اينداستريال عملكرد شركت خاطى نروژى در يمن و اقدام آن براى فعاليت در صنعت نفت ايران را افشا كرد!

یمن اموال شرکت نروژی الاصل «دی ان او» را بعلت عدم پرداخت حقوق کارگران مصادره کرد
 15 دسامبر 2016 – اتحادیه جهانی اینداستریال

مراجع یمنی اموال و دارایی های شرکت نفتی نروژی «دی ان او» را پس از ترک غیر قانونی این کشور مصادره کردند. اتحادیه اینداستریال خواستار شده است که حقوق ومزایای معوقه کارگران که بیش از یک سال، از ماه ژوئن سال 2015 تا کنون، به تاخیر افتاده است، از محل اموال ضبط شده پرداخت گردد. 

در ماه اوت 2016 (مرداد ماه 1395) مقامات یمنی به شرکت ابلاغ کردند در صورت عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران، اموال و دارایی هایش مصادره خواهد شد. شرکت علیه تصمیم دادگاه فرجام خواست، معهذا در 23 نوامبر 2016 رای نهایی دادگاه بسود 175 کارگر صادر شد. طبق اظهارات اتحادیه کارگران یمنی «دی ان او» ، این شرکت همان روز، بدون تحویل رسمی حتی بخشی از اموال دارائی های خود در یمن، کشور را ترک کرد. شرکت «دی ان او» تا کنون از پرداخت بدهی های معوقه خود به کارگران سر باز زده است. اکنون مقامات یمنی دارایی ها، حساب بانکی و وسائل نقلیه شرکت در این کشور را ظبط کرده اند.
«دی ان او» یک شرکت نفتی نروژی است با گردش مالی سالانه 170 میلیون دلار که حدود 1000 کارگر در استخدام خود دارد. پس از شروع جنگ داخلی یمن در ماه مارس 2015 شرکت فعالیت هایش را متوقف کرد. و چند ماه بعد در ماه ژوئن شرکت از طریق پیامک و ایمیل اخراج کارگران را، بدون اینکه هیچگونه خسارتی به آن ها پرداخت کند، چه رسد به حقوقشان را بدهد، به اطلاع آن ها رساند.
این شرکت نسبت به شرکتهای نفتی دیگر در کشور کمترین دستمزد را می پرداخت. در سالهای 2013 و 2014 چند اعتصاب برای افزایش دستمزد صورت گرفت. مدیریت شرکت طی نامه تهدید آمیز، در نقض حق کارگران به اعتصاب در طلب خواسته خود بر طبق قوانین یمن ، کارگران اعتصابی را به اخراج تهدید کرد.
«دی ان او» در کشورهایی مثل عراق، تونس، سومالی، عمان، امارات متحده عربی و تا این اواخر در یمن سرمایه گذاری کرده است.
اتحادیه کارگری اینداستری انرژی نروژ، که عضو فدراسیون سندیکای بین المللی اینداستریال است، پس از آگاهی از رفتار شرکت «دی ان او» با کارگران یمنی اعتراض خود را در سطح نروژ و بین المللی ابراز داشت.  لیف سند، رئیس اتحادیه اینداستری انرژی، در روزنامه تجاری داگنز نایرگسیو اعلام کرد که “رای دادگاه برای مصادره اموال و دارایی های شرکت «دی ان او» کاملاٌ درست و عادلانه بوده است.”
در 16 نوامبر 2016 شرکت «دی ان او» طی نامه ای مراتب اشتیاق خود را برای شروع فعالیتهای اقتصادی با ایران ابراز میکند. پس از انتشار عمومی این خبر اتحادیه ایداستری انرژی نروژ با فرستادن یک نامه رسمی به شرکت ملی نفت ایران ضمن تقبیح رفتار ناشایست و سوء مدیریت شرکت دی ان او در یمن، در باره همکاری با این شرکت به آن ها هشدار داد.
کمال اوزکان، معاون دبیر کل اتحادیه بین المللی اینداستریال، ضمن حمایت خود از کارگران یمنی گفت ” آنچه شرکت «دی ان او» در یمن انجام داده است، یعنی ترک کشور به هنگام جنگ و نپرداختن حقوق کارگرانی که بیش از ده سال برایشان کار کرده اند، ننگ آور است. ما همگام با اتحادیه اینداستری انرژی که عضوی از فدرسیون ما می باشد از پای نخواهیم نشست و  با همه توان میکوشیم با زیر فشار قرار دادن این شرکت تا آخرین ریال بدهی معوقه کارگران یمنی را باز پس ستانیم.”
سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران ضمن حمایت از برادران و خواهران یمنی خود اقدام شرکت نروژی را غیر اصولی و ضدکارگری و مخالف مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار می داند.  سنديكاى كارگران فلزكار مكانيك همچنین سپاس ویژه خود را از فدراسیون اینداستریال و اینداستری انرژی نروژ جهت اطلاع رسانی این تبهکاری در حق کارگران یمنی ابراز می دارد.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران