اخبار کارگری شرکت واحد به گزارش خبرنگاران نشریه پیام سندیکا

به نام دادگر

1-در مطلب گنجانده شده در کانال شوراهای اسلامی کار شرکت واحد ، می بایست نکاتی به سمع و نظر مخاطبین محترم ارائه شود.اگر دوستان به حافظه خود در سال 1384 رجوع کنند بگویند که چگونه در مجموعه بزرگی مثل شرکت واحد اعتصاب صورت گرفت؟ آیا 17500 نفر از شاغلین اون سال بی دلیل دست به این کار بزرگ زدند؟ دستگیری و به زندان افتادن بیش از 300 نفر کارگر بیگناه به زندان اوین و اخراج آنها بدون برگزاری کمیته انضباط کار ،حاصل ناجوانمردی چه کسانی بود؟

متلاشی شدن کانون زندگی برخی از کارگران،یورش شبانه عوامل پلیس در منزلهای کارگران، زدن گاز اشک آور به چشمان بچه 4 ساله، حمله چماغ بدستان به محل سندیکا در خیابان خیام، دستگیری کارگران در پارک لاله و پارک سوار آزادی در روز کارگر، فوت برخی از اعضای خانواده های کارگران در مسیر رفت و برگشت زندان و دادگاه،،،،،،، محصول خرابکاری های کدام گروه در شرکت واحد می باشد؟ عدم استقبال کارگران و پرسنل سامانه های 1 و 9 شرکت واحد از انتخابات شوراهای فرمایشی در دو دوره، آنهم با تمام ابزارهائی که در اختیار کارفرما بود، برای چیست؟ آیا آخرین باری که مجمع عمومی برگزار کردید را بیاد دارید؟ چه زمان برای جمع آوری امضاء جهت گرفتن حق و حقوق پرسنل در میان کارگران حضور داشتید؟ کدام مرتبه مقابل وزارت کار ، شورای شهر و شهرداری برای گرفتن حق و حقوق کارگران پا پیش گذاشتید؟ آیا اصلا شهامت چنین کاری را دارید؟ اصلا اجازه این کار را عوامل کارفرما بشما می دهند؟ کدام یک از شما تا بحال از سمت و موقعیتش استعفاء داده؟ بهتر است به اندک مخاطبانتان بگوئید کدام یک از اعضای شوراها در شغل قبلی خود ماندگار بوده اند؟ کدام فرد از شماها از ابتدای ترین ماده های قانونی آشنائی دارند؟ بگوئید چگونه پشت یکی از اعضاء خود در اداره مرکزی را خالی نمودید؟ آخرین باری که بصورت یک هفته در محل کار خود جوابگوی کارگران را بودید را بیاد دارید؟ می توانید از پشت پرده آن راننده سامانه 5 که چهار روز مانده به برگزاری کمیته انضباط کارش که امضاء اخراجش را کلید زدید، را بیان کنید؟ دلیل آن کارگری که رئیس 3 شغله کمیته انضباط مرکز و مدیرعامل شرکت واحد را که به گروگان گرفته بود، چه بود؟

لطف نموده بیشتر از این به شعور بالای کارگران توهین ننمائید ودر خلوت خود به آنچه که در گذشته کاشتید و الان در حال درو کردنش هستید، کمی فکر کنید.

باشد که تاریخ در مورد شماها قضاوت نماید.

2- با فرارسیدن ماه مبارک رمضان طی دوران گذشته از طرف کارفرما بسته های خوراکی جهت افطار بین پرسنل عصرکار توزیع می گردد.در یک دستور غیر کارشناسی مسئولین سامانه یک تحویل بسته های خوراکی از ساعت 18 الی 20 تحویل رانندگان می گردد که این موضوع با اعتراض عموم رانندگان مواجه شده است.در خبرهای گذشته از مشکلات طولانی بودن صف اتوبوسها گزارشی تهیه شد که متاسفانه تا امروز این موضوع حل نشده است معضل برای دریافت بسته های خوراکی ها به مشکلات اضافه گردیده است. طی گزارشهای رسیده از رانندگان در صف انتظار برداشت مسافرین در پایانه آزادی که می بایست در ساعت 18 پس از برداشت مسافر به سمت تهرانپارس حرکت مینمود متاسفانه بعلت معطلی در صف اتوبوسها ساعت 19:20 آزادی را به مقصد تهرانپارس طی کرد و در حالی که برای گرفتن بسته های خوراکی مراجعه مینماید با تعطیلی مرکز فوق مواجه میشود.لازم بذکر است تعدادی از رانندگان نیز با زبان روزه با همین مشکل روز خود را گذراندند.

انشاء الله طاعات مسئولین با تصمیمات این چنینی حتما مورد قبول خداوند قرار می گیرد.

3- طی اعلام شهردار تهران در سالیان گذشته مبنی بر خدمات دهی زائران کربلا ،همه ساله از طرف شرکت واحد رانندگان با کلی وعده از طرف مسئولین جهت جابجائی مسافران بدان جا اعزام و پس از برگشت خبری از پرداختهای مسئولین در میان نبوده ودر حالیکه رانندگان جهت احقاق حقشان اعتراضاتی میکردند با دعوت آنها به صرف نهار سر و ته قضیه را حل میکردند. پاداشها همچنان در جیب مدیران مناطق میرفت. در سال گذشته پرسنل اعزامی به کربلا طی دستورات مسئولین پس از گرفتن پاسپورت (آنهم در ساعت غیر کاری) جهت رفتن به کربلا اعزام شدند. پرسنل اعزامی که میبایست بیشترین نفراتش از رانندگان تشکیل میشد ،طی سالیان گذشته نور چشمی های آقایان مسئول به همراه بردن زائرین بوده اند. این افراد که اطلاع کافی از سفرهای برون مرزی نداشته اند ، رانندگان خروج خود را نزده و پس از بازگشت ورود خود را ثبت نمودند. طی اطلاع یکی از همکاران ،یکی از رانندگان قصد یک سفر شخصی را داشته که در فرودگاه عوامل مستقر در آنجا ایشان را احضار نموده ودر آنجا پس از پیگیری مشخص شد که مشکل از طرف مسئولان شرکت واحد میباشد. با دریافت نامه از شرکت به دادگاه و گوئی واریز مبلغ 150هزار تومان بعنوان جریمه از طرف راننده بعلت خروج غیر قانونی مشکل برای فرد مذکور حل شد. متاسفانه این معضل همچنان برای دیگر پرسنلی که به کربلا اعزام شدند همچنان باقیست و میبایست از وقت شخصی خود با پرداخت جریمه مشکل بوجود آمده را حل نمایند.

