گزارش خبرنگار نشریه پیام سندیکا از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

1- آقای والی بخت معاونت فنی سامانه 1 و چند تن دیگر از پرسنل تعمیرگاه که گوش به فرمان کارفرما و تعمیرگاه هستند، چشم خود را بر روی نابرابری ها و رانت خواری ها بسته اند.

هر روز با وسایل شخصی خود وارد تعمیرگاه شرکت میشوند که این در حالی است که هیچ یک از پرسنل دیگر نمیتوانند با وسایل شخصی وارد تعمیرگاه شوند و حتی ماشینهای شرکت جهت ورود و خروج توسط نگهبانی مورد بازدید فیزیکی قرار میگیرند و حتی رانندگان شرکت نیز اجازه ورود به داخل تعمیرگاه را ندارند.

این در حالیست که آقایان ذکر شده بدون هیچ گونه بازدیدی حتی خودرو های شخصی آنها توسط کارگران کارواش مستقر در تعمیرگاه با اصرار معاونت فنی مورد شستشو و نظافت قرار میگیرند که این امر از نظر شرعی نیز اشکال دارد و نقض حقوق بیت المال است .

 

2- طی گزارشات رسیده از تعمیرگاه سامانه 1 متوجه شدیم با استقرار گروهی از کارگران فنی شرکت اسنا sna که مسول گارانتی و خدمات پس از فروش اتوبوسهای دو کابین کینگ لانگ است شروع به رانت خواری و نابود کردن دسترنج کارگران و بیت المال کرده اند ، با اعزام و بازدید اتوبوسها به این قسمت بابت هر بازدید که حتی کاری بر روی آنها انجام نشده باشد مبلغ 30 هزار تومان از محل بودجه بیت المال به حساب شرکت اسنا با فاکتور این شرکت ارسال میشود که بخشی از این مبلغ به جیب برخی آقایان از جمله معاونت فنی میرود. که این امر بشدت باعث تسریع در امر خصوصی سازی شرکت و نا رضایتی کارگران زحمت کش این مجموعه میشود .

خاطر نشان میکند که شرکت ذکر شده (اسنا) در مالکیت آقازاده ها و آقایان میباشد که با وارد کردن این اتوبوسها با قیمت بالای 1 میلیاد تومان و این به اصطلاح خدمات پولهای هنگفتی از بیت المال را به جیب میزنند .

 

3- یکی از دغدغه های این روزهای مسئولین سامانه یک پیدا کردن راه حلی برای جلب اعتماد کارگران برای کشاندن آنها به پای صندوق های رای جهت انتخابات شوراهای فرمایشی می باشد.  در تازه ترین حربه آنها، جهت گمراه کردن کارگران شایعه ادغام سامانه یک با دیگر مناطق میباشد. سئوال اینجاست چطور این طرح من درآوردی را در دوره های گذشته اجرا نکردید؟ این همه اصرار و دخالت در امور کارگران برای چیست؟ تا به کی باید شاهد ترفندها و نیرنگهای شما مسئولین باشیم؟ تا به کی باید شاهد قالب کردن نماینده به اصطلاح کارگر از طرف شما مسئولین باشیم؟ این همه تکاپو برای چیست؟ آقایان مسئول بیائید برای یکبار هم که شده در قبال حقوقی که از بیت المال دریافت مینمائید تمرکزتان را در مورد کارهائی که جزوء وظایف تان هست، قرار دهید.

کارگران بیدارن     از حق کشی بیزارن

نماینده انتصابی    نمیخایم ، نمیخایم

 

4- طی خبرهای رسیده از رانندگان سامانه یک به دلیل عدم نظارت مسئولین و بازدید مرتب از نظافت سرویس های بهداشتی توقفگاه غرب سامانه (استادیوم)، متاسفانه شاهد نظافت نشدن این سرویس های بهداشتی هستیم. بطوریکه در برخی مواقع سرویسهای فوق فاقد مایع دستشویی نیز میباشند.

 

5- طی پیگیری های اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در خصوص خانه دار شدن رانندگان و کارگران زحمتکش،  مصوبه ای از سوی شهرداری در مورد چگونگی بهره مندی کلیه کارگران از تسهیلات بلاعوض مسکن صادر گردیده است که به نظر کارگران می رسانیم. به امید روزی که هیچ کسی بدون خانه نباشد.

 

6- شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برگزیده نخستین همایش مسئولیت اجتماعی و بنگاه های اقتصادی

نخستین همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی با مشارکت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران  و با حضور دکتر قالیباف در برج میلاد برگزار گردید.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به مناسبت فعالیت چشم گیر در زمینه خدمت رسانی به جامعه معلولان و جانبازان مفتتخر به دریافت لوح تقدیر گردید و مهندس پیمان سنندجی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره لوح مذکور را از دست شهردار پایتخت دریافت کرد.

به نظر شما خدمت رسانی را راننده های زحمتکش شرکت واحد می کنند ولی لوح تقدیرش را باید سنندجی بگیرد؟؟

 دستمزد کم، هوای آلوده، فشارکاری زیاد، کار در گرما و سرما،…. و خدمت رسانی همه روزه کار رانندگان شرکت واحد است.

 

7- طی درخواست جمعی از رانندگان خطوط 1 (تهرانپارس) و 2(خاوران) در پایانه آزادی  که از نداشتن آبسرد کن در محیط کار(پایانه آزادی) اعلام نارضایتی نموده اند و خواستار رساندن خواسته فوق به مسئولان میباشند. 

 

8- یکی از معضلاتی که در جایگاههای مسافرین پایانه های آزادی بسیار زیاد دیده می شود، موضوع نداشتن کارت بلیت توسط مسافرین شهرستانی و یا دیگر شهروندانی است که با اتوبوس تردد زیادی ندارند. محدودیت ساعات کاری کیوسکهای که کارت بلیط می فروشند  به این معضل دامن می زند. با توجه به شبانه روزی بودن خطوط ها،متاسفانه مسئولین هیچگونه اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده اند. موقعیت جعرافیائی پایانه فوق و نزدیکی آن به ترمینال غرب  و ورود و خروج مسافرین که اکثرا از شهرستانها در حال تردد میباشند به دلیل تعطیل بودن کیوسکها و نداشتن کارت بلیت جهت سوار شدن به اتوبوسها که با مخالفت عوامل کنترل کننده جایگاههای مسافرین،که متاسفانه اغلب فاقد آموزشهای لازمه و روابط عمومی مناسب میباشند، مواجه می شوند. مسافر فاقد کارت به ناچار میبایست برای پرداخت هر نفر مبلغ 3000 تومان (1500 برای کارت و 1500 برای شارژ آن) هزینه نمایند. با یک حساب سر انگشتی یک خانواده 4 نفره میبایست مبلغ 12000 تومان آنهم فقط برای تردد یک مسیر از آزادی تا تهرانپارس را هزینه نمایند. لازم به ذکر است بر اساس نرخ جدید اتوبوسها که از 425 تومان به 1118 تومان برای ارائه کارت افزایش داشته و در صورت نداشتن کارت برای پرداخت وجه نقد از 600 تومان به 1450 تومان در خط شبانه افزایش پیدا کرده است را باید بپردازد. که هزینه ای سرسام آور برای شهروندان تهرانی و بخصوص شهرستانی میباشد. موضوع به همین جا ختم نمی شود بلکه درگیری بین مسافرین، عوامل جایگاه، مسئولین خط و راننده از دیگر معضلات یاد شده می باشد.

برای نمونه در پنجم خرداد روز چهارشنبه ساعت 5:20  صبح فردی بدلیل نداشتن کارت بلیت و جلوگیری عوامل جایگاه جهت سوار شدن وی ، تنش میان دو طرف بالا گرفت بطوریکه مسافر مذکور خود را جلوی اتوبوس در حال حرکت قرار داده و عوامل ایستگاه برای رفع مشکل بوجود آمده دست به دامان پلیس 110 شدند. این مشکلات در حالیست که شهردار تهران در ابتدای راه اندازی خطوط شبانه، عنوان نمودند که هدف از راه اندازی کمک به اقشار کم درآمد و ناتوان میباشد.

ایا سه برابر کردن بلیت اتوبوس ها که اصلی ترین شبکه حمل و نقل خانواده های کارگری و شهرستانی است کمک به اقشار ناتوان و کم درآمد بوده است؟ ایا این گونه درگیری ها هر روزه بین مسافرین شهرستانی و کنترل کنند گان کارت بلیت ها کمک به مسافرین شهرستانی که برای حل مشکل خود به تهران آمده اند ، است؟                                                                                                                                                                                                                    

9- با انتشار موضوع درگیری بین مسافرین شهرستانی فاقد کارت بلیت و گران بودن نرخ بلیت شبانه که در گزارش قبلی پیام سندیکا درج شده بود، پیمان سنندجی مجبور به پاسخگویی شد. سخنان او که در کانال تلگرامی آزاد اندیشان کارگر متعلق به شوراهای اسلامی کار شرکت واحد منتشر شده، چنین است:

وی با بیان اینکه هزینه های خطوط شبانه بیش از خطوط روزانه است، اظهار کرد: «« هزینه شب‌کاری دو برابر هزینه روزکاری است و در تمام دنیا نیز افزایش قیمت خطوط حمل و نقل عمومی در شب مرسوم است، هرچند ما هرگز هزینه ها را بر اساس قیمت تمام شده از مسافران نمی گیریم که اگر اینگونه بود، باید چند برابر قیمت فعلی، نرخ بلیت های اتوبوس را تعیین می کردیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این پرسش که برای سربازان و کارگرانی که بیشترین مخاطب خطوط شبانه هستند و اغلب پرداخت این میزان کرایه تاثیر مستقیمی بر زندگی آنها دارد، تخفیفی پیش بینی شده است، توضیح داد: افرادی که شامل حال تخفیف می شوند، بر اساس مصوبه شورا مشخص هستند، اما برای آنکه مشخص شود مخاطبین اصلی خطوط شبانه اتوبوس چه کسانی هستند و کمک کنیم تا فشار کمتری بر روی آنها وارد شود، تحقیقاتی انجام خواهد شد تا مشخص شود چه اقشاری از آن استفاده می کنند و در لایحه سال آینده، این موضوعات را نیز پیش بینی خواهیم کرد»»

