گزارش خبرنگار پیام سندیکا از مشکلات رانندگان تاکسی تهران

آنچه بر تاکسیرانی تهران گذشته و می گذرد!

رانندگی با تاکسی تاریخی بیش از 70 سال در تهران داشته و تشکیلات تاکسیرانی هم قدمتی 60 ساله دارد. تشکیلات تاکسیرانی و به ویژه اتحادیه رانندگان تاکسی در دهه 40 و 50 از اعتبار خاصی میان رانندگان برخورد بود. بخصوص با اعتصاب در سال 40 که باعث افزایش کرایه تاکسی و قدرتمندی اتحادیه گردید. اهمیت رانندگی تاکسی و سختی این کار باعث شده بود که رژیم گذشته کمک های شایانی به اتحادیه رانندگان تاکسی و تشکیلات تاکسیرانی بنماید. بطوریکه تاکسی فرسوده رانندگان با تاکسی صفر با حداقل قیمت تعویض می گردید و در مقطعی از زمان پس از تبدیل تاکسی فرسوده با تاکسی صفر کیلومتر، ب تبدیل تاکسی قدیمی به پلاک شخصی و فروش آن سودی نیز عاید راننده تاکسی می گردید.

قدرتمندی اتحادیه و تعاونی رانندگان تاکسی تا بدانجا بود که بخش وسیعی از منطقه جنوب شرقی انتهای خیابان پیروزی با کاربری های مختلف از جمله مسکونی، فرهنگی، تجاری در اختیار اتحادیه رانندگان تاکسی قرار گرفته بود. در سالهای بعد خرید کارخانه کیان تایر ( البرز کنونی ) کارخانه لاستیک دنا، پخش فرآورده های نفتی را نیز در برگرفت. لاستیک ارزان، روغن مرغوب و با قیمت نازل و حتا تعمیرگاههای که بصورت قسطی مبادرت به تعمیراساسی موتور تاکسی می کرد و ضامن پرداختش هم اتحادیه رانندگان تاکسی بود را شامل گردید.

متاسفانه با آمدن باندهای مافیایی و انحلال غیرقانونی اتحادیه رانندگان تاکسی در سال 1364 ، بخش بزرگی از دستاوردها و خدماتی که به رانندگان عرضه می شد از بین رفت و اموال رانندگان تاکسی که در تعاونی و اتحادیه از حق عضویت ها اندوخته شده بود ، حیف و میل گردید و هنوز هم هیچ مرجعی پاسخگو نیست که این اندوخته های رانندگان تاکسی چه شد و هیچگاه هم بیلا ن مالی نداند .

یکی از دستاورد های اتحادیه رانندگان تاکسی بیمه نمودن رانندگان بود که هنوز هم ادامه دارد منتها با این اختلاف که هم اکنون 3 ماه حق بیمه رانندگان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و یک ماه هم کارفرما به رانندگان حق بیمه اسفند را بدهکار است.

رنندگان تاکسی می پرسند آیا انقلاب شد که اموال رانندگان تاکسی که با حق عضویت های خود در تعاونی و اتحادیه رانندگان تاکسی اندوخته شده بود پایمال گردد؟ و به عوض خدمت رسانی، مافیایی به سرکار بیاید که پول حق بیمه رانندگان تاکسی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکند؟

رانندگان تاکسی به حق خواهان:

1-روشن شدن اموال اتحادیه و تعاونی رانندگان تاکسی

2-خواهان بازگشایی اتحادیه قدرتمند و محبوب خود که پدرانشان با حق عضویت های ناچیز خود آن را بنا کرده بودند، هستند

3- خواهان نظارت جدی بازرسی کل کشور بر چرایی عدم پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی به تامین اجتماعی هستند.