4- طی گزارش رسیده از رانندگان سامانه 4 مبنی بر خرابی تقاطع چهار راه نواب خواستار رفع عیب مشکل بوجود آمده میباشند.گرمای هوای این روزهای تهران و تردد خودروهای سنگین وزن بعلت زدن ترمزهای ناگهانی و بی کیفیت بودن آسفالتها از معضل ایجاده شده میباشد.

با توجه به زیر مجموعه بودن شرکت واحد در شهرداری و رابطین شرکت واحد مستقر در شهرداریهای مناطق 22 گانه تهران همچنان ایراد پابرجاست.

5- در سال 1385 با ورود بخش خصوصی به پیکره شرکت واحد لطمات و صدمات بسیاری به قشر زحمتکش پرسنل و رانندگان آن مجموعه وارد شد که جبران آن به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد. وعده های دروغین مسئولین شرکت واحد به استقبال کنندگان این طرح ، الخصوص رانندگان که از وضعیت بد اقتصادی و آزار و اذیت در محیط کار خسته شده بودند ، خواسته عوامل پشت پرده این سناریو را فراهم نمود.

از یک طرف در هم شکستن اتحاد کارگران که منجر به اعتراضات و اعتصابات سال 84 و از یک طرف ثروت اندوزی آقازاده های این طرح، هدف گذاری خصوصی سازی در شرکت واحد را رقم زدند. سندیکای کارگران واحد با توجه به کوله باری از تجربه که بخوبی از حیله و نیرنگ برگزار کنندگان این طرح شوم خبر داشت، با برگزاری کلاسهای آموزشی خصوصی سازی و نوشتن جزوات که در اختیار کارگران قرار میداد خواستار برچیده شدن این پدیده شوم بود. که متاسفانه عوامل خود فروخته شوراهای اسلامی و مدیران و حراستی های شرکت واحد گوش بفرمان دولتیان که در راس آنها خانه کارگریها بودند با یک برنامه ریزی از قبل تعیین شده یورش به مکان سندیکا را در دستور کار خود قرار دادند.

خانه کارگر که یک تشکل دولتی ست و دستاورد آنها با 6 دوره نماینده بودن علیرضا محجوب برای همگان به وضوح روشن میباشد، احیای سندیکا را بعنوان یک رقیب و خطر معضل دانسته و عوامل های شرکت واحد ( مدیر، حراست و شوراها ) بدون داشتن تجربه و آگاهی بر آنچه که بدان تن دادند، خود را بازیچه دست آقایان قرار داده که اثرات کارشان ناله و نفرین و بی اعتمادی کارگران در مجموعه کاری و عدم استقبال کارگران در انتخابات شوراهای این روزهای شرکت واحد میباشد. در یک نظر سنجی از پرسنلی که به خصوصی سازی رو آوردند، بیش از 98% آنها با واگذاری اتوبوسها به غیر احضار پشیمانی می نمایند. نه تنها رانندگان بخش خصوصی ، بلکه مردم که خود از قشر ضعیف جامعه میباشند از آش دست ساز دزدان بیت المال نیز بی بهره نماندند.هزینه های سرسام آور این روزهای زندگی از یک طرف، نرخهای اتوبوسها نیز به دیگر خرج کردها اضافه گردید و در مقابل اعتراضات به روند خدمات دهی آقایان فعالیت سندیکا را بهانه تراشی کرده و همگان را مثل خود نادان توصیف میکنند.

آقایان مسئول بیائید برای یکبار هم که شده با خود خلوت کرده و با وجدان نداشته خود کمی روراست باشید و به خود بگوئید آیا این همه حق و ناحق کردن در ازای اون خوش خدمتی ارزشش را داشته؟

به گواه همه، طرح خصوصی سازی با شکست مواجه شده است پس چرا به اجرای آن اینهمه اصرار می ورزید؟

آیا وقت آن نرسیده که از سمت خود استعفاء داده و بگذارید افراد لایق بر مسند بنشینند؟

6- طی مشکلاتی که در هفته گذشته پیرامون نبود باجه کارتخوان در شیفت شب برای مخاطبان از کانال فعالین سندیکا منتشر شد و همچنان مسئولان با بی تفاوتی از کنار آن میگذرند با خبر شدیم در مورخه 22/3/95 روز شنبه ساعت 22:30 خانومی که قصد سوار شدن به اتوبوسهای تهرانپارس را داشت بعلت نداشتن کارت بلیط با متصدی ایستگاه جروبحث مینماید

متاسفانه عامل ایستگاه شب با خانوم مسافر درگیر شده و با وساطت مسافران قضیه ختم بخیر می شود.

گویا میبایست یک نفر در این میان جان خود را از دست بدهد تا بلکه مسئولین از خواب بیخیالی بیدار شوند.

7- پیرو پیگیریهای قبلی در مورد روند برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار (ش.ا.ک) سامانه های شرکت واحد،که منجر به انتخاب اعضای فرمایشی و امربران مزدور واخراج کنندگان و پرونده سازان و نان بران کارگران در مصاف با کارفرما ها وحامیان آنها (مدیریت_حراست_اداره کار) با همکاری و همگامی مثلث نان کارگر بر مدیریت_حراست_مسئولین سامانه که آدم را به یاد:

خداوند بستان نظر کرد ودید

یکی بر سر شاخ بن می برید

می اندازد، اعلام می شود:

پس از کش و قوس های فراوان برای اثبات بی صلاحیتی نمایندگان دست ساخته کارفرما،وذینفعان سامانه های ۲و۳و۴و۵و…تعداد ۱۹نفراز همکاران در مورخه ۲۳/ ۳/ ۹۵پس از نامه نگاریهای قبلی،مبنی بر تخلفات عدیده ازجمله: برگزار نکردن مجمع عمومی و برگزاری انتخابات نرده کشی شده و قلدر مآبانه و قیم مآبانه و زوری با نتایج از پیش تعیین شده وحذف سلیقه ای مخالفین به بهانه های واهی،و نخ نمای تحویل ندادن مدارک در مهلت قانونی و…که دوستان مخالف نمایندگان کارفرماساخته و …که شدیدا مورد تایید بدنه کارگری شرکت واحد به دلایل گوناگون هستند،وچه بسا برخی از دوستان ما از جمله درسامانه۳ دردقایق آخر اسامی آنها در لیست کاندیداهای نماینده تشخیص صلاحیت کاندیداهای اصلی”ش_ا_ک”بسیار مزورانه بدون اطلاع به پرسنل سامانه گنجانده شد،که ایشان رای لازم را کسب نکنندو…وبا وجود احراز تخلفات عدیده انجام شده درروند این انتخابات ازشروع تا مرحله ورود به انتخابات اصلی،ومخالفت شدید مغرضانه ومداخله جویانه اداره کاراستان به راهنمایی های شخص رییس اداره ومخالفت معنا دار این شخص با کاندیدا شدن دوستان خدمتگزارکارگران که سرلوحه اندیشه و عملکردشان دفاع از حق وحقوق کارگران است وبا انواع سفارشات و توصیه ها از طرف مدیریت و حراست و مسئولین شرکت واحد درمورد سندیکا هراسی و کاسبی از این طریق برای مسئولین ریز ودرشت شرکت واحدانجام می پذیرد ومعلوم نیست که چه بده بستانهای پشت پرده ای بین آنان وجود دارد که دوستان سندیکایی ما تمام تلاشهای عادلانه و منصفانه و منطقی قانونی را با آنان انجام دادند، ولی متاسفانه آنها همچنان مصر به ادامه تخلفاتشان و …هستند و از ورود دوستان زحمتکش وکارگر دوست وفعال سندیکای کارگران شرکت واحد ممانعت به عمل آورده و کماکان به فعالیتهای ضد کارگریشان ادامه می دهند و علیرغم توافق با ۱۹ تن از دوستان ما که درجلسه حضور داشتند از تحویل نامه به گروه پیگیری توقف روند متخلفانه این انتخابات خودداری نمودند.

این پیگیری ها کماکان برای به نتیجه قطعی رسیدن ادامه دارد.

8- انتخابات دست ساز شرکت واحد چگونه انجام شد

انتخابات شوراهای فرمایشی سامانه 5،4،3،2 و اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی در مورخه های 23 و 95/03/24 طبق روال سالیان گذشته با اجبار ،تخلف و تقلب برگزار گردید.جهت آشنائی بیشتر مخاطبین که خود با توجه به شناخت از شرایط محیط کاری چه در انجام حین خدمت و چه در برگزاری انتخابات نمایشی شوراهای اسلامی کار که هر کدام بعنوان یک فرد آگاه اشراف کامل به موضوع دارند به اختصار مواردی را بیان میداریم.

طی گزارشات رسیده از سامانهای مذکور عوامل مدیران مناطق، طی یک فراخوان و بسیج کردن جیره خواران خود از همه ابزارهای لازم جهت رای گیری زوری از قبیل ارتقاء گروه و رتبه، تائید ساعت کار ، پرداخت وام،،،،،، استفاده کرده تا بتوانند بار دیگر خوش خدمتی خود را از اربابانشان با گرفتن پاداش (ابقاء در پست خود) را فراهم نمایند.

در حالیکه شکایت هائی از روند انتخابات هیئت تشخیص در سامانه ها توسط پرسنل در وزارت کار در حال پیگیری بود ،عوامل کارفرما و حراست با هماهنگی اداره کار استان نسبت به ضرب الاجعلی شوراها اقدام نمودند. با مراجعات حضوری اعضای سندیکا با مسئولین وزارتخانه وارائه مدارک و تخلفات شوراها، توسط آقای دلاور نظری معاون کل تشکلات کارگری نامه ای مبنی بر توقف برگزاری انتخابات را به اداره کار استان ارسال نمودند. متاسفانه طی بده بستان اداره کار استان و شرکت واحد در ادوار گذشته در توجیه به خبر نداشتن نامه با موضوعیت توقف انتخابات طی یک عملیات ضربتی رای گیری اجباری را با اتمام رساندند. نمایندگان انتصابی توسط مدیران، در حالی جشن قهرمانی خود را به کارگران تبریک میگویند که به چشم خود شاهد دستگیری آقای مرتضی کمساری یکی از اعضاء سندیکا در سامانه 3 توسط حراست و اجرائیات نیروی انتظامی بودند.

در حالیکه آقای علیرضا توسلی از دیگر اعضای سندیکا توسط معاون بهره برداری و اجرائیات نیروی انتظامی سامانه 5 از محل اخذ رای به بیرون رانده میشود.

در جائیکه در سامانه 4 تائید ساعت پایان کار کارگران منوط با رای آنها در پای صندوق پیش چشمان مدیریت و حراست میباشند.

