یکشنبه های اعتراض!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، امروز ٢١ آذر بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای رشت، اهواز، اصفهان، کرمانشاه و تهران تجمعات اعتراضی را در مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرشان و در تهران در مقابل کانون بازنشستگان برگزار کردند. هرچند از هفته های گذشته پلیس سیاسی به فعالان هشدار داده بود تجمع را لغو کنند و حتا در تهران نیروی انتظامی به مقابل کانون بازنشستگان گسیل شده بود اما تجمع های مطالبه گرانه صورت گرفت.

در اصفهان طبق معمول بازنشستگان فولاد تجمع در مقابل صندوق بازنشستگی فولاد داشتند. در رشت بازنشستگان جلوی تامین اجتماعی تجمع کرده و هر لحظه بر جمعیت اضافه می شد مطالبه گران شعارهای صنفی سردادند که از عدم اجرای همسان سازی درست معترض بودند. در پایان نامه ای هم با بیش از صد امضا به نمایندگان استان گیلان در مجلس تهیه شد که رونوشت آن به دفتر مدیر کل تامین اجتماعی گیلان ابلاغ شد.

در تهران طبق فراخوان هفته گذشته در مقابل کانون بازنشستگان به عمل نکرد کانون ها و در اعتراض به بی عرضگی هیات مدیره کانون تهران تجمع شد. در این تجمع بازنشستگان در مورد اینکه:«هشت ماه از سال گذشته ولی کانون ها هیچ کاری درباره همسان سازی ۱۴۰۰ انجام نداده اند و اینکه در طی این شش ماه اول سال طبق گفته و تایید دولت ما بیش از ۵۰ درصد تورم داشته ایم و این یعنی درآمد ما برای خرید مایحتاج عمومی نصف شده و قدرت خرید ما به همین نسبت کم شده» صحبت کردند. همچنین نامه ای خطاب به رییس کانون تهران که بیش از ٢٠٠ نفر امضا کرده بودند به خبرگزاری ایلنا داده شد. متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دهقان کیا، ریاست محترم کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران

احتراما با توجه به جلسه مورخه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ که در حضور اعضای هیات مدیره کانون، ماموران امنیتی و جمعی از بازنشستگان برگزار شد. شما موارد ذیل را اعلام کردید:

١- « همسان‌سازی سال ۹۹ بطور کامل اجرا شده است.» سوال اینست که این کار چگونه انجام شده در حالیکه به اذعان قبلی شما، هنوز ۲۵ درصد آن انجام نشده، باقی مانده است؟!!

۲ – گفتید:« همسان سازی سال ۱۴۰۰ انجام شده است» چرا احکام این همسان‌سازی ابلاغ نشده است و چرا شما پیگیر این مطالبه نبوده اید؟! آیا مرحله دوم همسان‌سازی سال ۹۹ انجام شده، سپس افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ صورت گرفته و بعداً همسان‌سازی سال ۱۴۰۰ انجام گردیده است؟! لطفاً در این خصوص بطور شفاف و با مدارک و دلایل توضیح دهید.

۳ – اعلام کردید که:« اخذ ۸۹ هزار میلیارد تومان طلب سال ۱۴۰۰ سازمان از دولت ربطی به همسان‌سازی ندارد» با توجه به اینکه طی اظهارات مکرر شما و آقای بیات در جلسات سال گذشته مبنی بر اینکه بخشی از این طلب جهت همسان‌سازی سال ۱۴۰۰ خواهد بود. لطفاً شفاف سازی نمایید.

۴ – آیا شما به همسان‌سازی دائمی مانند بازنشستگان لشکری و کشوری اعتقاد دارید یا خیر؟ آیا تاکنون در این خصوص اقدامی نموده اید؟

۵ – در همان جلسه آقای مجیدی گفتند: «چه کسی می گوید که باید دوباره مستمری ها را افزایش دهند؟» شما را مراجعه می دهیم به مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی.

سوال اینست که آیا کانون که نماینده ما بازنشستگان است حق دارد اینگونه پاسخ دهد؟!!!

لذا خواهشمندیم پاسخ سوالات فوق را در خبرگزاری ایلنا، برای آگاهی کلیه بازنشستگان تامین اجتماعی شفاف سازی نمایید.

با سپاس جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی