Archive for اخبار کارگری

بیانیه دوم پرسنل رسمی و عملیاتی شرکت نفت فلات قاره شاغل در منطقه خارک

🔹در تاریخ سوم مهرماه ۱۴۰۴، مدیر منابع انسانی فلات قاره به همراه ۱۰ نفر از روسای واحدهای مدیریت منابع انسانی در منطقه خارک حضور یافتند.
علیرغم بیان شفاف مشکلات و مطالبات صنفی و قانونی توسط همکاران منطقه، هیچ پاسخ شفاف و قانع کننده ای از سوی مدیر منابع انسانی به پرسنل داده نشد.

🔹پیرو این جلسه و در ادامه مطالبه گری صنفی و قانونی،  پرسنل منطقه در بیانیه اول خود فرصتی یک ماهه تا پایان مهرماه به ایشان و مدیران فلات قاره دادند تا پیگیر حل مشکلات و مطالبات صنفی پرسنل عملیاتی شرکت باشند و پاسخی شفاف به پرسنل ارائه نمایند.

🔹با کمال تاسف، در مهلت تعیین شده، هیچ اتفاق مثبت و اقدام عملی‌ای در جهت پیگیری مطالبات صنفی پرسنل نیفتاد و هیچ پاسخی هم از طرف این به ظاهر مسئولین و مدیران به مطالبات پرسنل داده نشد.
این بی اعتنایی به مطالبات پرسنل که ستون اصلی تولید در مناطق عملیاتی هستند، حتی به آنجا رسید که در سفر مورخ سی ام مهرماه مدیر عامل به منطقه، ایشان حدود ۳ ساعت با مدیران پتروشیمی خارک و شرکتهای خصوصی جلسه برگزار کردند اما حاضر به حضور ۳ دقیقه ای در بین پرسنل منطقه نشدند!!! …بیشتر

دستمزدهای انسانی، طبقه بندی مشاغل خواست همه کارگران ایران!

سه شنبه های اعتراض در پالایشگاه‌های ۲۲ گانه که در اعتراض به بی محلی کردن به نمایندگان کارگران و خواست های آنان است هر هفته برگزار می شود.
در این سخنرانی که روز سه‌شنبه ششم آبان در جمع کارگران پالایشگاه دهم پارس جنوبی انجام شده، علیرضا میرغفاری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر مطالبات پنج‌گانه کارگران پیمانکاری در این دوره از اعتراضات را توضیح می‌دهد.

وزیر کار از چه کسی دستور می گیرد؟!

به گزارش عصر ایران، آقای میدری، وزیر کار از حذف یارانه ۲۷ میلیون نفر که جمع درآمد ماهانه خانواده ۳۰ میلیون تومان و داشتن بیغوله ای بنام مسکن، خبر داده است.
اینکه وزیر رفاه؟! یا بعبارت صحيح تر وزیر بدبخت کننده مردم ایران تا بحال چه شاهکاری زده و مردم را چگونه به رفاه و تعالی رسانده که فکر می کند ۳۰ میلیون تومان درآمد ماهانه مبلغ هنگفتی است، یا خودش را به کوچه علی چپ می زند یا اینکه مردم را نادان فرض نموده است.
امروزه ۳۰ میلیون تومان دو برابر زیر خط فقر است. ما می پرسیم نوه ی آقای وزیر ماهانه پول توجیبی اش چقدر است که ۳۰ میلیون تومان را پول هنگفتی می داند؟!!!
آیا خود ایشان و کلیه معاونین وزارت پر طمطراق” تعاون، کار و رفاه اجتماعی” حاضرند با پایه حقوق ماهیانه ۳۰ میلیون تومان زندگی کنند؟!! …بیشتر

مصاحبه حسن مرادی از بازنشستگان متحد تهرانی با خبرگزاری ایلنا: بانک آینده سرمایه بازنشستگان را به خطر انداخته است

حسن مرادی (فعال صنفی کارگران بازنشسته):

🔸ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت کارگران و بازنشستگانی که فریب تبلیغات گسترده بانک آینده را در رسانه به اصطلاح ملی خورده‌اند و سرمایه زندگی‌شان را در این بانک سپرده‌ کرده‌اند؛ سوال اینجاست چه کسانی این بانک را با چه انگیزه‌ای تأسیس کرده‌اند؟ این ۵۵۰ همت به جیب چه کسانی رفته است؟ امروز هیچکدام از مدیران این بانک در مورد زیان انباشته شفاف‌سازی نمی‌کنند؛ چرا این مدیران چرا بازداشت نمی‌شوند؟ جالب اینجاست که وزیر اقتصاد که مدیر بالا دستی رییس بانک مرکزی است اعلام می‌کند رقم دقیقی از اموال بانک آینده ندارد! پس چطور قرار است با فروش این اموال، سپرده‌های مردم تامین اعتبار شود؟

🔸مدیرعامل بانک آینده در یکی از سخنرانی‌هایش در دانشگاه علامه گفته «اقتصاد کشور باید دست افراد عاقل باشد» که حرف درستی است اما این همان مدیری است که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را به ۶۱ نفر وام بدون وثیقه داده است که با این پول می‌شد ۱۴۰ بیمارستان فوق تخصصی در کشور ساخت./ایلنا

تامین اجتماعی پاسخگو باشد!

شکایت بازنشستگان شرکت واحد بابت معوقات/ تامین اجتماعی پاسخگو باشد
کد خبر : 1705661

جمعی از بازنشستگان شرکت واحد از ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری بابت تأخیر تأمین اجتماعی در پرداخت معوقات مستمری خود خبر دادند.

جمعی از بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مراجعه به «ایلنا» از ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری بابت تأخیر تأمین اجتماعی در پرداخت معوقات مستمری خود خبر دادند و گفتند: در این مدت، سازمان تأمین اجتماعی بارها وعده پرداخت معوقات داده است؛ ابتدا گفتند اردیبهشت، سپس خرداد و بعد مهرماه. بخشی از بازنشستگان در اوایل و اواسط مهر مابه‌التفاوت خود را دریافت کردند، اما تاکنون تعداد زیادی از مستمری‌بگیران هنوز چیزی دریافت نکرده‌اند. …بیشتر

سه تصویر متضاد از کودکان ایران: مهدکودک دوزبانهٔ شمال تهران، دانش‌آموزان خاک‌نشین چابهار، و کودکان کار مهاجر – فاجعه‌ای که آیندهٔ یک نسل را به بازی گرفته است.

براساس گزارش خبرنگار ایلنا، چند ویدئوی کوتاه را کنار هم می‌گذاریم و بازبینی می‌کنیم. همهٔ آنها در یک بستر جغرافیایی مشترک اتفاق افتاده‌اند، در طول و عرض جغرافیای همین مملکت، اما فاصلهٔ میانشان پُرشدنی نیست. مرور این ویدئوها زمخت‌ترین چهرهٔ تبعیض را به نمایش می‌گذارد.

ویدئوی اول:
مهدکودکی دو‌زبانه در شمال شهر تهران که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود. کودکانی شاد، لباس‌هایی گران‌قیمت، فضاهایی تماماً رنگی، و مربیانی که به زبان انگلیسی آموزش می‌دهند و البته کودکانی شاد و سرخوش که مثل بلبل انگلیسی حرف می‌زنند. یک ویدئوی تبلیغاتی، سراسر رفاه و شادی، و به‌زعم تولیدکنندگان آن نشانه‌ای از پیشرفت آموزش در کشور: کودکان خود را به مهدکودک‌های دوزبانهٔ شمال تهران بسپارید. …بیشتر

پیامک‌هایی که هرگز نمی‌رسند!

هفت ماه از فروردین گذشته و هنوز بخش بزرگی از بازنشستگان تأمین اجتماعی معوقات خود را نگرفته‌اند. وعده‌ها یکی پس از دیگری آمدند و رفتند: «بعد از شهریور»، «۱۲ مهر»، «۱۵ مهر»… اما هیچ‌کدام تحقق نیافت. دیگر حتا دروغگویانی چون دهقان کیا و محمد اسدی هم سکوت مرگ گرفته اند. بازی با روح و روان بازنشستگان تلاشی عمدی است برای خسته کردن بازنشستگان. آری بازنشستگان خسته شده‌اند از وعده‌های بی‌عمل.

این تأخیر فقط یک اشکال اداری نیست؛ نشانه‌ای است از بحران عمیق‌تر در ساختار مالی و مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی. طبق گزارش خبرآنلاین، مسئولان این سازمان پرداخت معوقات را منوط به «تأمین منابع» کرده‌اند. همین عبارت، یعنی کمبود نقدینگی و ریشهٔ آن را باید در بدهی عظیم دولت و کارفرمایان جست‌وجو کرد. کارفرمایان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکارند و نه بازرسان و نه اداره حقوقی تامین اجتماعی برای وصول این بدهی تکانی به خود نمی دهند. …بیشتر

یکشنبه های اعتراضی پایدار!

تجمع اعتراضی بازنشستگان معدن و فولاد مقابل مجلس

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، طبق روال همه هفته تجمعات اعتراضی کارگران و بازنشستگان در شهرهای تهران، زنجان، مشهد، سکوی نفتی بهرگانسر، هفت تپه، اسلام‌آباد، رشت، اهواز، شوش، قزوین برپا شد.

شاغلین:
۱۰۰ کارگر فروشگاه های زنجیره ای رفاه زنجان که ۳ ماه حقوق و ۷ ماه بیمه طلبکارند
نانوایان مشهد در مقابل استانداری اعلام کردند که صد روز است بی مزد کار می کنیم
کارگران و کارکنان عملیاتی نفتی سکوی بهرگانسر در اعتراض به حذف نشدن پیمانکاری و دستمزدهای ناچیز
ادامه اعتصاب و اعتراض ۳ روزه کارگران نیشکر هفت تپه که نه تنها به خواسته های کارگران توجه ای نکرده بلکه برای تعدادی از کارگران حکم احضاریه صادر شد.
تجمع کارگران کاشی کاژه اسلام آباد در اعتراض به شرایط سخت کار و عقب افتادن حقوق در مقابل فرمانداری شهر
…بیشتر

جلوه های سرمایه‌داری نولیبرالی!

بحران مسکن در ایران؛
صبح‌های تهران بوی ناامیدی نم‌زده دارد. مردی میان‌سال، معلم دبیرستانی در شرق شهر، از خواب برمی‌خیزد. اجاره‌نامه‌اش ماه آینده تمام می‌شود و صاحب‌خانه پیغام داده که باید خانه را تخلیه کند؛ قیمت اجاره دو برابر شده است.
او دفتر کلاسش را باز می‌کند، اما ذهنش میان اعداد و تورم سرگردان است. درس «اقتصاد» را باید توضیح دهد، اما خودش دیگر نمی‌داند این اقتصاد، جای کوچکی برای زیستن باقی گذاشته یا نه؟!؟
این تصویر شخصی، در واقع خلاصه‌ای از زندگی میلیون‌ها ایرانی است. بحران مسکن در دههٔ ۱۴۰۰ نه صرفاً کمبود خانه، بلکه نمادی از گسست اجتماعی و سیاست اقتصادی بی‌ریشه است. …بیشتر

اعتصاب کارگران اورحال در پالایشگاه اراک!

اتحاد و ایستادگی تنها راه پیروزی در تمامی عرصه هاست

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، کارگران اورحال پالایشگاه شازند اراک در اعتصاب هستند
با توجه به اینکه کارگران اورحال اراک هم قرارداد کتبی و هم شفاهی و چندماه هم طبق همین قرارداد و توافق حقوق خود را کامل دریافت کردند ولی در پایان کار اورحال که کارگران به شهرهای خود رفتند، مسؤولین ظالم پالایشگاه اراک در اقدامی غیرانسانی و غیرقانونی و با بی عدالتی و در تصمیمی ناجوانمردانه به جای پاداش به کارگران سخت کوش با حیله و نیرنک زیر بعضی از شرابط های توافق شده کتبی و شفاهی که چند ماهی هم طبق همین شرایط و قرارداد حق و حقوق خود را دریافت کرده اند، با ترک کارگران از محل کار، حقوق ماه آخر انها را نصفه بحساب ریخته و هیچ جواب قانع کنندای ندارند . بسیاری از کارگران به خاطر مواد و گازهای خطرناک در مدارها مشکل ریوی پیدا کردند. آیا حق این کارگران زحمت کش خوردن دارد؟؟ …بیشتر