مصاحبه مازیار گیلانی نژاد عضو سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران با خبرگزاری کارگری ایلنا

ورود بیمه‌های خصوصی به بازنشستگی؛ حکم نابودی تامین اجتماعی است

یک فعال حقوق بازنشستگان خطاب به مدافعان خصوصی‌سازی خدمات بیمه‌‌ای عمومی و تامین اجتماعی گفت: اول کارنامه به اصطلاح درخشان بیمه‌گران خصوصی را در دیگر حوزه‌های فعالیت این بیمه‌ها در کشور ارائه دهید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اظهارات چند تن از مدیران بیمه‌ای کشور در روزهای اخیر پیرامون سرنوشت اداره صندوق‌های بازنشستگی، انتقادات متنوعی را میان فعالان و کارشناسان مسائل بازنشستگان ایجاد کرده است.

مازیار گیلانی نژاد (فعال حقوق بازنشستگان و نماینده کارگران پروژه‌ای جنوب کشور) با اشاره به این اظهارات گفت: رییس کل بیمه مرکزی ایران، اخیرا طی اظهاراتی از ورود بیمه‌های بازرگانی به حوزه درمان و بازنشستگی سخن گفته است. از ایشان باید پرسید اول کارنامه به اصطلاح درخشان بیمه‌گران خصوصی را در دیگر حوزه‌های فعالیت این بیمه‌ها در کشور ارائه دهید و سپس به این حوزه ورود کنید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیمه آتیه‌سازان حافظ که یک سازمان خصوصی فعال تنها در بخش کوچکی مثل بیمه تکمیلی است؛ آنقدر به مراکز درمانی و داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی بدهی دارد که در سال گذشته و امسال بسیاری از این مراکز و پزشکان قراردادهای خود را به دلیل تسویه نشدن طلب‌هایشان لغو کرده‌اند و بازنشستگان بیمار سرگردان شده‌اند.

گیلانی نژاد با اشاره به فعالیت سایر گروه‌های بیمه‌ای در شبکه اصناف و سوابق آن گفت: بیمه دانا هم در بخش فولاد و ذوب آهن فعال بود اما به دلیل نداشتن شبکه‌ای فراگیر و به ویژه در خصوص بیماری‌های خاص و دندان‌پزشکی همچنان کارگران این دو بخش از خدمات تکمیلی درمان محروم هستند. ضمن اینکه بیمه فرهنگیان با توجه به پرونده‌های موجود از آن، هیچ سابقه درخشانی ندارد.

این فعال کارگری و بازنشستگان با بیان اینکه «سطح پایین پوشش خدمات، قرارداد نداشتن با مراکز مهم درمانی و بیمارستانی، عدم پوشش بیماری‌های خاص و سرطانی و دندانپزشکی از مهمترین ضعف‌های این بیمه گران خصوصی است» گفت: زیر پا گذاشتن قانون اساسی در این اظهارات در حالی است که طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دولت را موظف است با بودجه خود بیمه را تعمیم و سراسری کند نه اینکه به دست بیمه‌های خصوصی بسپارد. تصویب کنندگان این اصل به خوبی متوجه این مهم بوده‌اند که بیماری انسان‌ها نباید محلی برای سود ورزی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه «سخنان برخی افراد درباره خصوصی‌سازی خدمات بیمه و تامین اجتماعی نشانگر اعتقاد نداشتن به اصل ۲۹ قانون اساسی است و اینکه احکام نئولیبرالیسم از زبان برخی آقایان خارج می‌شود، واقعیتی دردناک است» گفت: اینکه اخیرا از تجربه چین صحبت شده که در آنجا بیمه گران خصوصی به موضوع درمان وارد شده‌اند، گویای تمام حقیقت نیست چراکه دولت چین در زمینه خدمات اجتماعی، از صفر تا صد از طریق این بیمه‌ها به مردمش خدمات‌رسانی کرده و نظارت شدید روی بیمه‌های خصوصی دارد. کسانی که سعی دارند چین را مثال بزنند، چرا دیگر کشورهای توسعه یافته مانند سوئیس، فرانسه و سوئد را مثال نمی‌زنند؟

گیلانی نژاد در پایان اظهار کرد: روندی وجود دارد که می‌خواهد اساسا خدمات تامین اجتماعی نباشد و سلامت مردم محل کسب سود برای افراد معدودی شود و اکنون خود را در این گونه اظهارات نشان می‌دهد.