مصاحبه با ناصراسالو مسوول بازنشستگان فلزکارمکانیک با نشریه پیام سندیکا

با درود به رفیق گرامی ناصر اسالو که مصاحبه با ما را پذیرفتید برای اولین سوال:

سوال ١- با توجه به ورود بیماری کرونا وضعیت عمومی شهر تهران چگونه است؟

پاسخ: با یک نگاه به سطح بزرگترین شهر ایران ( تهران ) و بر اساس گزارشات میدانی رفقای ما ، تمام خیابان های شهر تقریباً خلوت است و ترافیک چندانی مشاهده نمی شود مثلن در پاساژهای میدان بهارستان که اکثرن فروشگاه های کفش زنانه هستن تعداد بسیار کمی خریدار و بازدید کننده مشاهده می شود. باید به این نکته توجه داشت که الان شب عید است و پیشه وران صنف پوشاک باید بیشترین درآمد را در این هنگام کسب کنند وگرنه سال آینده دارای مشکلات فراوان و حتی در معرض خطر ورشکستگی خواهند بود.

از سوی دیگر ، خلوتی مترو باعث شده فروش دستفروشان داخل مترو بسیار کاهش یابد و در جواب سوال اینکه پس چرا ادامه می دهید؟ می گویند: راه دیگری نداریم .

در مورد رعایت موازین بهداشتی توسط مردم، مشاهدات نشانگر آن است که حداکثر یک چهارم مردم عادی دستکش پلاستیکی می پوشند و از این مقدار کمتر ماسک تنفسی استفاده می نمایند . که علت اصلی عدم استفاده، فقر موجود در جامعه و استیصال مردم است چنانکه وقتی توسط آدم‌های نیکوکار دستکش لاتکس توزیع شد تقریباً بلافاصله همگان پوشیدند. این امر وظیفه حاکمیت را بعنوان مسول اصلی بهداشت جامعه سنگین تر می کند.

سوال ٢- آیا پیشگیری هایی صورت گرفته؟

پاسخ: البته از سوی مسئولان اقداماتی برای جلوگیری و کنترل واگیری نظیر گندزدائی اتوبوس های شهری در پایان شیفت کاری، مترو در هر ورود و خروج از ایستگاه پایانی ، توزیع ماسک و دستکش ، سمپاشی بعضی مکانهای عمومی و … انجام شده ولی به هیچ وجه کافی و جوابگو نمی باشد. زیرا سالها تورم و کاهش ارزش پول ملی باعث کاهش قدرت خرید و سقوط سطح زندگی کارگران، کارمندان، دهقانان، بازنشستگان و دیگر اقشار زحمتکش شده و این امر سبب عدم دسترسی کامل و به موقع آنان به امکانات پزشکی، درمانی و بهداشتی شده است.

بنابراین علاوه بر ارائه رایگان این خدمات، دولت باید موارد زیر را نیز تضمین نموده، همچنین بودجه آن را حتا از صندوق ذخیره ارزی تدارک ببیند .

۱ – پرداخت حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان در زمان قرنطینه کرونا

۲ – جلوگیری از اخراج کارگران در کارخانه ها و کارگاه ها و پروژه ها به بهانه شیوع کرونا

۳ – پرداخت مزایای ویژه علاوه بر مزایای عادی به پرستاران و کارکنان بخش بهداشت بعنوان مدافعان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا

۴ – کودکان کار و زباله گرد و خانواده های آنها تحت حمایت سیستم پیشگیری و درمان رایگان کرونا قرار گیرند.

سوال ٣- عدم حضور مردم را در سطح شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: عدم حضور مردم در سطح شهر به خاطر رعایت موازین بهداشتی و غلبه سریعتر به این بیماری شیوع یافته است که همه ی درخواست ها و مطالبات مردم را به تعویق انداخته وگرنه مردم و بخصوص بازنشستگان همچنان خواهان شرایط بهتر زیستی برای خودشان و جامعه هستند و بعید می دانم با توجه به آگاهی های اجتماعی کسب شده، جنبش مطالباتی مردم قدمی به عقب بردارد.

