مازیار گیلانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا: هشدار نسبت به افزایش حوادث کار در ماه‌های اخیر/ چرا باید نشتی گاز منجر به مرگ دو کارگر شود؟

مازیار گیلانی‌نژاد نسبت به افزایش نرخ حوادث کار هشدار داد.

مازیار گیلانی نژاد (فعال کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افزایش نرخ حوادث کار منجر به فوت در پاییز امسال، به مسئولیت سنگین ادارات کار در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: بیست و چهارم آذر ماه ۲ کارگر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پترو تات ماهان به دلیل گاز گرفتگی در مخزن حلال نفتی در بویین زهرای قزوین جان باخته‌اند. این حادثه در حالی رخ داد که نشتی گازهای اسیدی در مخزن فوق عامل اصلی مرگ کارگران بود. آیا نمی‌شد پیشتر از این نشتی جلوگیری کرد یا به کارفرما تذکر داد؟

به گفته وی، سودجویی کارفرمایان در خصوص عدم رعایت استانداردهای ایمنی و چشم پوشی بخش نظارتی وزارت کار، همواره مورد انتقاد کارگران و فعالان کارگری بوده است.

گیلانی نژاد اضافه می‌کند: دلیل اینکه چرا کارفرمایان در خصوص هزینه نمودن برای ایمنی تعلل می‌کنند، مشخص است: سود و سود هرچه بیشتر. بدیهی‌ست که کارفرمایان به دنبال سودآفرینی هرچه بیشتر هستند و در شرایطی که تامین تجهیزات ایمنی به نسبت سابق گران‌تر شده است، کمتر از قبل برای ایمنی هزینه‌ می‌کنند اما اینکه چرا وزارت کار به وظایف خود عمل نمی‌کند و بازرسان کار بیشتر از قبل، سختگیری نمی‌کنند، تعجب‌برانگیز است؛ چرا اختیار جان کارگران به دست سودجویی کارفرمایان افتاده است؟

این فعال کارگری یک پرسش اساسی مطرح می‌کند: چرا بازرسان کار را به محل نمی‌فرستند؛ چه مشکلی وجود دارد که ما هر هفته و هر ماه شاهد مرگ کارگران در کارگاه‌های صنعتی کشور هستیم؛ آیا نمی‌شد از نشتی گاز و مرگ دو کارگر زحمتکش جلوگیری کرد؟