مجتمع مس سرچشمه، مطالبات و اعتصاب کارگری

بر اساس گزارش دریافتی از گزارشگر پیام سندیکا در مجتمع مس سرچشمه ، در بهار سال ١٤٠٢ ، با افزایش های سرسام آور نرخ تورم و نامتناسب بودن روند تعیین افزایش دستمزد در سال جدید برای اقشار زحمت کش جامعه بی عدالتی در نحوه ی و سطح پرداخت کارگران در برخی شرکت ها ادامه دارد و این مهم واکنش هایی را هم در سطح این مجتمع به همراه داشته است:

_ شرکت رامپکو پیمانکار تغلیظ دره زار با توجه به عدم دریافت باقی مانده مطالبات اسفندماه سال قبل کارگران و اعتراض شدید کارگران به سطح پایینِ افزایش دستمزد کارگری در سال جدید، وارد اعتصاب گردید یکی از این دو مطالبه که مورد اعتراض قریب به ١٠٠ نفر از اعضا شرکت بود در روز دوم اعتصاب رفع شد و درخواست دوم مبنی بر افزایش دستمزد سال جدید کماکان مورد درخواست است که با وعده هایی از سوی مدیریت مجموعه مواجه شده و اعتصاب در روز دوم به طور موقت متوقف شده است.

_ شرکت نیروصنعت سرچشمه: یکی از شرکت های مستقیما وابسته (به سهام داری صندوق بازنشستگان مس و شرکت سرمایه گذاری) به شرکت ملی صنایع مس در بخش خصوصی، از سال گذشته با کاهش شدید دستمزد نیروی کارگری سال را به پایان رسانده است. این شرکت با وجود اخذ پروژه های بزرگ در مجتمع مس سرچشمه، از پرداخت مزایا و اضافه کار به پرسنل خود امتناع می ورزد و دریافتی کارگران این شرکت از شرایط مشابه در سایر شرکت های همجوارش از نصف هم کمتر است. متاسفانه تاکنون با وجود اعتراضات موردیِ کارگری، مدیدیت این مجموعه ترتیب اثری به بهبود این وضع نمی دهد و ظاهرا شرکت نیرو صنعت سرچشمه حداکثر سواستفاده را از وضعیت بیکاری در منطقه می نماید. این شرکت با شایعه های متعدد نظیر تغییر وضعیت از شرکت خصوصی به شرکت های "داخل فنس" که مزایایی را در آینده برای پرسنل به همراه خواهد داشت سعی در راضی نگه داشتن و اغفال نفرات می کند.

_شرکت بنیان نیرو: پیمانکار برق و ابزار دقیق فلوتاسیون دره زار در روز جاری وارد اعتصاب کارگری شده است. این مجموعه قریب به ٣٠ نفر پرسنل اعتصابی داشته و ایشان نسبت به افزایش دستمزد ظالمانه در سال جدید دست به اعتصاب جمعی زده اند.

گزارشگر پیام سندیکا- مجتمع مس سرچشمه