سئوال اینجاست: آقایان به اصطلاح نماینده کارگر، چگونه با برخوردهای ذکر شده در بالا جرات اعتراض به اربابان خود را نداشته اید؟ همچنان که در این مواقع خود را در گوشه ای پنهان می نمائید، چگونه در 2 سال فعالیت تان خواستار گرفتن حق و حقوق کارگران می باشید؟

با توجه به پیشینه و خیانت های شوراهای دست ساز مدیران در طول عمر فعالیت شرکت واحد تا امروز ،ت وجه شما مخاطبان محترم را به مدارک زیر جلب می کنیم

9- یکی از معضلات توقفگاه سرخه حصار (سامانه یک) وجود سگهای ولگرد می باشد. با توجه به محوطه بدون حصار توقفگاه مربوطه هر روز به تعداد حیوانات اضافه می شود. طی برنامه ریزی های شهرداری پیرامون جمع آوری این حیوانات که در ماههای گذشته صورت گرفته است، متاسفانه بازهم شاهد ازدحام سگها می باشیم که می بایست مسئولین سامانه یک فکر اساسی در این مورد انجام دهند. همچنین رانندگانی که جهت تحویل اتوبوسها به ردیف مراجعه می نمایند، حد فاصل ردیف اتوبوسها تا اطاق رزرو امکان بروز هر حوادثی وجود دارد.

برای نمونه : با حلول ماه مبارک رمضان بعلت حمله یکی از همین سگهای ولگرد به کارگر فنی امداد خودور، موجبات مسدوم شدن ایشان گردید و به علت مستقر نبودن مددکاری در مکان فوق، ایشان به ناچار جهت مداوا به درمانگاه مراجعه نمود و پس از اقدامات اولیه و با زدن هشت بخیه تحت مداوا و درمان قرار گرفته و در حال حاضر پس از استراحت کوتاه در محل خدمتی شاغل میباشد.

10- در پی انتشار مشکلات رانندگان سامانه یک مبنی بر تحویل پکیج افطاری در ساعت اعلام شده توسط مسئولین ( 18 لغایت 20) با خبر شدیم از طرف مسئولین سامانه فوق برای رفع مشکل بوجود آمده مقرر گردید تعداد 25 پکیج اضافه بر ساعات تعطیلی مکان توزیع ،به ناحیه شرق مستقر در انتهای خط(تهرانپارس) تحویل گردد تا پرسنلی که تاخیر در گرفتن دارند،بدانجا مراجعه نمایند.

11- در اخبار گذشته به مشکلات جمعی از رانندگان سامانه 4 پیرامون خرابی آسفالت تقاطع چهاراه نواب بدان اشاره گردید.باخبر شدیم معضل آسفالت فوق در هفته گذشته از طرف مسئولین حل گردید.

12- هفته گذشته در مورد معضل توقفگاه سرخه حصار (سامانه یک) در رابطه با وجود سگهای ولگرد خبری را منتشر کردیم.

خوشبختانه مسوولین سامانه پس از انتشار خبر نسبت به رفع این مشکل امروز 1 تیر واکنش نشان داده و طی یک عملیات ضربتی سگها را از سرخ حصار جمع آوری کرده اند.

ما ضمن خسته نباشید به کارکنانی که در این عملیات شرکت داشتند ، امیدواریم که مسولین شرکت واحد نسبت به بقیه معضلات هم برخورد صحیح بروز دهند.

13- یکی از معضلات و مشکلات جامعه امروزی که با آن مواجه هستیم،اختلاف سطح طبقاتی از طرف مسئولین کشور با دیگر مردم می باشد. به اعتقاد نگارنده با هدف و برنامه ریزی شده از قبل تا امروز صورت گرفته که تبعات بسیاری نیز در برداشته است. متاسفانه با همه ایرادات و انتقادات صاحب نظران، مسئولان همچنان به سیاستهای غیرمنطقی خود ادامه می دهند.

از دامنه این اختلافات و تبعیضها متاسفانه بیشترین سهم نصیب کارگران میباشد که به وضوح در محیط کاری از آن دیده میشود. برای نمونه در شرکت واحد اتوبوسرانی، به گواه اکثر کارگران تبعیض بین کارگر و کارمند به کرات وجود دارد. برای نمونه در تصویر ذیل کمک هزینه ازدواج و فوت هر یک از پرسنل گواه مطلب فوق میباشد.

14- باز هم سوء استفاده کارفرما از کارگران و زحمت کشان

گل بود به سبزه آراسته شد

بازم هم شاهکاری از مسئولین بهره برداری سامانه یک. در مطالب گذشته پیرامون طولانی بودن صف اتوبوسها در مبدا و مقصد (آزادی تهرانپارس) بنا به گزارشات رسیده از رانندگان زحمتکش آن سامانه، برای مخاطبان منتشر نمودیم که متاسفانه نه تنها از طرف مسئولین مربوطه اقدامی صورت نپذیرفت بلکه اخیرا طی گفتگوی شفاهی با رانندگان این بار بهره برداری سامانه یک تلاش دارد که رانندگان را ترغیب نماید که اگر در طول ساعت کاری شش نیمراه در مسیر آزادی تهرانپارس اقدام به رانندگی و برداشت مسافر نمایند علاوه بر دریافت حقوق آن روز یک ساعت اضافه کاری دریافت خواهند کرد. این اقدام علاوه بر بهره کشی بیشتر از رانندگان خطر تصادف و به خطر انداختن جان مسافران و شهروندان ، تخلف رانندگی و استرس را برای رانندگان در پی خواهد داشت .

امیدواریم مسوولان سامانه یک با اتخاذ یک تصمیم کارشناسی شده این اشتباه خود را فورا تصحیح کنند.

