گزارش خبرنگار پیام سندیکا از مشکلات کارکنان خطوط هواپیمایی

لباس زیبا، سیمایی خوش، قدی بلند نمایشگر یک خدمه پرواز است و جوانان را فریفته این شغل می کند. مهمانداران و یا بطور کلی خدمه پرواز خطوط هواپیمایی از جمله زحمتکشانی هستند که حقوق مندرج در قانون کار برایشان رعایت نمی شود. قراردادهای کاری سه ماهه، ششماهه، و یکساله دارند که هر زمان کارفرما اراده کند می تواند از تمدید آن خوداری کند و همیشه نگرانی از بیکاری با آنان همراه است. یک خدمه پرواز با سابقه ای بیش از ٥ سال حقوق در حد ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان دریافتی دارد.

این خدمه پس از ٢٠ سال خدمت از بازنشستگی به دلیل کارهای سخت و زیان آور بهره مند نمی شوند . در حال حاضر خدمه بسیاری از خطوط هواپیمایی با بیش از ٢٠ سال کار همچنان در حال خدمت رسانی هستند. خدمه پرواز گاه در روز ٣ پرواز پشت سرهم انجام داده که به لحاظ پزشکی خطرناک می باشد.

صدمات ناشی از پرواز های بی وقفه این زحمتکشان را دچار صدماتی مانند کر شدن و دیسک کمر می نماید. متاسفانه خدمات پزشکی ارایه شده به این زحمتکشان بصورت دوره های یکساله و ٤ ساله است که با استانداردهای هواپیمایی جهانی در تناقض است. هر یک سال یک چکاپ سرپایی و در هر چهار سال یک چکاپ کلی می شوند. به دلیل فشار وارده بر این خدمه در ارتفاعات موضوع فشار خون و کر شدن حتمی می باشد که ٩٠ درصد این کارکنان پس از ٣٠ سال دچار آن می شوند و چون آماری از مرگ و میر این زحمتکشان در دست نیست نمی توان مستند در این مورد حرف زد.

این زحمتکشان از هیچگونه تشکل صنفی برخوردار نیستد. ٣ سال پیش در یک اعتراض ٥٠٠ نفره هماهنگ کارکنان پرواز، بیش از ١٥٠٠ خدمه پرواز قراردادهایشان تمدید نشد و بیکار شدند.

با توجه به اینکه هیچ خطوط پروازی اضافه نشده است و خط پرواز هم کماکان ثابت می باشد ما شاهد استخدام سالانه ٢٠٠ خدمه پروازی برای هر خط هواپیمایی هستیم که اکثرن خانم می باشند. خدمه پرواز بعد از ٥ سال کار کردن نگران بیکاری خود بوده و بیشتر مواقع از تمدید قراردادهایشان خوداری می شود تا افراد تازه کار جایگزینشان بشوند.