از ایشان باید پرسید که اگر ما این سوالات را مطرح نمی کردیم و مشکلات مردم و مسافرین را نمی گفتیم کی قرار بود تحقیقات انجام شود؟  و شما مسوولین به این موضوع رسیدگی کنید؟

حقا که سندیکا زبان گویای مردم و کارگران است و هرچه فعالیتش بیشتر شود مسوولین بیشتری مجبورند که پاسخگو باشند.

 

10- حدود یک هفته است که بدلیل حفاری های مترو محدوده میدان محمدیه بخشی از خیابان  مولوی مسیر مترو فرو ریخته و این امر باعث شده تا اتوبوسهای خط دو BRT  مجبور به تغییر مسیر به خیابان شوش شوند که این امر باعث طولانی تر شدن مسیر و نارضایتی مسافران گردیده  است. این موضوع باعث افزایش تنش بین راننده ها و مسافران شده است. با توجه به سختی کار رانندگی و استرس ناشی از ترافیک و طولانی بودن مسیر بی آر تی ها که منجر به فرسودگی اعصاب و روان رانندگان می شود. این تغییر مسیر هم به مشکلات رانندگان افزدوه است.

 

11- پیرو اخبار رسیده از دوستان شاغل در سامانه۵ شرکت واحد در روز ۴شنبه ۲۹ اردیبهشت طی تماس تلفنی با یکی از همکاران فعال سندیکایی از طرف مسئولین بهره‌برداری،به ایشان ابلاغ!!! شد که: « شما از ۱خردادماه بصورت صبح کار در خط…شاغل میشوید…»

لازم به توضیح است:به دنبال سیاست خصوصی سازی شرکت واحد و سیاستهای ضد کارگری این طرح که از طرف مثلث ضدانسانی ونان بُر کارگر (مدیریت ، حراست، ومدیران) سامانه ها انجام و توسط عوامل خودفروخته و زبان نفهم اجرا میشود، برخی از دوستان فعال سندیکایی را که دارای ثابتکاری هستند، از ادامه اشتغال دوستمان ممانعت نمودند که با مخالفت شدید ایشان وضمن مراجعه و پافشاری و دفاع از خواسته با معاون اداری سامانه گفتگو و با خواسته همکارمان موافقت نمودند.

لازم به توضیح است: سامانه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حدود    ۳۰۰ الی۴۰۰ دستگاه اتوبوس تحویلی خود را که بصورت ملکی با نصب برچسب چاپی دراختیار شرکت واحد بوده است را بدون هیچ حساب و کتابی و بدون هیچ اعلامی به پرسنل شرکت و یا اطلاع رسانی به شاغلین و با هماهنگی مرسوم طی یک اطلاعیه مزایده و…یا مناقصه…یک شبه با نصب برچسبهای مشمایی، که با کندن به راحتی قابل کتمان است، تحت مالکیت شرکتهای خصوصی من درآوردی (فرادیس سبز،ماه پیما، ندای به…، فراترابر…،تعاونی همکار… و…)که بعضی از مالکان شرکتهای مذکور با مسئولین حکومتی نسبتهای فامیلی نیزدارند!!!… با دریافت ۵ الی ۶میلیون تومان که پول رینگ و لاستیک اتوبوسها هم نمی شود، به نام شرکتهای به ثبت رسیده (این شرکت ها را می شود با 300 هزار تومان در مرکزثبت شرکتهای اداره بازرگانی ثبت کرد) واگذار کرده و بابت هر یک دستگاه اتوبوس نیز ۱۸ میلیون تومان برای بازسازی در حساب شرکتهای مذکور ریخته است.  دریغ از یک ریال از این بودجه اختصاصی که هزینه شده باشد. خرابی و نقص فنی اتوبوسهای شاغل در خطوط نمایانگر وضع اسفناک اتوبوسهای شرکت واحد است و هیچکس در قبال وضعیت موجود پاسخگو نیست و مسئولین شرکت نیز فقط به فکر ثروت اندوزی و ناحق کردن حق وحقوق کارگران میباشند و هر روز اختلاسی از گوشه ای از شرکت رو میشود مثل  حاج آقایان قاسم خانی ها و اردوخانی ها و…وحراست و مدیریت فقط به فکر سرکوب کردن کارگران و خصوصن سندیکاییان است و….