درشرکت تولیدوتوزیع قارچ نارین سپاهان چه می گذرد؟

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، شرکت تولیدی قارچ دراصفهان، شهرستان تیران، بخش کرون، روستای نسیم آباد ، روستای بودان فعالیت می کند و دفتر فروش و توزیع آن در اصفهان می باشد و حدود۶۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل آن آقای حجت دادخواه هست. دراین شرکت به خاطر بهره کشی بیشتر از نیروی کار، دستمزد و بیمه کارگران نه براساس روز و ساعت کاری بلکه بر اساس کیلو بار محاسبه می گردد، تا هم شدت کار زیاد شود و هم دستمزد کمتری پرداخت گردد. در این شیوه ی ابداعی وقتی محاسبه ساعات کار و میزان دستمزد صو رت می گیرد، مشخص می شود که یک کارگ ردر ازای حدود۱۰ساعت کار روزانه دستمزد او به حداقل حقوق اداره ی کار هم نمی رسد. ضمن اینکه تعطیلات رسمی و جمعه هاهم شامل حال آنها نشده و کارگران برای رسیدن به این میزان حقوق غیرقانونی هم باید به شدت کار کرده و هم ساعات بیشتری صرف کنند.

ساعات کاری افراد مقیم آنجا از ساعت ۶ صبح تا۱۰ شب و افراد غیر مقیم از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب می باشد که گاهی کم و زیاد می شود و نکته دیگر اینکه گاهی عده ای زودتر کارشان تمام می شود و باید بیکار بمانند تا دیگران کارشان تمام شود و همه با سرویس برگردند.

حقوق بر اساس کیلو بار، بسته به کیفیت چیدن قارچ از۱۰۰۰تومان تا۱۸۰۰تومان محاسبه می گردد و به طور متوسط ساعتی حدود ۱۵ کیلو قارچ جمع آوری می گردد. بیمه نیز بر اساس هر۳۰ کیلو بار یک ساعت کاری حساب می شود. بر این اساس مبلغی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان پرداخت می شود با توجه به این ساعات کاری و شدت کار. با اینکه گاه تا ۱۲ساعت کارگران مشغول به کارهستند ولی وعده غذایی به آنها تعلق نمی گیرد و غذا باید همراه خود ببرند.

قرارداد کار یک ساله است و جالب است که قرارداد به دو صورت رسمی و غیررسمی یعنی براساس کیلو بار با کارگران منعقد می گردد.

کارگران می گویند با اینکه سال ۱۴۰۱ بطور کامل ١٢ ماه برای این شرکت کار کرده اند اما هیچ مبلغی عیدی دریافت نکرده اند.

همچنین بر اساس فیش حقوقی بابت حدود ۷ میلیون حقوق ۴۱۲ هزار تومان بابت بیمه و۸۴۸۰۰ تومان بابت مالیات از حقوق کارگران کسر می شود .

با این شرایط که در ایران نمونه های آن کم نیستند، معلوم نیست قوانین برای چه نوشته شده اند و چه مواقعی کاربرد دارند؟