گزارشی از مهندسین ناظر جوشکاری!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، گزارش زیر توسط تکنسین های جوشکاری برایمان فرستاده شده است:

«خیلی مد شده رها کردن تیم های پرتونگاری بدون بازرس، عدم پانچ سرجوش ها و خیلی موارد در این وانفسای وضع بد اقتصادی که میتواند تبعات بدی به بار بیاورد. وقتی پالایشگاه تهران که در جوار مناطق مسکونی هست و تهران مرکز بزرگترین شرکت های بازرسی، این آتش سوزی در آنجا رخ می دهد، وای به حال بقیه پالایشگاه ها.

از عمر پالایشگاه شاه زند اراک که بنزین سوپر تولید میکند تا پالایشگاه بندرعباس که مازوت و سوخت هواپیما تولید میکنه ۴۰ سال گذشته. پس خطر دم گوش آنهاست.

به نظرم اتش سوزی پالایشگاه تهران باید بعنوان یک نقطه عطف و رفرنس تلقی شده و یک برنامه بازرسی جامع برای تمام کارخانجات در حال سرویس ارایه بشود. بنده راجع به این تأسیسات هشدار میدم.

۱- پالایشگاه های آبادان

۲-پالایشگاه های ماهشهر و بندر امام خمینی

۳-تمام بهره برداری های مارون ، کارون و اهواز

۴-بهره برداری های دهلران، چشمه خوش و بیات

۵- تزریق گاز و تقویت فشارهای رگ سفیدها شامل بهره برداری ها

۶-تزریق گازها و تقویت فشارهای کرنج ها

۷- پالایشگاه های اراک و بندرعباس

۸- پالایشگاه های اصفهان، تبریز، دارخوین ، آزادگان، یادآوران مخصوصن .

۱۱- تمام فازهای عسلویه خصوصن فاز ۱ تا ۱۰

۱۲- پتروشیمی مسجدسلیمان کارکرد چینی ها و نداشتن متخصص خصوصا مهندس متالورژی و بازرس چشمی و در حین سرویس

۱۳- تمام خطوط لوله وابسته به این سیستم ها مخصوصا ورودی های زیرزمینی

در راکتور پتروشیمی از پرتوهای کبالت یا سزیم جهت تنظیم سطح سیالات استفاده میشود و از طریق تعدادی دتکتور مقدار این سطح به اطاق کنترل منتقل میگردد در رادیوگرافی مقدار پرتوهای محیط به مقدار برنامه ریزی شده اضافه می شود تا دتکتورها میزان وجود مقدار بیشتری از پرتو را گزارش میدهند که خطا و کذب می باشد. لذا بر این اساس باید سطح سیالات را تغییر داده و درصد موادی که تولید می شود تغییر می کند تا در پرتونگاری از جوش ها به عدد درست برسیم و میزان مقاومت جوش درست معین شود تا در بازه مناسب زمانی نگهداری به موقع انجام گیرد و از همه مهمتر اینکه جوشکاری های در پروژه ها با دقت زیاد توسط مهندسین تست اندازه گیری شود.»

به نظر کارشناسان سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، برای آنکه حوادث در مراکز نفتی کاهش یابد و تلفات انسانی به کمترین عدد برسد باید حرف متخصصین را گوش کرد و بازرسین وزارت کار می بایست این موارد را نظارت سخت و اجرایی کنند.