نان برای زندگی، نه جان برای نان (٩)

اعتصابات گسترده ی کارگری در مجتمع مس سرچشمه

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا در مجتمع مس سرچشمه ، از ٦ اردیبهشت ماه ١٤٠٢ تاکنون ٩ اردیبهشت اعتصابات گسترده ی کارگری شکل گرفته است. با وجود تورم های متعدد در سال گذشته و سال جدید و فشارهای ناشی از تنگناهای معیشتی برای کارگران، نرخ افزایش حقوق اعلام شده از سوی دولت مورد پذیرش کارگران نیست و عمده ی مطالبه ی این اعتصابیون معطوف به همین مهم است. متاسفانه واکنش حراست مجتمع مس سرچشمه به این مطالبه ی به حق کارگران همراه با تهدید کارگران و تلاش برای بازگشت به کار ایشان بوده است. قطع اینترنت مجتمع هم ظاهرا از اقدامات امنیتیِ حراست به شمار می رود. وضعیت شرکت های در حال اعتصاب:

شرکت رامپکو: از چندین روز پیش تر با مطالبه ی افزایش حقوق و تاخیر در دریافت مطالبات سال قبل وارد اعتصاب گردیده بود و قریب به ٣٠ نفر از کارگران غیر بومی طی اعتصاب، سایت را ترک کرده اند و از ٩ اردیبهشت حدود ٣٠ نفر دیگر از کارگران بومی نیز به این اعتصابات اضافه شده اند. بدین ترتیب در روزهای گذشته کل سایت فلوتاسیون دره زار از فعالیت بازمانده است.

شرکت جهان پارس: پیمانکار اصلیِ خردایش دره زار با قریب به ١٢٠٠ نفر پرسنل و کارگر از ٦ اردیبهشت ماه تاکنون در اعتصاب کامل به سر می برند.

شرکت تارا: با وجود فشارهای حراست، تیم پایپینگ این شرکت که سایت پساب را در دست احداث دارند با حدود ٢٠ نفر نیرو در اعتصاب به سر می برند و نیروهای حراست مجتمع مس سرچشمه با حضور مستمر در این سایت از تعطیلی کامل سایت ممانعت به عمل آورده اند.