خط فقر و تعیین سبد معیشت!

اولین خروجی شورای عالی کار در روز ١٦ بهمن ماه تعیین سبد معیشت با رقم تعجب آور ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان شد. اینکه اینگونه نرخ گذاری چقدر با موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار همخوانی دارد را به تعیین کنندگان کارگری این شورا وا می گذاریم. تعیین افزایش قیمت ٣٠ درصدی خوراکی ها در این مصوبه به خنده آور ترین بخش این مصوبه تبدیل شده است.

روی سخن ما با کارگرانی که در شورای عالی به عنوان نماینده کارگر نشسته اند بوده و با کارفرمایانی که حتا حق نان خالی را هم برای زحمتکشان روا نمی دارند، نیست. آقایان آیا شما برای خانواده تان شیر نمی خرید؟؟ آیا نمی دانید از سال گذشته تاکنون شیر و لبنیات چه میزان گران شده است؟؟؟ اگر از کارفرمایان روبروی تان در شورای عالی کار می پرسیدید حداقل در تعیین این قلم این چنین حقوق کارگران را ضایع نمی کردید.

متاسفانه سالهاست نمایندگان کارگری در این شورا برای آنکه فشار کمتری را بر روی کارفرمایان بیاورند با ترس در مقابل آنان نشسته و با زندگی بیش از ٤٠ میلیون کارگر بازی می کنند. شاهد این سخن هم امضایی است که کارفرمایان بر زیر آن زده اند.

خط فقر از مرز ١٥ میلیون تومان هم گذشته است، این را ما نمی گوییم بلکه دکتر راغفر و دکتر فرشاد مومنی استادان دانشگاههای این کشور می گویند. شما خط فلاکت را با خط فقر اشتباه گرفته اید. به هر حال آنچه شما مصوب می کنید در تاریخ و در ذهن کارگران می ماند و فردا باید به فرزندانتان پاسخگو باشید که آنچه شما مصوب کرده اید خدمت بوده یا خیانت.

نشستن بر روی صندلی ای که جایگاه انسانهای وظیفه شناس است و باید از معیشت ٤٠ میلیون نفر دفاع کند، با اینگونه مصوبات به صورت کاریکاتوری درآمده که کارفرمایان هم از آن دفاع می کنند!!!

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران ضمن محکوم کردن اینگونه مصوبات که مغایرت کامل با اوضاع جامعه دارد, خاطرنشان می کند که تاریخ, تصویب کنندگان اینگونه مصوبات از هم اکنون نخواهد بخشید.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

٢٢ بهمن ١٤٠٠