گزارش خبرنگار پیام سندیکا از وضعیت در پارس جنوبی

اولین هفته اردیبهشت ماه سال۹۶را در هنگامی شروع کرده ایم که باز هم سخن قحط سالی بی پول از زبان کارفرمایان غنی ترین پروژه های نفت و گاز ایران جاری میشود. در پایان اولین ماه بهاری سال جاری،بجای پرداختن دستمزدهای دی، بهمن و اسفند سال گذشته، کارگران زحمتکش پروژه ای ، این سرمایه های گرانقدر نیروی انسانی را ، با صدهزار تومان که شاید فقط پول یک یا دو روز از این ۱۲۰و یا۹۰روز کارکردشان می باشد را به عنوان مساعده برای کرایه رفتن به شهرستان پرداخت می نمایند.

آنها کارگران با جسارت را در پایان سال گذشته به دلیل اعتصابات پیاپی برای گرفتن دستمزدهایشان از شرکتها اخراج و بلک لیست نمودند تا در آغاز سال جدید با خیال آسوده به چپاول و بهره کشی از نیروهای انسانی بپردازند…کارها از دست شرکتها به پیمانکاران و یا منپاورها و یا دلالان کار سپرده شده است تا سلب مسؤولیت از خود بنمایند و برای تمام پیشایندهای ناخوشایند حقوقی، انگشتان اتهام فقط به سوی پیمانکار یا منپاور نشانه برود. البته این دلالان کار هم از خود افراد شرکتها هستند و به شکل خشونت باری در جهت بردگی تمام، با محدود کردن وقت و حتی جیره خوراک و آب عمله ظلم کارفرمایان شده اند.

تسویه حساب کارگران تک تک و بخاطر موارد بسیار ریز که فقط بهانه هستند صورت میگیرد تا هم دیگر کارگران خوب حواس جمع باشند و اینکه دیگر کسی را جسارت اعتراض نباشد و با ناداری و سرافکندگی خوی بگیرد و جشن روز کارگر را نادیده بگیرد.

در روز گرامی داشت روز کارگربه خاطر خواهیم سپرد که این ما کارگران هستیم که چرخهای اقتصاد مملکتمان را میچرخانیم و همیشه در هر مبارزه ای برای سرزمینمان پیشگام بوده ایم؛ اما سیستم سرمایه داری لانه کرده در دولت در جواب اینهمه تلاش پیگیر برای آبادانی سرزمینمان، فقط به دنبال آن است تا قوانین ضد کارگری تصویب بنماید و ما را استثمار بنماید.

هیچگاه شرایط ناگوار حقوقی و رفاهی که کارفرمایان چپاولگر به واسطه پیمانکاریهایشان بر گرده های ما کارگران وارد می آورند و تسویه حسابهای بی ملاحظه و بلک لیست شدنها و مهمتر از همه طرفداری نظام دادگستری و امنیتی و اداره کار از کارفرمایان و دستگیر و زندانی شدن کارگران و حتی شلاق خوردن آنان را بخاطر برچسب زدن تحت عنوان اغتشاش بر علیه نظم عمومی از یاد نخواهیم برد.

هیچگاه پرونده های خاک خورده و بایگانی شده کارگران معترض برای دستمزد قانونیشان بر علیه کارفرمایان را در قوه قضائیه از یادهامان زدوده نخواهد شد.

جواب فریادهامان بلک لیست شدن و بیکاری و در نهایت شرمنده بودن در اوضاع نابسامان و قحطی زده ایران است.

ما کارگران ضد حکومت نیستیم؛ بلکه حکومت و دولتهای پس از جنگ بر ضد ما هستند….ما کارگران پروژه های نفتی و گازی ایران خواستار درست شدن وضعیت نابسامان حقوقی و قانونی خود هستیم و روز جهانی کارگر را به تمام کارگران جهان خجسته باد میگوییم….به امید پرورش دایره آگاهی و جسارت تمام در بین کارگران (وارتان خرمدین،عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران…۸/۲/۱۳۹۶)