گزارش از یکشنبه های اعتراض!

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، با فراخوان داده شده توسط بازنشستگان تهران، قزوین، رشت، تبریز در 27 تیرماه بازنشستگان در مشهد، اهواز، گیلان، قزوین، تهران، اصفهان و تبریز علیه جمع آوری امضا توسط نمایندگان مجلس برای حذف همسان سازی از بودجه کشور دست به تجمع زدند. بازنشستگان فولاد در اصفهان و اهواز در مقابل صندوق بازنشستگی خود، در مشهد در مقابل تامین اجتماعی و در قزوین، تبریز، رشت، تهران در مقابل کانون بازنشستگان تجمع کردند.

در تبریز ۱۰۰بازنشسته تامین اجتماعی در کانون تبریز حضورداشتند و مسائل حول محور گردهمایی روز جمعه و شایعات استعفای کریم صادق زاده و عملکرد کانون صحبت رفت. تا مورخه ١٧ مرداد به کانون فرصت داده شد که نسبت به مسائل کار و کارگری و همسانسازی و ماده ٦٩ اعلام موضع نماید. در همانجا تصمیم گرفته شد گردهمآیی بعدی روز یکشنبه بعد ساعت ١٠ صبح در محل کانون برگزار شود.البته حضور نیروی انتظامی در محل کانون چشمگیر بود.

گزارشی از تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل کانون رشت

در ساعت ١٠ و ٣٠ دقیقه تجمع با حضور ٥٠ نفر بازنشسته با دادن شعارهای صنفی شروع شد. بیانیه ای هم تهیه شده بود که با اقبال بازنشستگان روبرو شد. حتا دوستان بازنشسته ای که برای کار به کانون آمده بودند پای بیانیه را امضا کردند. برای اولین بار جلو کانون نیروهای پلیس دیده شدند ولی بسیار محترمانه رفتار کردند. رئیس کانون رشت بمیان تجمع کنندگان آمده و مطالبات بازنشستگان را تایید کردند و گفتند:« به شما افتخار میکنم که از حقوق حداقل بگیرها که مورد ظلم واقع شدند حمایت می کنید. تا وقتی شما در خیابان باشید قول میدهم در کنارتان با تمام قدرتی که دارم از حقوق تان دفاع کنم هرچند از بالا تحت فشار هستم» البته بازنشستگان همین روز پیگیر چند نامه شدند. کانون استان یک نامه به سازمان تامین اجتماعی زد از بابت بیانیه ۲۰ تیر. بیانیه ۲۰تیر درخواست بیلان سالانه که به کانون شهرستان ارسال شده تا امروز پاسخی نداشته است، بود. همان نامه ۲۰ تیر امروز تحویل کانون استان شد. در پایان تجمع یکی از بازنشستگان نامه ای به سازمان تامین اجتماعی نوشت که ارسال گردید. کپی بیانیه امروز هم به پیشنهاد رئیس کانون آستانه قرار شد در جلسه حضوری با مجمع نمایندگان به آنها تحویل داده شود. انتخابات کانون گیلان نزدیک است در پایان تجمع رفتاری ناشایست و توهین آمیزی ازطرف عضو هیات مدیره کانون شهرستان شفت و عضو بازرس کانون استان گیلان سر زد که اعتراضات جمعی از بازنشستگان رابرانگیخت.

در قزوین بازنشستگان به سراغ رییس کانون رفته و ایشان اعلام نمود که نامه ای اعتراضی در مورد سخنان الیاس نادران نوشته و ارسال کرده اند.

در تهران در دو نقطه شهر تجمع بازنشستگان صوت گرفت. در مقابل سازمان تامین اجتماعی که که با وجود پلیس و نیروهای لباس شخصی بازنشستگان فقط توانستند گفتگوهایی با هم داشته و برای تجمع بعدی برنامه ریزی کنند.

جمعی دیگر از بازنشستگان تهرانی پیگیر ۷ خواسته اصلی خود مقابل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران جمع شدند. این بازنشستگان که در درجه اول به اقدام ۵۰ نماینده مجلس برای محول کردن تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دولت آینده، اعتراض کرده و گفتند:« این حرکت می‌تواند زمینه سیاسی شدن یک لایحه تضمین کننده معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را فراهم کند» این بازنشستگان می‌گویند نمایندگان مجلسی که مخالف تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی، برای خارج کردن آن از بررسی، امضا جمع کرده‌اند. بازنشستگان خواهان جلوگیری از این اقدام نسنجیده، توجه دادن نمایندگان به تعیین مستمری براساس هزینه‌های سبد معیشت (ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی) و ماده ۹۶ (تامین حداقل‌های معیشت)، تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، پرداخت طلب ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی از دولت طی ۵ سال به صورتی که در قوانین بودجه ذکر شود، در نظر گرفتن بودجه برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای ازکارافتادگان و بازماندگان بازنشسته و اجرای قانون الزام درمان هستند.بازنشستگان بر اساس همین مطالبات طوماری تهیه کردند که نسخه‌ای از آن قرار است به ریاست جمهوری و قوه قضاییه ارسال ‌کنند. این بازنشستگان ساعت ١٢ راهی خبرگزاری ایلنا شده و مطالبات خود را به این خبرگزاری اعلام کردند.