هر چند رانندگان با هوشیاری از نیت سوء کارفرما این دسیسه را نیز بی اثر خواهند کرد

به امید آگاهی و اتحاد بیشتر کارگران

15- یا سندیکا منجر به خصوصی سازی در شرکت واحد شده است؟

در پی فعالیت های پر ثمر و افشاگرانه سندیکا در شرکت واحد که به دلیل پایمال شدن حقوق کارگران صورت میگیرد،عوامل کارفرما درصدد فرافکنی و فریب دادن کارکنان خود بر آمده اند. افشای نواقص و کم کاری های مدیران توسط سندیکا و پیگیریهای سندیکا برای رفع نواقص و خواسته های کارگران بخصوص موضوع مسکن، را عامل خصوصی سازی در شرکت واحد عنوان می نماید. در صورتی که این عوام فریبی فقط و فقط توسط مسئولین رده بالای این مجموعه بزرگ مورد تائید میباشد و اکثریت قریب به اتفاق پرسنل، خود آگاه به امور میباشند. برای نمونه گوشه ای از هرج و مرج موجود در تعمیرگاه سامانه یک واقع در اداره مرکزی را به اختصار برای مخاطبان عزیز عنوان مینماییم.

در تعمیرگاهی که حدود 100 نفر نیروی پرسنل فنی واز 14 قسمت برخوردار میباشد به چه دلیل اتوبوسهائی که بعلت نقص موتوری هستند میبایست به خارج از تهران (گاراژ امرجی) منتقل شود،آنهم با داشتن اینهمه تعمیرگاه در داخل تهران و جالب اینست که در برخی مواقع اتوبوسهای تازه تعمیر دوباره دچار نقض فنی میشوند. آیا رفتن این اتوبوس ها به خارج از تعمیرگاه نفع خوبی برای آقایان ندارد؟

ایا مسوولین نباید از حقوق شرکت در مقابل تعمیرگاهی که اتوبوس شرکت را درست تعمیرنکرده دفاع کنند؟

چرا تعمیرات پمپ انژکتوری اتوبوسها در تعمیرگاهی انجام میگیرد که بنظر اکثر افراد فنی در تعمیرگاه امکان بازسازی آن هست. آیا تعمیرگاه پمپ ها انژکتورینسبتی با معاون فنی دارد؟

در هفته گذشته شاهد بارگیری جکهای بزرگ توسط کامیون خصوصی بودیم.این مورد نیز یکی دیگر از سئوالاتیست که مسئولین میبایست جوابی برای آن داشته باشند.

16- در طی یک ماه گذشته شاهد چند مورد درگیری عوامل پلیس راهور و رانندگان BRT در سطح شهر و میان خطوط مختلف شهر بوده ایم. یکی از علل این درگیری ها باز نکردن مسیر اتوبوس توسط عاملین پلیس که با دربهای آهنین که در تقاطع های مسیر ویژه اتوبوس قرار دارد میباشد، که راننده را مجبور به تغییر جهت از مسیر اصلی خود می نماید که با توجه به طول زیاد اتوبوس دو کابین ( 1835cm ) این امر باعث حادثه هایی از قبیل برخورد با خودرو های مجاور ، موتور سیکلت و وسایل غیر مجاز در حال تردد در خط ویژه عابر های متخلف و نظیر آن می شود .

با توجه به اینکه دستور پلیس مقدم بر علائم راهنمایی و رانندگی میباشد باید به این نکته هم توجه داشت که اگر پلیس از راننده ای می خواهد که تغییر مسیر دهد، باید ابتدا مسیر را برای آن راننده و وسیله نقلیه ایمن سازد. به این معنی که از دیگر وسایل نقلیه بخواهد که از حرکت در مسیر آن وسیله خودداری کنند که از بروز هر حادثه ی احتمالی ممانعت نماید . که بخشی از این درگیری ها به علت بی توجهی و بی تدبیری مسوولین شرکت واحد و پلیس راهنمایی و رانندگی میباشد

17- طی گزارشهای رسیده از سامانه 5 خط 10 BRT نا رضایتی راننده های این خط از طولانی بودن صف انتظار برای سوار کردن مسافر در پارک سوار آزادی که به دلیل کم بودن فضا در پارک سوار و چند صف شدن جهت رسیدن به ایستگاه مبداء برای سوار کردن مسافران تشکیل می شود. این امر باعث به هم خوردن نوبت می شود و همین امر باعث تشدید استرس و عصبانی شدن راننده ها و درگیری نیز گردیده است. در طی یک ماه گذشته شاهد چند مورد درگیری فیزیکی بین راننده ها بوده ایم که حد اقل دو مورد از این درگیری ها منجر به مجروح شدن شدید همکاران شده است متاسفانه شاهد شکستن یک بینی و یک انگشت در درگیری های جداگانه بوده ایم .

حال باید ببینیم مقصر این گونه حوادث چه کسی است و چه کسانی از این آب گل آلود نفع میبرند؟ آیا کسی جز کارفرما نیست؟

راننده های خط اظهار میدارند که چند نوبت به آقای علی مسئله چی مسئول ناحیه آزادی مراجعه نموده اند و برای حل این مشکل از ایشان تقاضای تدبیر نموده اند که ایشان با کمال بی احترامی اذعان می دارد که « هیچ کاری برای شما نمی توانم انجام دهم و من فقط به برداشت مسافر می اندیشم و سلامت روانی یا جسمی هیچ یک از رانندگان برای من مهم نیست ».

