گزارش خبرنگار پیام سندیکا از اعتراضات کارگران هپکو و واکنش صاحب کارخانه

کارخانه هپکو در سال ١٣٥٣ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید ماشین آلات راهسازی و کشاورزی تاسیس گردید.

در سال ١٣٥٤ تحت لیسانس شرکتهای اینترنشنال هاروستر آمریکا ، پوکلین و لوکومو فرانسه، ساکایی ژاپن و دایناپاک سوئد تولید ماشین آلات راهسازی آغاز کرد. اين كارخانه در سال ١٣٨٥ در پی سیاستهای خصوصی سازی رانتخوار، به بخش خصوصی واگذار گردید.

مدتهاست حقوق و مزایای کارگران در این کارخانه پرداخت نشده که موجب تجمع و اعتراض کارگران گردیده است. کارفرما هپکو مکلف شدهمه مطالبات کارگران شرکت هپکو را تا اسفند ماه پرداخت کند.همچنین بخشی از این مطالبات قرار بود طی روز های شنبه ویکشنبه این هفته به حساب کارگران واریز شود.

اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک، صاحب کارخانه را مجبور کرد که کارخانه ماسه ریخته گری خود را در فیروزکوه بفروشد تا مشکلات مالی کارخانه هپکو را تا چندی به تعویق بیاندازد!

صاحب کارخانه هپکو، صاحب صندوق نسوز کاوه و کارخانه واگن سازی و تمامیت هپکو و باغی به وسعت بیش از ٣٠٠ هکتار در حد فاصل اصفهان و شیراز است.

او هپکو را نیز با قیمت ٧٥ میلیارد خریداری نمود که ٥ میلیارد نقد و مابقی از سود کارخانه پرداخت شود. هپکو در اراک ١٠٠ هکتار زمین و ده هکتار سالن و ١٧٠٠ کارگر دارد

٣ در صد سهام متعلق به کارگران هست که دو سال اخیر سود سهام کارگران پرداخت نشده است.

دولت دستور داده است حدود ٤٥ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی که از دی ماه از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هپکو در نظر گرفته شده بود هرچهسریعتر پرداخت شود تا این کارفرما از مضیقه مالی به در آید.

کارگران هپکو در ادامه در خصوص جدا شدن کارخانه از بخش خصوصی گفتند: تا زمان برطرف شدن مشکلات کارخانه،این واحد بمدت حداقل سه سال تحت نظارت مستقیم دولت قرار گیرد .

خصوصی سازی های بدون ضابطه و دادن صنعت کشور به دست افرادی که جز رانت تخصص دیگری ندارند، جز این نمی شود. این کارخانه در زمره کارخانه های بی نظیری است که می تواند رقیبی برای کارخانه های مشابه در خاورمیانه باشد. هپکو با موقعیتی منحصر بفرد توان تولید لولکوموتیو را دارد.