نه به بی قانونی و گرسنگی!

گزارش دیدار با مسوولین وزارت کار در تهران

در ساعت ٩ صبح روز ٣١ شهریور ١٤٠٠ و طبق دعوت قبلی از سوی معاون اداره کل روابط کار تهران، نماینده ٢٠٠٠ کارگر پروژه ای مازیارگیلانی نژاد به همراه دو تن از کارگران به دیدار مسوولین مربوطه رفتند. در این دیدار موارد تخلف پیمانکاران از قانون کار با ارایه سند به مسوولین برگزار شد.

ابتدا یکی از مسوولین عنوان نمود که:« حرف های نمایندگان می بایست بر طبق قانون باشد تا بتوان رسیدگی نمود» در پاسخ مازیار گیلانی نژاد گفت:« ما حرف شما را قبول داریم و هرچه خواهیم گفت بر طبق قانون خواهد بود. لذا به این مصاحبه وزیرکار در خبرگزاری ایلنا استناد می کنیم که فرموده اند کارگران مشکلات را بگویند و خود را جای ما گذاشته راه حل ارایه بدهند. ما به وزیرکار می گوییم فقط قانون را درست اجرا کنید و کسانی را که می خواهند قانون را دور زده به کارگران اجحاف کنند را اعمال قانون کنید بی تردید همه چیز درست خواهد شد. لذا ابتدا نامه به تاریخ ۱۵/۱۰/۹۹ به شماره ۱۴۲۸۹۵/۸ که در اداره کار بوشهر و زیر دست آقای شهریور، مسوول روابط کار بوشهر است را بررسی و به ببینید چه کسانی بازرسین شما را که ضابط قضایی هستند برای نظارت بر عملکرد شرکت ها به پتروشیمی ها راه نمی دهند؟ تا خلافکاری ها را در محل دیده اعمال قانون کنند؟

اولین خواسته ما کارگران پروژه ای ٢٠ روز کار و ١٠ روز مرخصی است بر طبق بند ٣ اصل ٤٣ قانون اساسی و همچنین رعایت ساعت کار بر طبق قانون کار که ١٧٦ ساعت در ماه است. پیمانکاران کارگر را مجبور می کنند در دمای ٥٥ درجه با ٧٥ درصد رطوبت ١٠ الی ١٢ ساعت کار کرده و روز تعطیلی هم نداشته و بعد از ٢٤ روز کار ٦ روز مرخصی برود. که دو روز آن در راه تلف شده و ٤ روز را باید در کنار خانواده باشد. در حالی که وزارت کار وزارت صنعت به دنبال بهره وری در کار هستند آیا می توان با این شرایط و خستگی مفرط بهره وری و دقت لازم در کار را داشت؟ لذا اولین خواسته ما در پروژه های عسلویه و سراسر کشور رعایت حداقل ١٠ روز مرخصی در ازای ٢٠ روز کار است که کارگران با اعتصاب خود در حال حاضر به دنبال اجرایی کردن آن از اواخر خرداد تاکنون بر آمده اند. دومین موضوع رعایت نشدن ماده ١٣ قانون کار و ماده ٨٥ تامین اجتماعی در مورد نظارت بر عملکرد پیمانکاران است. متاسفانه یکی از تخلف ها ارایه غیر واقعی لیست بیمه کارگر فنی و متخصص به صورت کارگر ساده می باشد.در حالی که این لیست بیمه ها طبق قانون های گفته شده باید بر اساس فهرست ارسالی و بازرسی از کارگاه توسط وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باشد که این دور زدن قانون به دلیل بازرسی نشدن از سوی بازرسین وزارت کار و تامین اجتماعی رخ می دهد. سودجویی کارفرما در این خصوص که مابه التفاوت حق بیمه کارگر ساده با کارگر متخصص را به جیب زده هم سر بیمه کلاه می گذارد و هم کارگر بعد از ٣٠ سال باید با حداقل حقوق بازنشسته شود در حالی که پیمانکار حق بیمه کارگر متخصص را از شرکت مادر دریافت کرده است» در این خصوص سند بیمه ای کارگر پروژه ای حیدری ارایه شد که حق بیمه نه تنها به صورت کارگر ساده پرداخت شده است بلکه در یک عمل زشت حق بیمه اسفند ماه این کارگر اصلن پرداخت نشده در حالی که این کارگر از آبان ٩٩ تا آخر خرداد ١٤٠٠ سرکار بوده است و یک ماه حق بیمه کارگر به جیب کارفرما رفته است. اگر بازرسین وزارت کار و تامین اجتماعی این ماده قانونی را اجرا می کردند چنین تخلفی صورت نمی گرفت.

