چرا ماسک و دستکش نیست؟

یکماه از ورود بیماری کرونا به کشورمان می گذرد. بیش از دو هفته است که تولیدکنندگان دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده سه شیفته کارکرده و تولیداتشان را چند برابر کرده اند. وزارت دفاع، ارتش، سپاه و حتا تولیدکنندگان کوچک نیز با تغییر کاربری به این توان تولید کمک می کنند. در خبرها از ارسال ٧ و نیم میلیون تن محموله بهداشتی از سوی کشورهای خارجی به ایران منتشر شده است و امروز هم چین یک محموله بزرگ فرستاده است اما همچنان این ملزومات نه تنها در بین مردم و مراکز بهداشتی یافت نمی شود بلکه کارکنان بیمارستان ها که در معرض این بیماری قرار دارند نیز از این ملزومات پیشگیرانه محرومند. مشکل در کجاست؟

در اخبار ساعت ٢ نیمروزی شبکه یک، روز ١٩ اسفند از ارومیه، یک واحد تولیدی که سه شیفت کار می کند محصولاتش در انبار کارخانه مدتها است که مانده ولی مسوولین برای خریدش هیچ اقدامی نکرده اند. در همان روزهای اولیه، اولین انباری که دست به احتکار ماسک زده بود از شرکت دیجی کالا کشف شد و به همین گونه انبارهای دیگر. محصولات این انبارهای مکشوفه چرا شفاف سازی نمی شوند تا مردم بدانند به چه مصرفی رسیده است؟ متاسفانه هیچیک از متهمین اینگونه پرونده ها به سزای اعمالشان نرسیده اند تا شوکی باشد به بازار و محتکرین.

آنچه به احتکار و کمبود دامن میزند سیستم توزیع بازار است. در حال حاضر ایران هیچ کمبودی به لحاظ تولید نداشته حداقل در حد تجهیز کارکنان بیمارستانی. اما چرا این اتفاق نمی افتد؟ به خاطر اینکه موضوع تولید نیست بلکه بعد از روند تولید است که کالا نایاب می شود. تولیدات به دست شرکت های توزیع سپرده می شود و آنچه برای این شرکت ها مهم است سود است نه جان مردم. این سیستم حتا در این شرایط حاد و بحرانی دست به صادرات این اقلام می زند تا سود بیشتری را کسب کند.

راه حل چیست؟

١- دولت و وزارت بهداشت باید از سیستم توزیع، تولید به مصرف استفاده کرده و کالاها را به بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی رسانده و شرکت های پخش را از این روند حذف کنند چرا که نشان داده اند عملکردی غیرعقلانی و سود ورزانه دارند.

٢- سیستم توزیع تعاونی ها بهترین صورت حل این مشکل بوده و فروشگاههای زنجیره ای ارتش، فرهنگیان، کارگران که در همه نقاط ایران شعبه دارند می توانند اقلام بهداشتی را مستقیم به دست مصرف کننده برسانند.

اگر دولت می خواهد بحران از این حادتر نشود باید سیستم توزیع را به دست گرفته و به راه حل های متخصصین گوش کند.

هیات تحریریه پیام سندیکا ٢٧ اسفند