مصاحبه با خسرو زرگریان مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ساوه

با درود و خسته نباشید به شما رفیق گرامی و از اینکه وقت گرانبهایتان را به سوالات ما اختصاص دادید، برای اولین پرسش بفرمایید که:

سوال١- وضعیت عمومی شهرک های صنعتی ساوه چگونه اند؟

با سلام .در پاسخ به سوال شما باید کمی در مورد شهر صنعتی کاوه واقع در ۱۰ کیلومتری ساوه توضیح بدهم .شهر صنعتی کاوه ؛ بنیان آن در قبل انقلاب در سال ۱۳۵۲ آغاز شد و هدف از ایجاد آن نیز :

۱- جلوگیری از گسترش بی رویه شهر تهران

۲- جلوگیری از تردد تراکم شدید مسیر قدیم تهران -قزوین با وجود شهر صنعتی البرز

۳- با هدف تشویق صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری در امر تولید و ایجاد اشتغال که منتهی به رفاه اجتماعی وجلوگیری از مفاسد بیکاری .

این شهرک در مساحت بالغ بر ۳۰۰۰هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر ساوه و۱۲۰ کیلومتری تهران دارای بیش از ۶۰۰ شرکت بوده و کارخانه های سینا کاشی – آبسال – بوتان – رانی – سان استار – سن ایچ – مزمز- سالمین و کارخانه های شیشه (کاوه فلوت ، .. ) و کارخانه پروفیل در این شهرک صنعتی فعالیت می کنند .این شهرک با ۶۰۰ کارخانه و حدود ۵۰۰۰۰ کارگر یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در ایران و بقولی در خاورمیانه است .البته در حال حاضر این شهرک حدود ۲۰۰ کارخانه فعال دارد و حدود ۲۰ هزار کارگر مشغول به کار دارد .

با این مقدمه کوتاه بپردازم به پاسخ سوال شما در مورد وضعیت عمومی شهرک صنعتی. بعضی از کارخانه توانستند شرایط نابسامان اقتصادی جامعه را از سر گذرانده و به فعالیت تولیدی و خدماتی خود ادامه دهند که فکر می کنم سوال شما متمرکز به بیماری کرونا ومقابله با آن در شهر صنعتی باشد .

اقداماتی که اکثر کارخانه ها خوشبختانه انجام دادند عبارت بود از :

۱- ضدعفونی وگندزدایی مناطق مختلف کارخانه

۲- دادن ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی فردی به کارگران

۳- نصب جا مایع دستشویی در مناطق مختلف کارخانه (نگهبانی – ورودی آشپزخانه و…) جهت شستشوی دست

۴- استفاده از ظروف یک بار مصرف برای نهار

موارد بالا در اکثر کارخانه ها انجام پذیرفت اما در بعضی از کارخانه ها نیز امکانات بیشتری جهت مبارزه با بیماری کرونا برای کارگران قرار گرفت از قبیل :

۱- استفاده از دستگاه نشانگر تب به محض ورود کارگران به کارخانه

۲- استفاده از دورکاری برای انجام وظایف محوله

۳- کم کردن ساعت کاری وشیفت نمودن کارگران

۴- تبدیل ساعت کارت زنی از اثر انگشت به چشمی

سندیکای فلزکارمکانیک امیدوار است که همه کارخانه در شهرک صنعتی همه موارد بالا را در دستور کار خود قرار دهند و در عین حال متناسب با تولیدات کارخانه با ابتکار و خلاقیت و خرد جمعی کارگران و اضافه نمودن روشهای متناسب با کارخانه هایشان به خوبی این مرحله بحرانی را پشت سر بگذارند و بر این بیماری غلبه کنند .

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ساوه معتقد است که در حد امکان برای مبارزه بیشتر و بهتر با بیماری کرونا ساعت کاری کارخانه ها کم شود و با توجه به پیش رو بودن ایام نوروز زودتر به استقبال تعطیلات رفته و با دادن حقوق وعیدی و پاداش آخر سال زودتر از موعد کارخانه ها را تعطیل نمایند خطر گسترش بیماری جدی است. البته ما گزارشهایی را در این خصوص و با نام بردن از کارخانه ها در سایت رسمی سندیکا و کانال تلگرامی منتشر نموده ایم.

سوال٢- به نظر شما چه صدمه ای با شیوع بیماری به خرده فروشان و پیشه وران خواهد خورد؟؟ (کارگاههای کوچک، راننده های تاکسی، رانندگان اتوبوس بین شهری، دکان داران، مکانیک ها، دستفروشان و تعمیرکاران، ….)

باید عرض کنم که شیوع بیماری کرونا موجب شده که شهروندان ساوه ای بیشتر به فکر تهیه مواد ضد عفونی و ماسک و دستکش و نیازهای اولیه زندگی برای (ماندن در خانه) باشند و مانند سالهای گذشته در فکر خرید ایام عید نباشند. رفت وآمد در شهر کم شده و بویژه مغازه های پوشاک و لباس کساد است. کسبه ای که آجیل وامثالهم آورده اند نیز بازارشان بدلیل هم گران بودن وهم غیربهداشتی بودن از رونق افتاده است .

در مجموع وضعیت اقشار و کسبه کوچک و بزرگ نابسامان است بویژه برای آنهایی که اجاره مغازه می دهند. اگر تدابیری برای این قشر از جامعه توسط حکومت اندیشه نشود به احتمال قوی در ماه خرداد به بعد شاهد برگشت چک وت خلیه مغازه و ورشکستگی بیشتر آنها خواهیم بود وضعیت تاکسی ها نیز نامساعد است و مردم کمتر از این وسایل استفاده می کنند. موارد بالا بیشتر بیان وضیعت اقتصادی این اقشار است اما از نظر پیشگیری از بیماری کرونا و شیوع آن در میان آنها عمدتا به صورت خودجوش و انفرادی بوده است تا جایی که من اطلاع دارم از طریق اتحادیه این صنوف وسایل فردی جلوگیری از بیماری به آنها داده نشده است و تعداد زیادی از آنها بدون ماسک و دستکش به فعالیتشان ادامه می دهند. بار دیگر این شعار سندیکای ما ثابت شده است که هر یک از شهروندان جامعه باید در صنوف صنفی خود متشکل شوند وآزادی سندیکا و اتحادیه ها باید تضمین گردد، زیرا با وجود این سندیکاها و اتحادیه ها و دادن امکانات به آنها جلوی دلالان وسایل بهداشتی گرفته خواهد شد وهم با دادن امکانات به اعضا سندیکا بهتر از آنها می توانیم بخواهیم که رعایت موارد بهداشتی را انجام دهند. اعتماد سازی یکی از اصلی ترین راه مبارزه با این بیماری است.

سوال٣- به نظر شما وضعیت کارگران ساختمانی به چه صورتی در خواهد آمد؟

در میان مردم زحمتکش ساوه کارگران ساختمانی از کمترین امکانات بهداشتی فردی محروم هستند کمبود ماسک و دستکش که بصورت عمومی در شهر وجود دارد سبب شده تا این قشر زحمتکش به سختی به این تجهیزات فردی بهداشتی دسترسی داشته باشند. عموم کارگران ساختمانی بدلیل ماهیت کار و نبود امکانات پیشگیری را رعایت نمی کنند و چون روزمزد هستند مجبورند که کار کنند تا زندگی روزمره خود و خانواده شان را مهیا کنند .در این زمینه پیشنهاد این است که :

۱- مسئولان بهداشتی شهر باید بصورت دقیق این افراد را شناسایی کنند و اطلاعاتی از قبیل محل خانه، تعداد خانوار و. … را ثبت نمایند .

۲- از اتحادیه و یا سندیکاهای موجود و سازمان های مردم نهاد که با این صنف کار می کنند حمایت و تقویت کنند .

۳- از طریق این سندیکا ها امکانات بهداشتی و بسته های کمک معیشتی را بصورت رایگان به آنها برسانند

۴- این کمک ها بلاعوض باشد تا اعتماد عمومی جلب شود و کارگران موارد بهداشتی را رعایت کنند

اگر عزم جدی برای جلوگیری از گسترش بیماری وجود دارد که حتما اکنون وجود دارد باید موارد بالا در دستور کار قرار گیرد وبه مرور نیز این کمک ها متنوع تر وبیشتر شود

سوال٤- در خبرها می شنویم که دولت برای سرمایه داران انواع تسهیلات برای بیرون آمدن از این بحران را اتخاذ کرده و حتا وام ها و مالیاتشان را به عقب انداخته است، چرا هیچ تسهیلاتی برای کارگران از جمله کاهش ساعت کاری در نظر گرفته نمی شود و یا موارد دیگر؟

