رزمنده دیروزی، گرسنه امروزیم!

با فراخوان گروههای مختلف بازنشستگان تامین اجتماعی در ٢٢ شهر قزوین، شیراز، تهران، خرم آباد، اصفهان، نیشابور، اراک، اهواز، ایلام، کرج، ارومیه، قزوین، یزد، اردبیل، شوش، تبریز، سنندج، کرمان، مشهد، بجنورد، کرمانشاه، رشت تظاهرات نسبت به موضوعات مستمری های حقیرانه و افزایش حقوق ها بصورت همسان سازی درست انجام گرفت. هر چند در بجنورد این تظاهرات به درگیری بین پیرمردها و پلیس انجامید اما در شهرهای دیگر آرام برگزار شد.

در تهران از ساعت ١٠ بازنشستگان شهرهای کرمانشاه، رشت، قزوین، اراک، قم، ساوه در مقابل مجلس حضور داشتند تا به دیگر بازنشستگان بپیوندند. در بین تجمع کنندگان نسخه هایی از مصاحبه نمایندگانشان با خبرگزاری ایلنا که در هفته قبل صورت گرفته بود پخش شد. بازنشسته ها آرام آرام بنر هایشان را به نرده ها بسته و بلندگویی که از قبل تهیه شده بود در اختیار بازنشستگان زن و مرد قرار گرفت تا شعارها و سخنرانی هایشان را انجام بدهند.

نقطه قابل توجه تظاهرات امروز آن بود که علیرغم بگیر و ببندها و احضار و تهدیدهای تلفنی فعالان بازنشستگان که از هفته قبل شروع شده و تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت، تعداد تظاهر کنندگان بیش از دفعات قبل بود و تظاهرکنندگان خستگی ناپذیر بودند چنانکه تا پاسی از بعد از ظهر همچنان کوبنده شعار می دادند و حق خود را طلب می کردند.

بازنشسته خانمی که از قزوین آمده بود اعلام کرد:« ما تقاضای رسیدگی از نمایندگان مجلس نسبت به خواسته هایمان داریم، تا کی باید بدبختی بکشیم؟ نماینده انتخاب کردیم برای چی؟ حقوقشون را بالا ببرند؟ ما مجموعه بازنشستگان تامین اجتماعی و لشگری و کشوری باید با هم متحد باشیم و استوار و پیگیر تا موفق شویم» سپس شعار « رزمنده دیروزیم، گرسنه امروزیم » را سرداد که با استقبال بازنشستگان روبرو شد. بازنشستگان با حضور موثر خود با اعلام خواستهای صنفی خود از جمله همسان سازی واقعی و رفع تبعیض در صندوق های بازنشستگی و بازنشستگان همکار و غیرهمکار فریاد می زدند و خواهان اجرای قانون کار در خصوص افزایش میزان دستمزد طبق تورم و جبران عقب افتادگی دستمزدها مطابق قوانین تامین اجتماعی شدند. تعدادی از بازنشستگان ضمن سخنرانی و توضیحات در مورد بدهی های معوق دولت به صندوق تامین اجتماعی و پرداخت هرچه سریعتر بدهیهای صندوق با سود معوقه مطرح کردند که بازنشستگان با دادن شعار تایید می کردند. در دقایق پایانی نماینده اصفهان میان بازنشستگان حاضر شد که با فریادهای اعتراض بازنشستگان روبرو گردید. شعار “نماینده بیا بیرون” و “قالیباف بیا بیرون” بارها سر داده شد.

سپس بازنشستگان از مجلس بسوی سازمان برنامه و بودجه راهپیمایی کرده و در حین راهپیمایی منظم، شعار می دادند. جلوی برنامه و بودجه خواهان ملاقات با نوبخت شدند

دعوت از بازنشستگان معترض برای حضور در سازمان برنامه و بودجه کشور منجر به حضور نمایندگانی از تجمع کنندگان به سازمان برنامه دعوت شده و در نشستی با دکتر عوض‌پور رییس امور سلامت و رفاه اجتماعی، دغدغه‌ها و مشکلاتشان را مطرح کردند. اعتراض آنها به تبعیض اجرای قانون متناسب سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی و لشکری و کشوری بود و خواهان آن بودند که طبق قول آقای نوبخت، تا قبل از پایان سال یک بار دیگر همسان سازی واقعی انجام گیرد. در این جلسه به آنها گفته شد که پس از تصویب لایحه دوفوریتی ارسال شده به مجلس، متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به صورت صد درصدی اجرا خواهد شد. سوال اینست که چرا در خصوص لایحه ی ارسالی در تاریخ ۱۳۹۹٫۹٫۲۵ مجلس تا کنون اقدامی نکرده و دولت نیز پیگیر لایحه نبوده است؟!!!

ساعت ١٤ تجمع پایان یافت.