نظری بر کارنامه 16 سال فعالیت سندیکایمان!

با ورود به سال 1400 می طلبد که نگاهی داشته باشیم به 16 سال فعالیت اعضای سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران.

از 21 اردیبهشت سال 84 که اولین نشست بازگشایی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک رقم خورد 16 سال می گذرد. 16 سالی که توام با فعالیت های پیگیرانه در دورانی سخت بود. هنوز موضوع فعالیت سندیکایی در جامعه جا نیفتاده بود و زحمتکشان جوان از چند و چون اینگونه فعالیت ها خبر نداشتند. لازم بود آموزش ببینیم و این آموزش ها را به میان نسل جوان ببریم. کاری بس سخت و پُر هزینه اما چاره ای جز این نبود.

در طی سالها افرادی سودجو، شهرت طلب، خودبزرگ بین که فکر می کردند می توانند سندیکا را نردبان امیال حقیر خود کنند، به سندیکا آمدند اما با فعالیت های آرمان گرایانه و سخت کوشانه اعضای سندیکا پی بردند که آدرس را عوضی آمده اند و با کوله باری انباشته از تهمت و افترا بر علیه سندیکا، به محاق رفتند.

آنچه امروز سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران نامیده می شود، مدیون تلاش کنشگرانی است که از استراحت و پول خود گذشته و با رفتن به میان کارگران، سندیکا را به این مرتبه رسانده اند. به خود می بالیم که چنین کارنامه وزینی از تلاش به جا گذاشته ایم.

الف) بخش فرهنگی و آموزشی

1-پخش و انتشار ده ساله ماهنامه پیام سندیکا.

2- انتشار میلیون ها ورق آموزش های کارگری و توزیع آن میان کارگران.

3- پخش فیلم های اسپارتاکوس، عصرجدید، جویندگان طلا، جدایی نادر از سیمین، سیکو ساخته مایکل مور در تیراژ چند صد تایی در میان خانواده های کارگری.

4- خرید و پخش کتاب قانون اساسی، قانون کار، اساسنامه سازمان بین المللی کار، تاریخچه جنبش کارگری جهانی، نان و گل سرخ، شوق یک خیز بلند، کتابهایی در مورد جهانی سازی و نئولیبرالیسم، رمان های کارگری در میان کارگران و سندیکاهای کارگری.

5- باز انتشار اولین کتاب مکتوب در مورد جنبش کارگری ایران اثر ماندگار شکراله مانی به نام «تاریخچه نهضت کارگری در ایران» توسط نشر فلزکار.

6- انتشار چندین جلد داستان های کارگری محمدحسین خوان یغما، مجموعه شعر فلزبان (دفتر اول) توسط نشر فلزکار.

7- پژوهش و انتشار تاریخچه سندیکاهای منبع آب تهران، کارگران بنا، کارگران نقاش، شرکت واحد اتوبوسرانی، اتحادیه کارگران معدن شمشک، اتحادیه چیت ری، تاریخچه تشکیل بانک رفاه، درس هایی از خرد جمعی سندیکای کارگران کفاش، چرا کرایه اتوبوس های شرکت واحد گران نشد؟، مقاله تحلیلی کودتای ٢٨ مرداد و پیامدهای آن برای طبقه کارگر و دهها مقاله تاریخی کارگری.

8- انتشار ویژه نامه استاد پرویز شهریاری دانشمند طبقه کارگر، انتشار ویژه نامه پنجاهمین سال ساخت جان پناه توچال(نشریه همنورد)، انتشار چندین ویژه نامه در مورد خشونت علیه زنان و 8 مارس روزجهانی زن طی سالهای گذشته.

9- آموزش قوانین تامین اجتماعی در فرهنگسرای کار در خیابان قزوین برای کارگران با همکاری تعاونی مصرف کارگران فلزکارمکانیک و برگزاری جشن روز کارگر در سال 1386 در این فرهنگسرا که توسط نیروهای امنیتی بهم خورد.

10-جذب شعرای کارگر برای همکاری با مجله پیام سندیکا، رفقا علی جعفری مرندی، میرزا شهرک، ذوالفقار، خوان یغما، نگار، ناصر، امیر جشن.


ب) اطلاع رسانی

1-ایجاد سایت دو زبانه و بین المللی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک.

2-راه اندازی کانال رسمی سندیکا در تلگرام.

3- ایجاد صفحه فیسبوکی سندیکا.

4- راه اندازی کانال آموزشی دانش و کارگر در تلگرام و آموزش 2 دوره اقتصاد سیاسی، 2 دوره نئولیبرالیسم، 1 دور شناخت، 1 دوره تکامل و صدها شعر، عکس، موسیقی فاخر، نقد و معرفی کتاب و مطالب علمی و اجتماعی و اخلاقی و قوانین کار و قانون اساسی و حقوق سندیکایی.

5- راه اندازی گروه تلگرامی سندیکا، واتساپ بازنشستگان سندیکا برای خبررسانی، آموزش، گفتگو و بحث بدون توهین و یادگیری و تحمل افکار یکدیگر و تلاش برای عضوگیری و آموزش های صنفی.

