یکشنبه های اعتراض با اسم رمز «نان»!

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، با توجه به اعلام ١٠ درصدی افزایش مستمری بازنشستگان میانه بگیر توسط وزیرکار و در اعتراض به عمل غیرقانونی هیات دولت در نادیده گرفتن مصوبه شورای عالی کار، امروز ١٦ خرداد بازنشستگان در ٢١ شهر شوشتر، تبریز، مشهد، کرمان، زنجان، سربندرماهشهر، شیراز، اصفهان، قزوین، شوش دانیال، رامهرمز، اهواز، کرمانشاه، دزفول، رشت، اراک، خرم آباد، ارومیه، اردبیل، بندرعباس، کرج دست به اعتراض زدند. در شهرهای تبریز و اهواز راهپیمایی بزرگی به راه افتاد. هرچند عده ای از لیدرهایی که دل در گروه کاغذ بازی با شکایت به دیوان عالی را دارند به بازنشستگان توصیه کرده بودند به تظاهرات نروند اما

در تبریز اعتراض حدود هزار تن از بازنشستگان تامین اجتماعی از مقابل اداره کل تامین اجتماعی آغاز شد و از خیابان آبرسان به مقابل استانداری ختم شد. پلیس بازنشستگان را تا میدان شهدای تبریز همراهی کرد. در پایان این تجمع استاندار آذربایجان شرقی در سالن جمهوری اسلامی پای حرف بازنشستگان معترض نشست و اعلام نمود پیگیری خواهد کرد.

در قزوین بیش از ٣٠٠ نفر از بازنشستگان در مقابل اداره کل تامین اجتماعی گرد آمدند که رییس تامین اجتماعی قزوین آقای کوزه گر به میان جمعیت آمده و به آنان قول پیگیری را داد. با آمدن آقای اسدی رییس کانون قزوین و با آغاز سخنرانی اش توسط بازنشستگان هو شد.

در کرج بیش از ١٠٠ تن از بازنشستگان معترض جمع شده بودند که متاسفانه به دلیل گرمای بیش از حد تعدادی گرمازده شدند. آنان خواستار پاسخگویی مسوولین به این اعلام غیرقانونی بودند.

در تهران صبح امروز نمایندگان بازنشستگان مستقل تهرانی در مقابل خبرگزاری ایلنا تجمع کردند و بخشی دیگر هم به مقابل وزارت کار رفته اما کسی پاسخگوی بازنشستگان نبود. در خیابان های منتهی به مجلس و برنامه بودجه پلیس و لباس شخصی ها از تردد افراد مو سفید ممانعت کرده و بودن اینکه ثابت شود بازنشسته هستند یا نه به داخل مینی بوس های ون که پرده هایشان کشیده شده بود می بردند. حتا از نشستن افراد در پارک هم جلوگیری می شد پلیس به رهگذران اخطار می داد:« ننشینید.امروز ممنوعه…» خیابانها و پیاده روهای اطراف سازمان را قرق و مینی بوس های پرده دار را طوری در پیاده روها پارک کرده بودند که استتار کامل شود و از خیابان پیاده روها به خوبی دیده نشود. در این میان دستگیر شدگان بازنشسته را به سمت ماشین های پرده دار هدایت کرده و به مقصد نهایی میدان ۱۵ خرداد و چند ساعتی اسیر نگهداشتن و عکس و تعهد و اسکن گوشی ها و تهدید که دیگر تکرار نشود.

آنچه امروز خبرساز شد عکسی از دیدار آقایان بیات رییس عالی بازنشستگان، اسدی رییس کانون قزوین، دهقان کیا رییس کانون تهران با رییس سازمان تامین اجتماعی بود. بازنشستگان زیر این عکس مسایل زیر را مطرح کردند:

«بصورت روشن و بدون هیچ پنهانکاری، دقیقن بفرمایید در این جلسه

-آقای موسوی مدیرعامل سازمان چه تعهدی داد؟

-در خصوص عدم برگزاری تجمعات چه تضمینی دادید و به جایش چه وعده ای گرفتید؟

-دلیل حضور مسوول حراست تامین اجتماعی در این جلسه چه بود و در اظهاراتش چه چیزی گفت که ماست هایتان را کیسه کردید؟»

در گروههای مجازی از ادامه تجمعات در روزهای آتی و پاسخگو نمودن هیات دولت و رییس سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار تا حصول به نتیجه و یا استعفای رییس سازمان تامین اجتماعی و وزیرکار سخن به میان آمده است.