مصاحبه مازیار گیلانی نژاد عضو سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران با ایلنا

خودکشی “عمران روشنی مقدم” مقدمه‌ای باشد بر حذف پیمانکاران/ مسئولان نمی‌دانند روزگار کارگران پیمانکاری جنوب چگونه است؟!

مازیار گیلانی‌نژاد با انتقاد از رویه پیمانکاران گفت: زندگی کارگران پیمانکاری به شدت دشوار است.

مازیار گیلانی‌نژاد (فعال کارگری) با اشاره به خودکشی عمران روشنی‌ مقدم (کارگر پیمانکاری میدان نفتی هویزه) به خبرنگار ایلنا می‌گوید: وزیر نفت دستور پیگیری این حادثه را به مشاور خود داده‌اند اما سوال اینجاست که آیا آنها نمی‌دانند که در پیمانکاری‌های زیر مجموعه‌شان بیش از ٤ ماه حقوق‌ها را عقب می‌اندازند؟! آیا نمی‌دانند که وضعیت رفاهی کارگران در شرکت‌های پیمانکاری موجب افسردگی کارگران شده است؟!

او ادامه می‌دهد: در شرکت‌های پیمانکاری گاهی به کارگران عیدی و سنوات نمی‌دهند. در برخی از این شرکت‌ها، نرخ حقوق بر پایه سال ۹۷ تعیین شده است. به عنوان مثال به کارگر سنگ‌زن با ۲۴ روز کار فقط ٣ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دستمزد می‌دهند و برای جوشکار هم ۴ میلیون حقوق تعیین کرده‌اند. شرایط خوابگاه کارگران پیمانکاری خوب و مساعد نیست و در هر خوابگاه، ٤ الی ٥ نفر اسکان دارند. حمام‌ها آب گرم ندارند. در هوای شرجی و گرم جنوب، کانکس‌ها وسایل سرمایشی کافی نیست و ساعات کار در گرمای جنوب بسیار طولانی است.

به گفته گیلانی‌نژاد، اولین اقدام در وزارت نفت، باید حذف و زدودن شرکت‌های پیمانکاری باشد؛ این شرکت‌ها یا همان شرکت‌های تامین نیروی انسانی، از حقوق شغلی و صنفی کارگران تا جایی که می‌توانند می‌زنند و به سود خود می‌افزایند.

او تاکید می‌کند: اگر پیمانکاران حذف شوند و کارگران با شرکت نفت قرارداد ببندند، راه تبعیض و اجحاف مسدود و عدالت برقرار می‌شود.