6- انتشار بدون وقفه ماهنامه پیام سندیکا به مدت 10 سال، خبرنامه فلزکار به مدت 3 سال در میان کارگران. انتشار فصلنامه امید، نشریه بازنشستگان فلزکارمکانیک به مدت 2 سال بدون وقفه توزیع آن در میان بازنشستگان و تبدیل آن به صدای رسای بازنشستگان فلزکار، بافنده، چاپ و دیگر بازنشستگان.

7- برگزاری مراسم تجلیل از شهرام محمدی کارگر فداکار پتروشیمی مارون در 12 فروردین 1400 توسط اعضای سندیکای کارگران فلزکارمکانیک خوزستان در شهر ایذه.

8- توزیع حدالامکان مواد غذایی، لباس به خانواده های کارگران بیکار در تهران، کرج و روستاهای آذربایجان.

9- نوشتن دهها نامه اعتراضی به مسوولین با کد ملی. از جمله نامه اعتراضی 1000 کارگر پروژه ای در مرداد 99 در مورد وضعیت عقب افتادن 6 ماهه حقوق ها، دستمزدهای حقیرانه، شرایط بد زیستی و غذایی و معرفی نماینده خود، مازیارگیلانی نژاد به سازمان بازرسی کل کشور، وزارت نفت، وزارت کار، دفتر رهبری، قوه قضاییه، ریاست جمهوری، و پیگیری در اداره کار بوشهر.

10-تحریم کارگری پیمانکاران متخلف در پروژه های نفتی مانند شرکت کیسون

11-تهیه و انتشار هزاران خبر کارگری از واحدهای تولیدی، ارسالی توسط کارگران سندیکایی


ج) ایجاد بازوهای متنوع برای قدرتمندتر کردن سندیکا

1-احیای تعاونی مسکن کارگران فلزکارمکانیک در سال 86 و گرفتن 48 واحد مسکن مهر برای اعضا و همچنین حل مشکل 24 کارگر عضو در پروژه زمین شهرک وحدت، و تلاش برای حل مشکل مابقی اعضا در زمین کلاک کرج.

2- احیا و فعال نمودن گروه کوهنوردان فلزکار و ترمیم جان پناه کارگر در قله توچال در سال 93 و برگزاری جشن پنجاهمین سال ساخت آن با حضور دو تن از سازندگان آن و شرکت بیش از 100 کوهنورد از سراسر ایران در این مراسم.

3- بوسه نماینده کارگران فلزکارمکانیک بر قله همیشه در اهتزاز لنین در ارتفاع ٧١٣٤ متری در قرقیزستان توسط همنورد سختکوش محمدرضا محمدی.

4- اعتراض به تخریب جزیره آشوراده مرکز خاویار جهان برای تبدیل آن به یک مرکز توریستی و تخریب زیست بوم آن که با فرستادن خانم سفیر دوچرخه سوار از کرج به آشوراده طی 10 روز و استقبال سمن های زیست محیطی شهرهای مازندران از این عمل و جمع آوری طومار امضایی و ارسال آن به خانم ابتکار و در نهایت توقف طرح.

5- همکاری و توانمند کردن پویش نه به ته سیگار در کرج و مجهز نمودن اولین پارک های کشور در این شهر به زیر سیگاری پس از فعالیت تقریبن دو ساله.

6- همکاری و توانمند کردن انجمن سالمندان برای مناسب سازی مبلمان شهری برای سالمندان و نوشتن نامه به شهردار تهران و شورای شهر تهران جهت بهینه سازی توالت های فرنگی در پارک ها با دستگیره های تعادلی بعد از 7 ماه فعالیت پیگیرانه.

7- اعتراض به لایحه مجلس به افزایش سابقه بازنشستگی از 10 سال به 20 سال که با امضای بیش از 150 کارگر با نوشتن کد ملی خود برای اولین بار در تاریخ کمپین ها صورت گرفت و تا لغو این لایحه ادامه داشت.

8- راه اندازی گروه بازنشستگان فلزکارمکانیک که در برگیرنده همه بازنشستگان این رشته از سال 98 و اتحاد با بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی، بازنشستگان صنعت چاپ و دیگر بازنشستگان جهت تحمیل همسان سازی درست حقوق بازنشستگان و ارتقا سطح اطلاعات بازنشستگان.

9- برنامه ریزی تجمع در چهارراه عسلویه در تیرماه 97 با بیش از 100 کارگر پروژه ای و با در دست داشتن آرم سندیکا و فدراسیون جهانی اینداستریال.

10- اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای در مرداد 1399 برای افزایش دستمزدها و عقب نیفتادن حقوق که 40 هزار کارگر از سراسر کشور در آن شرکت داشتند.

11- تشکیل تیم فوتبال سندیکای کارگران ساوه و شرکت در مسابقات فوتبال کارگری شهر در سال 97 و 98 با آرم سندیکا و فدراسیون جهانی اینداستریال


ج) ضربات به سندیکا

1-دستگیری 15 نفر در اول ماه مه 1388 در محل تعاونی مصرف فلزکارمکانیک که اعضای هیات مدیره تعاونی و اعضای سندیکا را در بر گرفت.

2- دستگیری محمدرضامحمدی عضو فعال سندیکا در کارخانه ایران خودرو در بهمن 88 و اخراج ایشان از کارخانه.

3- دستگیری مازیار گیلانی نژاد هماهنگ کننده مراسم اول ماه مه سال 93 در کرج و احضارهای پی در پی وی در طی سالها به ویژه مهر سال 99 به دلیل اعتصاب کارگران پروژه ای و فراخوان تجمع بازنشستگان در 25 تیرماه 99.

4- دستگیری حمید شرقی سال 96 و منوچهر سراج در سال 96 و 99 دو تن از کنشگران سندیکا.

5- دستگیری مجیدرعایایی عضو سندیکا در منزل علی نجاتی در هفت تپه سال 97.

6- دستگیری 4 تن از کارگران پروژه ای عضو سندیکا در تجمع عسلویه سال 97.

7- بازداشت 3 تن از کارگران پروژه ای در اعتصاب سراسری مرداد 99.


فعالیت های بین المللی

1-نامه به لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل هنگام ورود به ایران برای نجات جان منصور اسالو با امضای سندیکای شرکت واحد، نیشکر هفت تپه، فلزکارمکانیک که منجر به فرستادن او به بیمارستان برای مداوای چشمش شد.

2-نامه به نخست وزیر سوئد هنگام ورود به ایران و خواستار برداشته شدن تحریم های غذایی و دارویی از سوی کشورشان و اتحادیه اروپا و آزادی اسماعیل عبدی دبیرکل کانون معلمان.

3- نامه به اتحادیه فلزکاران آمریکایی برای اعتراض به دولت شان برای لغو تحریم ها و همبستگی آنان با کارگران ایرانی.

4- عضویت در فدراسیون جهانی اینداستریال.

5- شرکت نماینده سندیکا در اجلاس اتحادیه های کارگری کشورهای استقلال یافته از اتحاد شوروی به میزبانی فدراسیون سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان در ایروان سال 96.

6- شرکت هیات نمایندگی سندیکا در کلاس های آموزشی فدراسیون جهانی اینداستریال به دعوت فدراسیون کارگران دیسک ترکیه و به میزبانی اتحادیه سراسری فلزکاران ترکیه در استانبول در سال 97.

و این همه انجام شدنی نبود مگر راهنمایی های مشفقانه پیشکسوتان سندیکایی و روشنفکران دوستدار زحمتکشان و همدلی و اتحاد کنشگران وفادار به سنت های سندیکایی.

درود ما به همسنگران قدیمی سندیکایی جواد مهران گهر عضو سابق هیات مدیره سندیکای کارگران کفاش و آموزش دهنده دو دوره به کارگران سندیکای فلزکارمکانیک، نبی معروفی عضو سابق هیات مدیره سندیکای کارگران بنایان تهران، خلیل پرن عضو قدیمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک، محمدحسین خوان یغما عضو سابق هیات مدیره سندیکای کارگران فلزکارمکانیک و زنده یادان محمد فراهانی کنگرانی عضو سابق هیات مدیره سندیکای کارگران خیاط، علیرضا فرهادی عضو سابق هیات مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی شرکت واحد و از بنیان گذاران کانون بازنشستگان تهران، سیف اله اسدی عضو سابق شورای کارگران برق شرق تهران و از بنیانگذاران کانون بازنشستگان تهران که ما را با مشاوره های خود، توانمند این راه دشوار نمودند.

عشق می ورزیم به روشنفکران دیارمان زنده یادان پرویز شهریاری، فریبرز رییس دانا، علیرضا جباری، منوچهرآشتیانی، فرشید هکی که دانسته هایشان را بی دریغ در اختیار ما گذاشتند.

سر تعظیم فرود می آوریم به عمل انسانی شهرام محمدی کارگر قهرمان و تعمیرکار پتروشیمی مارون که با نثار جان خود و بستن شیرهای گاز از فاجعه انسانی و ملی جلوگیری کرد و سرمشقی است برای طبقه کارگر.

افراشته تر باد پرچم جان باخته گان راه بهبودی زحمتکشان به ویژه شهیدان سندیکایی مان و فدایی کارگران، جلیل انفرادی، اسکندر صادقی نژاد، ناصرگارسچی، و آموزگار همیشگی توده ها هدایت اله معلم. پیمان می بندیم که راهشان را ادامه دهیم و لحظه ای تردید به خود راه ندهیم.

پیروزی ما، پیروزی تمام آن فهرست دور و دراز قهرمانان و شهیدانی است که در تاریخ چند هزار ساله بشر تحقیر شدند و ستمکاران آنها را نه فقط مغلوب ساختند بلکه احمق شمردند. روزی تندیس و نام های آنها جهان ما را خواهد آراست و به بشریت وارسته خواهد گفت:« بهروزی امروزی تو، خون بهای یک تاریخ زجرآلود طولانی جان های پاک است که با جانوران انسان نما، دست به گریبان بودند»

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران 21 اردیبهشت 1400