تجربه نشان داده است که حکومتیان اراده ای برای تحقق و بهتر شدن زندگی طبقه کارگر ندارند در دیدگاه آنها کارگران برده هستند و فقط باید کار کنند و مانند برده ها از حداقل امکانات برخوردار باشند تا آنها بتوانند حاکم بر جامعه باشند تا مبادا توقع شان زیاد شود و خواهان شرکت در سرنوشتشان برای امور جامعه گردند. در دیدگاه آنها یعنی صاحبان سرمایه وکارخانه ها و بقول خودشان کارآفرینان هستند که جامعه را سرپا نگه می دارند همین دیدگاه موجب شده تا همه امکانات را برای به اصطلاح کارآفرینان آماده کنند ونتیجه آن می شود که در شرایط بحرانی کنونی همه هم وغم آنها صرف کمک به “کارآفرینان ” شود و ما کارگران در شرایط خطیر باید مانند گذشته تا آخرین روزهای کاری به سرکار رویم و به بیماری مبتلا وآن را گسترش دهیم .

ضرب المثل یکی بر شاخ بن می برید برای چنین روزهایی است کمک نکردن به کارگران یعنی گسترش کرونا .

پیشنهاد این است هر چند الان کمی دیر شده است اما جلو ضرر را هر زمان بگیرید منفعت است :

۱-فورا همه کارخانه ها تعطیلات نوروز را زودتر آغاز کنند .

۲- کارخانه های تعطیل شده در زمان های مشخصی مرتب ضدعفونی گردد

۳- ساعت کاری کارگران که مشغول به کار هستند و یا بعد عید خواهند شد کم شود

۴- حقوق و پاداش کارگران زودتر از موعد پرداخت شود

۵- وسایل حفاظت بهداشتی فردی در اختیار آنها بصورت یک بسته بهداشتی قرار گیرد تا به صورت خانوادگی از آن استفاده کنند .

۶-بسته های حمایتی معیشتی به آنها تعلق گیرد

۷- کارخانه داران با سندیکاهای کارگری همکاری نزدیک داشته باشند و در شرایط کنونی آنها را تقویت کنند و از طریق این سندیکاها اقلام مورد نیاز را توزیع کنند .

۸- هر کارگری که بیماری سرماخوردگی و…. دارد را به مرخصی با حقوق اجبار کنند .

و موارد دیگر که با خرد جمعی می توان به آن دست یافت .

سوال ٥- برای برون رفت از این بحران و پس از مهار این بیماری چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

پیشنهاد مشخص این است که تا بیشتر بیماری گسترش نکرده فورا باید کارهای زیر در دستور کار مقامات مسئول شهر قرار گیرد :

١- تعیین کمیته ای برای شهر صنعتی و تصمیم در مورد تعطیلی کارخانه هایی که باید باز و یا بسته بمانند.

٢- تشکیل کمیته ای برای شهر ساوه با همکاری سندیکا و سازمان های مردم نهاد

٣- ایجاد پست بازرسی در ورودی وخروجی شهر جهت جلوگیری از مسافرت های غیر ضروری

٤- ضد عفونی نمودن شهر بصورت منظم در هر ۲۴ ساعت

٥- بستن بازار اصلی شهر و جلوگیری از تجمع بی مورد شهروندان وهدایت آنها به خانه

٦- استفاده از تشکل های مردم نهاد و توزیع یکسری از کالاهای مورد نیاز از طریق آنها

٧- تشکیل کمیته ای از تشکل های مردمی ومسئولان شهر وکارفرمایان واصناف برای چگونگی توزیع کالاها به درب خانه به شکلی شهروندان ساوه ای به آسانی بتوانند مایحتاجشان را بدست آورده ونگران نباشند .

باید بدانیم ودرک کنیم که حالا حالاها ما باید با این بیماری مبارزه کنیم و مدت نسبتا طولانی باید با آن درگیر باشیم پس باید با برنامه و خستگی ناپذیر باشیم. ما نیازمند به انسان های با وجدان ، شریف و صادق و متخصص و خستگی ناپذیر داریم که در شهر ساوه زیاد هستند فقط باید اراده این کار را داشت. ما باید کرونا را شکست دهیم .زنده باد زندگی

سپاس از نشریه پیام سندیکا

٢٥ اسفند ١٣٩٨