سپس یکی از کارگران موضوع عقب افتادن حقوق کارگران را مطرح کرد:« در هیچ جای قانون این موضوع عینیت نداشته و کارفرمای می بایست بر طبق قانون روزانه و یا هفته ای و یا سرماه با کارگر تسویه کند. در حال حاضر شرکت سازه پاد حقوق کارگران را به مدت ٤ ماه به گروگان گرفته است و یا در قراردادهایی که ما در دست داریم و به تازگی بسته شده است بصورت غیرقانونی کارگر را ملزم می کند پرداخت دستمزدش « منوط به دریافت پول از صورت وضعیت از کارفرماست» که خلاف قانون است، را بپذیرد. پیمانکاری که عرضه ندارد ٣ ماه حقوق کارگرش را در جیب داشته باشد به چه دلیل باید وارد این عرصه شود».سپس برای نمونه قرارداد های بابک مهری از بید بلند، پیمانکار مقصودی از عسلویه پتروشیمی نوری، پیمانکار باقری از عسلویه پتروشیمی صدف، پیمانکار لیموچی از بید بلند به عنوان بخشی از پیمانکاران متخلف که این چنین قراردادهای غیرقانونی به کارگر تحمیل می کنند به مسوولین ارایه شد.

یکی دیگر از کارگران حاضر از عدم رعایت ماده ١٠ قانون کار و ندادن یک نسخه از قرارداد به کارگر که در موقع لزوم بتواند از این سند برای شکایت خود استفاده کند صحبت کرد. همچنین رعایت نشدن ماده ٩١ قانون کار در مورد حفاظت و بهداشت آن هم در شرایط کرونایی که ٩ کارگر را در یک خوابگاه ١٢ متری اسکان داده اند که متاسفانه دیروز با خبر شدیم یکی از کارگران به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته است.از دیگر موارد می توان به اجرا نشدن ماده ١٥١ که در مورد غذا و خوابگاه است گفت که ما متاسفانه شاهد غذاهای بی کیفیت مانند تخم مرغ و سیب زمینی و خوابگاههای پر از ساس و کثیف هستیم. ما غذاهایمان را باید یا روی زمین و یا روی پارچه برزنتی جوشکاری بخوریم. ماده ١٥٢ قانون کار که موضوع سرویس را مطرح می کند سرویس هایی که باید مجهز به کولر باشند را با ماشین های زمان جنگ دوم جهانی عوض کرده اند که کارگر عذاب می بیند.

یکی از مسوولین عنوان نمود که باید قانون کار اصلاح شود تا مشکلات کارگران کاهش یابد. گیلانی نژاد به ایشان پاسخ داد که قانون کار زمانی باید اصلاح شود که نماینده واقعی کارگران حضور داشته باشد و اصلاح قانون کار حمایت بیشتری از کارگر بکند نه اینکه نظرات افراد بی صلاحیتی چون خیریه نذر و اشتغال اصفهان راهنمای این اصلاح باشد. دوره برده داری سالهاست تمام شده است و متاسفانه عده ای هنوز در آن سالها مانده اند.

مقرر شد از سوی این مسوولین نامه ای به اداره کار بوشهر و خوزستان نوشته شده و موارد قانونی را که نمایندگان کارگران پروژه ای مطرح کرده اند را پیگیری و گزارش کنند. همچنین قرار شد با یکی از مسوولین عالی رتبه وزارت کار نشستی برای چاره یابی این مشکلات گذاشته شود. همچنین موضوع نظارتی در دستور کار قرار گیرد.

کمپین پیروز است

کارگر متحد کارگر