ده سال آگاهی بخشی، ده سال پایداری

با انتشار شماره ١٠٤ از نشریه پیام سندیکا، تنها نشریه کارگری منتشره در ایران به صورت چاپی، پیام سندیکا ده ساله می شود.

با آغاز تلاش ها برای برپایی دوباره سندیکاهای کارگری از اوایل دهه ٨٠ نیاز جنبش کارگری برای داشتن یک نشریه کارگری احساس شد. این وظیفه را اول مجله وزین اندیشه جامعه آقای عاشوری با ترتیب دادن مصاحبه هایی با پیشکسوتان سندیکایی شروع کرد. در همین راستا نشریه هایی چون آوای کار آقای فرج الهی، نشریه کارگر به همت کانون مدافعان حقوق کارگر، نشریه ندای کارگر به همت سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران، نشریه پیک سندیکا به همت سندیکای کارگران شرکت واحد در طی سالها منتشر شد ولی متاسفانه به دلیل شرایط سختگیرانه حاکمیت و نبود یک تحریریه با تجربه و پیگیر، این نشریه ها با توقف روبرو گردیدند.

با تلاش برای بازگشایی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک، از اوایل سال ١٣٨٤، امر آموزش کارگران و داشتن نشریه ای مختص به فعالیت های کارگری بیش از همه احساس می شد. با تولد نشریه های سندیکایی و دادن آگاهی و اخبار، این مشکل تا حدودی رفع شد اما آن جامعیتی که نشریه ای می بایست از صرف دادن اخبار کارگری مختص آن سندیکا، بیرون آمده و به نشریه ای آموزشی و درسنامه ای و چند وجهی تبدیل شود، هنوز راه درازی در پیش بود. سندیکای کارگران فلزکارمکانیک از همان آغاز با راهنمایی های اوس خلیل پرن از پیشکسوتان سندیکای یمان اولویت اول را به پراکندن آگاهی و آموزش اختصاص داد. آموزش چند دوره ای سندیکایی توسط پیشکسوت کفاش آقای جواد مهران گهر، دعوت از کنشگران سندیکایی در جلسات سندیکای فلزکارمکانیک و حضور پیگیرانه مازیار گیلانی نژاد در هیات موسسان سندیکایی و انتقال تجربیات این هیات و به ویژه تجربیات روزمره کنشگران سندیکای شرکت واحد، ما را ارتقا کیفی داده و برای تلاشی نوین آماده کرد. از سال ١٣٨٨ و با انتشار خبرنامه کارگری که اوایل به صورت ماهانه و سپس به صورت دوهفته یکبار بین کارگران فلزکارمکانیک، کارگران نقاش، کارگران شرکت واحد پخش می شد، پایه یک نشریه سندیکایی از سوی ما گذاشته شد. در این خبرنامه که ابتدا به صورت فقط نشر اخبار کارگری صورت می گرفت کم کم نقد خبر و سپس تحلیل خبر نیز به آن اضافه شد. اما هنوز تا یک نشریه کارگری فاصله زیادی داشت. در اوایل سال ١٣٩٠ سندیکا تصمیم به انتشار نشریه ای به نام «پیام فلزکار» گرفت که در ١٠ مهر ١٣٩٠ اولین شماره آن منتشر شد. با هم اندیشی های صورت گرفته با هیات مدیره های سندیکای کارگران شرکت واحد و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در اسفند سال ١٣٩١ برای انتشار نشریه ای متعلق به همه سندیکاها و زبان گویای جنبش سندیکایی، با پیشنهاد ابراهیم مددی مسوول سندیکای کارگران شرکت واحد و با تغییر نام نشریه از«پیام فلزکار»به«پیام سندیکا» شماره ١٧ در اردیبهشت سال ١٣٩٢، جنبش سندیکایی دارای نشریه ای مختص به خود شد که تمامی کارهای فنی، تحریریه ای آن توسط کارگران سندیکا انجام می گرفت و می گیرد.

امروز خوشحالیم که این نشریه زبان گویای جنبش سندیکایی و همه کارگران گشته است و توانسته آموزش های لازم برای کنشگران سندیکایی را فراهم سازد. نشر تاریخ جنبش کارگری، تاریخچه سندیکاهای کارگری، زندگینامه رهبران سندیکایی، آموزش اقتصاد سیاسی، آموزش علمی تکامل، آموزش های سندیکایی، آموزش شناخت نئولیبرالیسم، و مجموعه شناخت تحولات اجتماعی و تحلیل های کارگری، معرفی کتاب های سودمند، بررسی مشکلات زنان کارگر، کودکان کار …. بخشی از مجموعه نوشته های پیام سندیکاست.

همچنان وام دار پیشکسوتان سندیکایی چون خلیل پرن، جواد مهران گهر، نبی معروفی، زنده یادان رضا فراهانی، علیرضا فرهادی، محمد حسین خوان یغما بوده و هستیم. از همه یارانی که طی ١٠ سال به ما کمک کرده اند از صالح تا صادق و شباهنگ، یارمحمد و همه عزیزانی که با توصیه های مشفقانه خود در این سالها یاریگر ما بوده اند، سپاسگزاریم.

هیات تحریریه پیام سندیکا ١٠مهر ١٤٠٠