سوال ٤- وضعیت رعایت بهداشت از سوی سوال ١- مردم و مسوولین در مناطق مختلف شهر چگونه است؟

پاسخ: وضعیت رعایت بهداشت از سوی مسئولان و مردم اصلن کافی نیست و لازم است از نیروهای سازمان یافته نظیر سازمان های مردم نهاد و داوطلبان دیگر، جهت دادن آگاهی، بیمار یابی و کنترل رعایت موارد بهداشتی کمک گرفت. در ضمن نقش مهم ابزار آلات نظیر کیت های نشان‌دهنده ی ابتلا، دماسنج های لیزری و دستکش و ماسک و ضدعفونی کننده ها که باید به وفور و مجانی در اختیار همگان باشد فراموش نگردد. همچنین در فراخوانی از همه نیروهای کادر پزشکی را ملزم به همکاری گردند به ویژه پزشکان خصوصی و همچنین از کادر پزشکی بازنشسته شده دعوت به همکاری گردد.

سوال ٥- وضعیت رعایت بهداشتی کارگران در کارگاههای کوچک چگونه است؟

پاسخ: کارگاه های کوچک از جمله حلقه مفقوده در پیشگیری و درمان است . زیرا از وقتی کارگاه های کوچک و خانوادگی از شمول قوانین کار و بیمه خارج شدند دیگر حتا حداقل دستمزد نیز به کارگران پرداخت نمی شود و بازرسان وزارت کار و بهداشت نیز از آنها بازدید نمی کنند. بنابراین برای پیشگیری از شیوع بیماری و همچنین تامین درآمد سازمان تامین اجتماعی باید این کار گاهها نیز زیر پوشش قوانین کار و تامین اجتماعی قرار گیرند.

سوال ٦- برای پیشگیری از گسترش این بیماری چه راهکارهایی مد نظر شماست؟

پاسخ: امروز نیاز به اقدامات عملی بیشتر حس می شود . نظیر :

۱ – رعایت توصیه ها و انجام وظایف فردی و جمعی در جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا

۲ – تامین نیازهای فوری بهداشتی و درمانی توسط حاکمیت ( دولت و نیروهای نظامی.. )

۳ – تامین و دلجویی و سپاس از کادر درمانی و بهداشتی

۴ – کنترل بازار جهت جلوگیری از احتکار و صادرات کالاهای بهداشتی و مصرفی اساسی

۵ – توجه به تعاونی های مصرف کارگری، کارمندی و محلات جهت بازسازی سیستم توزیع عادلانه

۶ – برخورد قاطعانه با کاسبکاران مرگ، احتکار کنندگان و اختلاس کنندگان

۷ – تامین حداقل دستمزد عادلانه برای پر کردن دره ی بوجود آمده بین خط فقر و دستمزدها

۸ – دریافت مالیات عادلانه از همگان اعم از درآمد ، ارث ، معامله و ‌‌‌…

۹- بازگشت به قانون اساسی مبنی بر آموزش و بهداشت رایگان برای آحاد مردم

سوال ٧- با توجه به سه شیفته شدن کارخانه های تولید کننده دارویی و پاک کننده چرا همچنان دستکش، ماسک، و پاک کننده ها نایاب است؟ راهکار چیست؟

پاسخ: اولن این کالاها مصرفی هستند و پس از یکبار مصرف دور انداخته می شوند ( پر مصرفند ) دومن توزیع از طریق شبکه بازار در شرایط اضطراری به صلاح کشور نیست چون وقتی نظارت مردمی وجود ندارد و با توجه به شرایط کمبود، نظارت حکومتی هم دچار به بیماری نبین و در رو ( رشوه ) مبتلا می باشد، بسیاری برای سود بیشتر کالاها را احتکار می کنند .

بهترین راهکارها عبارتند از :

اولن احیای تعاونی های مصرف کارگری، کارمندی، نیروهای مسلح و محلی، و توزیع کالاها از طریق آنهاست .

دومن احیای نظارت عمومی و تنبیه جدی کاسبکاران مرگ و احتکار کنندگان که شرط لازم است

البته این اولین تجربه کشور در این زمینه نیست بلکه به هنگام هشت سال جنگ با عراق سیستم های بازرگانی خارجی دولتی، تعاونی های مصرف و نظارت مردمی همدیگر را تکمیل می کردند و در طول جنگ، یک رفاه نسبی در کشور وجود داشت.

سپاس از وقتی که به ما دادید.