18- در تعمیرگاه سامانه یک چه خبر است؟

در ضلع جنوبی تعمیرگاه مکانی جهت ریختن به اصطلاح ضایعات اتوبوسها میباشد که به دفعات سالم و قابل کار از جمله سینی جلوی 302 که از قدیم در انبار موجود میباشد و یا ورقهای آلومینیومی و شیشه های سالم ، نوارهای دور شیشه ،،، خروج این لوازم سالم به چه دلیل است؟

ورود اتوموبیلهائی با پلاک شخصی به تعمیرگاه در مقابل دفتر و انبار و حمل قطعات و لوازم بدون بازرسی توسط نگهبان به چه دلیل است؟

مدتی است که از ورود اتوبوسهای دارای نقض فنی جهت رفع عیب به بخش اسنا در تعمیرگاه خوداری میشود . کارگران فنی می پرسند این کار به چه دلیل صورت می گیرد؟ آیا موضوع رشوه در میان است؟

تحویل قطعات از انبار جهت نصب بر اتوبوسهای دچار نقض فنی با مبلغ درج شده در فاکتور به هیچ عنوان با قیمتهای بازار مطاقبت ندارد. چرا؟ ایا همه این موارد به این دلیل نیست که می خواهند شرکت واحد را ورشکست کرده و با ارزان ترین قیمت به دوستان خود واگذار کنند؟

19- پس از برگزاری انتخابات شوراهای فرمایشی که با تقلب و تخلف همچون ادوار گذشته در مناطق شرکت واحد برگزار شد، شاهد اعلام جلوگیری از خصوصی سازی توسط این شوراهای دست ساز میباشیم.

بازهم دروغ و نیرنگ از طرف این جماعت به اصطلاح نماینده.

سئوال اینجاست: چطور بعد از 10 سال یادتان آمده که میبایست از روند خصوصی سازی در شرکت واحد جلوگیری بعمل آید؟ آیا یادتان رفته در زمانی که حکم اخراج کارگران در کمیته های انضباط کار را امضاء می کردید ودر توجیح کارتان خطاب به کارگر پیشنهاد خرید اتوبوس از بخش خصوصی را می نمودید؟

آیا شماها همان هائی نبودید که همسو با اهداف کارفرما جهت تعدیل نیرو در کمیته های انضباط کار روزه سکوت اختیار کرده و هر خواسته کارفرما را بدون در نظر گرفتن مسئولیت خود در قبال کارگر بدون چون و چرا عمل می نمودید؟

آیا شماها همان هائی نبودید که در سال 84 با برنامه ریزیهای اربابان تان (خانه کارگر و مسئولین شرکت واحد) با چوب و چماق محل سندیکا را تصرف کردید؟

آیا بیاد دارید 300 نفر کارگر مظلوم را بدلیل عمل نکردن وظایف خود بصورت چشم بند در کمتر از 24 ساعت به زندان اوین منتقل کردند؟ اگر پرسنل شرکت واحد از داشتن نماینده مستقل محروم نبود به هیچ وجه سر از جلوی شورای شهر، شهرداری و وزارتکار در نمی اورد. کافیست یک سر به وزارت کار زده و از پرونده های انباشته شده کارگران که مسبب آنها شماها می باشید بزنید.

اینروزها در شعارهاتان از تبعیض در شرکت واحد سخن به زبان میاورید که جای بسی تعجب است. آیا اختلاف دریافتی کارگر و کارمند بعد از این دوره از انتخابات شماها در شرکت واحد رخ داده است؟

چه چیزی باعث شده که حالا بفکر چاره اندیشی افتاده اید؟ آیا یادتان رفته در 2سال گذشته روز کارگر در جلوی چشمان شماها به اصطلاح نمایندگان کارگر رانندگانی که قصد پخش کردن شیرینی و گرفتن جشن روز خود را داشتند توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر و روانه زندان شده اند؟ چه کسانی کارگران را به ماموران اطلاعات معرفی میکرد؟

دیگر بس است.

بروید و همچون سالیان گذشته از ساعات شورائی برنامه ریزیهای مسافرتی و خرید منزل و استراحت خود را انجام داده و دیگر با فهم و شعور پرسنل شرکت واحد بازی نکنید.

20- چشم های تیز بین سندیکا گزارش می دهد:

در حالی که رانندگان خط تهرانپارس به آزادی را وادار می کنند برای یک ساعت اضافه کاری شش نیم را را با سرعت و استرس مسافران را بارگیری کنند، در نقطه دیگری چشم پوشی به روی ول گشتن افراداز سوی مسوولین تعجب آور است.

تائید ساعات کاری مسئولین تعمیرگاه و برخی از عوامل فنی وابسته به مسئولان که کار مفید آنها عبارتند از :مخبری، شستشوی خودروهای مسئولین، انجام ورزش در ساعات کاری، انتقال خودروهای شخصی مسئولین به نمایندگی ها، انجام کارهای شخصی آقایان،،،،،،،،

مطلب ذکر شده در این گزارش گوشه ای کوچک از تخلفات مسئولانی است که به گفته خودشان سندیکا عامل خصوصی سازی در شرکت واحد می باشد. اگر بیکاران وابسته به مسولین به کار مفید تری گماشته شوند به نفع شرکت نیست؟

21- با توجه به گوشه ای از تخلفاتی که معاونت فنی سامانه یک در هفته گذشته انجام داد ،با خبر شدیم روز سه شنبه 8 تیر ماه از طرف ایشان جلسه ای با کلیه سرپرستان تعمیرگاه جهت رفع و رجوع کردن تخلفات خود و برخی از افراد وابسته برگزار گردید. ایشان در یک اقدام برنامه ریزی شده بجای پرداختن به خطاهای خود ،برگزاری انتخابات شوراهای فرمایشی را از اوجب واجبات دانسته و تنها راه برون رفت از وضعیت موجود را تشکیل شوراهای به اصطلاح کارگری را خواسته است.

ما می پرسیم انتحابات شورا چه ربطی به تخلفات مکرر ایشان و زیرمجموعه اشان دارد؟ آیا به این دلیل نیست که شوراهای فرمایشی را برای این می خواهد تا آسوده تر تخلف کند؟

حیف و میل های ایشان و هم طرازانشان آیا باعث ورشکستگی و بالا رفتن هزینه ها در شرکت واحد نیست؟ فرستادن ماشین هایی که در تعمیرگاه می توان تعمیر نمود به خارج از تعمیرگاه باعث افزایش هزینه های شرکت واحد نیست؟ هر چند که باعث لفت و لیس ایشان هست.

اگر امروز می خواهند شرکت واحد را خصوصی کنند به دلیل ورشکستگی با این اعمال سود جویانه است نه چشمان تیز بین کارگران سندیکایی.

ترفند خصوصی برای این است که مدیریت غلط آقایان و حیف و میل ها، پشت پرده باقی بماند.

22- با توجه به اخباری که در مورد تخلفات معاونت فنی سامانه یک و زیردستانش از کانال فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد منتشر گردید، مطلع شدیم که آقای والی بخت برای پاره ای توضیحات به حراست و بازرسی احضار و مورد بازخواست قرار گرفته است تا در مورد اعزام ماشین های قابل تعمیر به خارج از تعمیرگاه شرکت واحد و فاکتورها پاسخگو باشد.

امیدواریم مدیریت و حراست نسبت به وظایف خود در رابطه با حفظ حقوق کارگران و کارکنان و اموال شرکت واحد همیشه با حساسیت برخورد کنند.

23- مدتی است خبر مربوط به فیشهای چند صد میلیونی مدیران بانکها و شرکتهای دولتی و نهادهای حکومتی، موجی از نگرانی و نفرت عمومی را برانگیخته و باعث شده که مردم،خصوصا کارگران و مزدبگیران در جامعه احساس ناامنی کنند تا جایی که ریاست جمهور دستور پیگیری اکید را به بخشهای مختلف صادر نمایند.

لازم است در همین راستا مدیران ارشد شرکت واحد اتوبوسرانی و معاونت منابع انسانی( بازنشسته) حراست و بویژه شخص مدیر عامل جناب آقای پیمان سنندجی نسبت به ارائه فیش های حقوقی خود جهت روشن شدن اذهان عمومی خصوصا کارگران اقدام نمایند.

باتوجه به سنگ اندازیهای مسئولین شرکت واحد در خصوص پرداخت مسکن بلاعوض مانند (تاخیر در ارسال لیست افراد فاقد مسکن به شهرداری ،عدم معرفی زمینهای مازاد شرکت واحد،،،،،،) و تاخیر در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل این شائبه برای پرسنل بوجود آمده است که آیا ایشان و اطرافیان هم جزو همین مدیران می باشند؟

24- طی اطلاعیه صادر شده از طرف امور بهره برداری سامانه 3 مبنی بر الزامی بودن کارکرد رانندگان در روز 11 تیرماه مصادف با روز قدس، با خبر شدیم رانندگان آن سامانه به صدور اینگونه اطلاعیه ها معترض هستند.

لازم به ذکر است هر گونه اجبار، الزام و تهدید از طرف شرکت خلاف قانون بوده و چناچه درخواستی از کارفرما مبنی بر کارکرد کارگر در روزهای تعطیل عنوان شود می بایست با توافق کارگر و با احتساب پرداخت مزد و پاداش باشد.

25- در پی برگزاری جلسه روز سه شنبه توسط معاونت فنی سامانه یک در نمازخانه جهت ماست مالی کردن تخلفات ایشان، تعدادی از سرپرستان تعمیرگاه اعتراض خود را نسبت به تبعیض میان پرسنل فنی را عنوان نمودند که با عدم پاسخگوئی آقای والی بخت مواجه شدند.

در حالیکه کارگران فنی از قطع اضافه کار و شیفت بندی معترض میباشند تعداد 5 نفر از پرسنل که در قسمتهای موتوری،الکتریکی و معاونت مشغول بکار میباشند طی لابی با معاونت فنی با آزاد بودن سقف اضافه کار وبه ازای کارکرد هر روز 3 ساعت و در روزهای تعطیل 10 ساعت اضافه کار برایشان لحاظ میشود. (یعنی اگر 8 تا دوبل در ماه باشد معادل 80 ساعت دوبل می گیرند)

افراد مذکور به جهت ساخت یک دستگاه ویلا در منطقه آبسرد دماوند برای شخص آقای والی بخت از همه نوع امکانات ایشان، خود را بیمه نموده اند.

چنین خوش خدمتی حاصل چه نوع رانت و حق کشی بوده است؟

26- یکی از معضلات رانندگان شرکت واحد برخوردهای نامناسب برخی از مسافرین در طول روز میباشد که در مواقعی منجر به برخورد فیزیکی و مراجعات مکرر به پاسگاهها و دادگاه می باشد. متاسفانه این مشکلات در عمر خدمات دهی شرکت واحد تا امروز پابرجا بوده و با توجه به مستقر بودن مسئولین حقوقی در مناطق تاکنون هیچگونه حمایتی از طرف مسئولین (با توجه به خطر افتادن موقعیت کاریشان) از رانندگان صورت نگرفته است.

نه تنها این موضوع (درگیری مسافر با راننده ) حل نگشته بلکه شاهد زد و خورد عوامل پلیس و راهنمائی و رانندگی با رانندگان به مشکلات دیگر اضافه گشته است.

27- فساد در تعاونی مسکن شرکت واحد اتوبوسرانی

آقای ثابت که این زمین (سپیدار 1) را به تعاونی مسکن شرکت واحد فروخته است و قرار بود سپیدار 2 و 3 که اکثر بچه های سندیکا عضوش هستند متاسفانه حدود 4 سال برای ساختنش دیر کرد داشته است. در حال حاضر هم در مرحله شکایت بازی هست.

28- چرا خصوصی سازی؟

طی هفته های گذشته بحث خصوصی سازی در شرکت واحد بسیار بالا گرفته است. مدیریت تصمیم گرفته که شرکت واحد را بفروشد.

سوال ما این است که اگرشرکت واحد ضرر می دهد مگر شرکت های خصوصی دیوانه هستند که بیایند این شرکت را بخرند و ضرر کنند؟

یا اینکه این شرکت سود خوبی می دهد و فقط می خواهند این سود به جیب دولت نرود و آقایان این ثروت ملی را هم بالا بکشند؟

یا اینکه می خواهند با دادن شرکت واحد به بخش خصوصی حق و حقوق رانندگان را که با مبارزه به دست آمده در این شرکت های خصوصی نابود کنند؟

سندیکاهای کارگری مخالف و افشا کننده هر گونه فساد و خصوصی سازی می باشند.

29- پیرو خبر درج شده در روزهای گذشته از سامانه 2 که بدلیل فرورفت خیابان مولوی محدوده میدان محمدیه رانندگان این خط مجبور به تغییر مسیر و شاهد درگیری هایی بین رانندگان و مسافرین بدلیل دور شدن طول مسیر و متوقع شدن مسافران برای پیاده و سوار شدن در خارج از ایستگاه که امنیت جان مسافران را به خطر می اندازد، بودیم.

دامنه این تنش ها حتی به شرکت خصوصی توزیع کارت بلیط ( توسن ) کشیده شده که بعضا باعث درگیری بین عاملین این شرکت و رانندگان میشود ، این عاملین طی درخواست غیرقانونی از رانندگان این خط میخواهند که در حد فاصل خیابان تختی و ایستگاه مترو ( شوش ) که امکان کنار کشیدن اتوبوس دو کابین با توجه به طول زیاد اتوبوس نمی باشد اقدام به برداشت مسافر که سود بیشتری عاید شرکت مذکور که مربوط به آقا زاده ها می باشند، کنند .

ضمن تذکر این نکته که رانندگان شرکت واحد جز پلیس راهنمایی و رانندگی و مسئولین شرکت واحد آنهم با در نظر گرفتن قوانین نباید از شخص یا شرکت دیگری تمکین نمایند، باید یادآور شویم که گویا مسئولین شرکت واحد و یا شهرداری در امر مدیریت شهری عاجزند و یا در خواب غفلت بسر می برند.

باید از مسولین شرکت واحدسوال کرد که از این هرج و مرج چه نفعی می برند؟ شاید هم پاداشهای چند میلیونی یا حقوق های نجومی برای انجام وظایف آنها کافی نیست ؟

30- معاونت منابع توسعه شهرداری تهران در راستای تحقق تدابیر شهردار محترم تهران …..

می خواهند 2000 نیرو را در شرکت واحد باز خرید کنند

ما می پرسیم که بی تردید بخشی از این تعداد شامل رانندگان و تعمیرکاران خواهد شد. بعد از باز خریدی رانندگان و تعمیرکاران چه کسی اتوبوس ها را جابجا خواهد کرد و مسافرین را به مقصد خواهد رساند؟ فرشته ها؟؟؟؟

چه کسی اتوبوس ها را تعمیر خواهد کرد؟ اجنه؟؟؟؟

اگر دلیل تان ورشکسته شدن و بی پولی شرکت واحد است، کافی است فیش حقوقی آقایان را به پرداخت قانونی نزدیک کنید و از دادن پاداش به افراد تنبل و بی لیاقتی که پست مدیریت را اشغال کرده اند ، خوداری کنید تا از ورشکسته شدن شرکت جلوگیری شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه مدافع حقوق کارگران شرکت واحد است

31- با خبر شدیم در مورخه 12 تیر ماه روز شنبه ساعت 7:30 در مسیر غرب به شرق خیابان دماوند تقاطع سبلان یک دستگاه خودروی پراید دچار حریق گردید. که در این بین 2نفر از رانندگان زحمتکش سامانه یک در یک اقدام انسان دوستانه با کپسول آتش نشانی که متعلق به اتوبوسهای خود میباشند خودروی فوق را تا قبل از رسیدن عوامل زحمتکش آتش نشانی از وارد شدن خسارات بیشتر خاموش کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد تقدیر و تشکر خود را از این کار انسان دوستانه و ارزشمند 2 همکار گرامی ابراز داشته و از مسئولان مربوطه خواستار پاداش و توجه ویژه به این 2 عزیز را خواستار میباشد.

یا شاسین قهرمان کارگر لر ، عشق اولسون زحمتکش راننده لره

32- چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است :

بنا به گزارشات رسیده از سامانه یک امروز شنبه 12 تیرماه ساعت 15:00 یک دستگاه سواری مگان متعلق به راهنمایی و رانندگی با دو نفر راننده و سرگرد راهنمایی و رانندگی داخل سوله پایانه تهرانپارس خط یک BRT شدند و تعداد 60 عدد پکیج ( بسته افطاری ) که متعلق به کارگران و زحمت کشان این شرکت میباشند از این سامانه دریافت نمودند.

ما که میدانیم زحمتکشان شرکت واحد آنقدر بزرگوار هستند که از حق خود به پرسنل خدوم راهور بدهند حال سوال اینجاست که چرا اگر کارگری یک میلیون تومان وام ضروری بخواهد باید چند ماه در نوبت باشد و اگر همکاری یکی از بستگان نزدیکش فوت کند فقط مبلغ 100 هزار تومان به آن کارگر میدهند و میگویند بیشتر از این در حد بودجه ما نیست حال کدام یک را باور کنیم ؟

بخشندگی های بی مورد مدیر ؟ یا نداشتن بودجه برای رفع نیاز های ضروری کارگران ؟

سندیکاهای کارگری مبارزه در راه افشای فساد را الویت کار خود می دانند.