از روز ۱۷ دیماه اعتصاب غذا که همان نرفتن به رستوران و نگرفتن غذا است ، ابتدا در بخش هایی از کارخانه جنوبی که بخش اصلی تولید و خطوط مونتاژ و قطعات بدنه در آنجا انجام می گیرد، شکل گرفت و سپس در همان روز همه قسمت های کارخانه جنوبی را شامل شد .یعنی کارگران به رستوران رفته غذا را در سطل های اشغال ریختند. از فردای آن روز قسمت شمالی که شامل سالن رنگ ، سالن تولید ال نود ، سالن مونتاژ پژو پارس و سالن پرس هم به این اعتصاب گره خورد و تمام بخش های تولیدی کارخانه در اعتصاب غذا شرکت کردند و از رفتن به رستوران سرباز زدند. این اولین بار است که تمام کارخانه بطور یک پارچه اعتصاب غذا می کند و به یک حرکت اعتراضی می پیوندد.


مدیریت برای اینکه بتواند این حرکت اعتراضی یکپارچه را در هم بشکند ، سهام بلوکه شده کارگران را آزاد کرد که موثر نبود و اعتصاب همچنان ادامه دارد. مدیریت در فاز دوم برای به شکست کشاندن این اعتراض مثل همیشه قول داد که بزودی افزایشی در دریافتی ها رخ خواهد داد. اما کارگران این بار گول نخوردند و به مدیریت گفته شده که :« قولش را بصورت کتبی ابلاغ کند .» در ضمن کارگران به مدیریت پیغام دادند که :« باید پایه حقوق ۲۰ الی ۳۰ درصد اضافه شود. ما انتظار پاداش نداریم و حق مان را می خواهیم.»
مدیریت همیشه در این گونه اعترض ها می آید و کمی پاداش به کارگران می دهد و بعد هم دیگر خبری از پاداش نیست.
شایعه شده که هاشم یکه زارع که کارگران به او هاشم گدا می گویند ، گفته که :« اگر من بدانم تا چند سال این ها دیگر اعتصاب نمی کنند من حقوقشان را اضافه می کنم می ترسم این اضافه حقوق را بگیرند و باز چند ماه دیگر یک چیز دیگر بخواهند.»
اگر در روز شنبه به خواسته های کارگران توجه نشود ، کارگران تصمیم گرفته اند که از سوار شدن به سرویس ها خوداری کنند و سرویس های حمل و نقل را تحریم کنند. ما می خواهیم با این کار اعتراض مان را به خیابان ها بکشانیم.
منتظر اخبار جدید باشید.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک
۱۳۹۳/۱۰/۱۸