یکشنبه های اعتراض!

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، امروز یکشنبه ۱۵ اسفند در شهرهای تهران، رشت، شوش، اردبیل، بجنورد، قزوین، اهواز، کرمان، تبریز، شوشتر، اراک، کرمانشاه و اصفهان بازنشستگان تامین اجتماعی گرد هم آمده و ندای اعتراض خود را به وضعیت حقیرانه ای که برنامه های ضد کارگری بر آنان تحمیل کرده است، ابراز داشتند.

در قزوین ٧٠ بازنشسته به وضعیت خود اعتراض کردند.

در رشت یکبار دیگر بازنشستگان گیلانی به کف خیابان آمدند تا فریاد حق طلبی خود را به گوش مسئولان بی مسئولیت برسانند و با صدای رسای خود خواسته های بحق و قانونی خود را طلب کردند. از ساعت ۱۰/۳۰دقیقه حدود بیش از ۱۰۰ نفر یک صدا شعار می دادند:« فریاد ما بر این است عدالت بهترین است/ بازنشسته بپا خیز برای رفع تبعیض/ شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد» را سر دادند. نکته جالب و قابل تامل اینکه در تجمع یکی از بازنشستگان خانم اصرار داشت که در حال امضا تصویری از او در حال امضا گرفته شود. ایشان، برای اولین بار در تجمع استان گیلان شرکت داشت و تاکید می کرد که:« هر وقت تجمع باشه حتمن مشارکت خواهم داشت تا حق و حقوق خودمان را بگیریم!» این تجمع حدود یک ساعت بطول انجامید و در آخر بیانیه خوانده شد و با امضا بازنشستگان تجمع بپایان رسید.

در تهران بازنشستگان در مقابل مجلس تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند با آنکه در هفته قبل چند تن از بازنشستگان تهرانی تلفنی به آنان گفته شده بود به تجمع نروند اما در تجمع امروز بیش از ۶۰ نفر شرکت داشتند. ابتدا شعارهایی درباره اجرا نشدن همسان سازی سال ۱۴۰۰ دادند:«همسان سازی کجا بود دروغ، تزویر ریا بود/ این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی/ تا حق خود نگیریم آرام نمی‌نشینیم/ حقوق ما ریالیه هزینه ها دلاریه»

این شعارها بدون دستگاه صوتی و بلندگو داده میَ شد، اندکی بعد معترضان فرهنگی نهضت سوادآموزی دستگاه تقویت صوتی را در اختیار بازنشستگان گذاشتند. یکی از بازنشستگان در مقایسه حقوق و درآمد کارگران ایران با دیگر کشورها صحبت کرد و گفت که در کشور ما متاسفانه قیمت بعضی از اقلام مثل گوشت و سیب زمینی هر روزه گران می شود. یکی از بازنشستگان درباره نامه «عیدی حقیرانه» که از طرف بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی ارسال گردیده صحبت کرد. تعداد بیش از ۱۱۰ نفر از بازنشستگان این نامه را امضا کرده و به عیدی حقیرانه اعتراض کرده بودند. این نامه به تامین اجتماعی و وزارت کار و کانون عالی بازنشستگان و نسخه ای از آن را هم به خبرگزاری کار کارگران(ایلنا) ارسال کرده که روز گذشته ایلنا آن را منتشر کرد که متن آن نامه برای بازنشستگان معترض جلوی مجلس خوانده شد. تعداد دیگری از بازنشستگان در بیان مشکلات خود به پشت تریبون آمده و دردهای خود را بیان کردند. سپس شعارهای :«کارگر زندانی آزاد باید گردد/ اسماعیل گرامی، عالیه اقدام دوست آزاد باید گردند» از طرف بازنشستگان تکرار گردید. این تجمع در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه خاتمه یافت و بازنشستگان محل را ترک کردند.

در هنگام ترک محل تجمع دو نفر از پلیس های لباس شخصی جلوی یکی از بازنشستگان را گرفته ضمن پرسیدن نامش و گرفتن شماره تلفن میپرسند:« چه کسی شعار عالیه اقدام دوست و اسماعیل گرامی آزاد باید گردد را داد؟ اینها سیاسی هستند» بازنشسته پاسخ می دهد:« این حرف را نزنید. اسماعیل گرامی یک بازنشسته هستش با ۶۶ سال سن و درگیر با انواع بیماری ایشان جایش زندان نیست. حکومت در این مورد اشتباه بزرگی کرده و ایشان را زندانی کرده و باید آزاد شود. اعتراض ما بازنشستگان نه سیاسی است و نه ما برانداز هستیم ما حق و حقوق مان را میخواهیم و برایمان فرقی نمیکند کی حکومت میکند ما مطالبه گر هستیم. در ضمن ببخشید با اجازه من کار دارم و باید بروم…خداحافظ…» که در مسیر به بقیه بازنشستگان میپیوندد.