حمایت کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال از کارگران هپکو

۱ مهر ۱۳۹۸
كنفدراسيون جهاني سنديكاهای كارگران صنعتى اينداستريال خواستار آزادی ۲۸ کارگر شدند که در حمله وحشیانه به تظاهرکنندگان مجتمع صنعتی هپکو اراک در ۲۵ شهریور دستگیر شدند. سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران از سال ۲۰۱٤ عضو رسمی کنفدراسیون جهانی اینداستریال بوده است.
در پی سرکوب خشن تظاهرات مسالمت آمیز کارگران توسط نیروهای امنیتی، تعداد حداقل ۱۵ نفر مجروح و بسیاری دیگر دستگیر شدند. حدود ۹۰۰ کارگر در اعتراض به خصوصی سازی کارخانه و ماه ها تاخیر در پرداخت دستمزد اعتراض کردند.

براساس گزارش ها، تظاهرکنندگان توانستند خط راه آهن شمال – جنوب را برای چند ساعت مسدود کنند که منجر به مقابله وحشیانه نیروهای رژیم ایران شد.
اعضای خانواده بازداشت شدگان و بسیاری از کارگران هپکو به دروازه اصلی زندان اراک رفته اند تا خواستار آزادی عزیزانشان شوند ، که مدت یک هفته است که در بازداشت می باشند .
کارخانه هپکو که ماشین های راهسازی برای ارائه در بازار های ایران و خاورمیانه تولید می کند، در سال ۲۰۱۷ توسط رژیم ایران به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان تاکنون دستمزد کارگران یا پرداخت نشده یا با تاخیر پرداخت شده است و این مجتمع که زمانی سودآور بوده، دچار سو مدیریت می باشد. بعلاوه ، از زمان خصوصی سازی ، تعداد کارگران از ۸۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر کاهش یافته است.
کارگران هپکو در تظاهرات قبلی خود در ۱۶ شهریور که در مقابل دفتر شرکت برگزار کردند، خواستار شفافیت در مورد مالکیت و وضعیت سهام شرکت شدند. در اکتبر سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۵ نفر از کارگران پس از دستگیری در جریان تظاهرات برای پرداخت دستمزدهای معوقه، به زندان و شلاق محکوم شدند.
بسیاری از واحدهای صنعتی در سالهای اخیر و در خلال ریاست جمهوری حسن روحانی به بخش خصوصی واگذار شده اند به این صورت که غالباً زیر ارزش بازار به خودی های رژیم و با تسهیلات و وامهای حمایت شده از طرف دولت فروخته شده اند. مالکین جدید با استفاده از این واحد های سودآور، اقدام به اخذ وام های جدید برای فعالیت های غیر مرتبط تجاری دیگر می نمایند.
کارگران هپکو خواستار بازگرداندن این کارخانه به مالکیت عمومی هستند و کارگران دیگر واحدهای به بخش خصوصی سپرده شده نیز با آنها همبستگی می کنند.
معاون دبیرکل اتحادیه اینداستریال، کمال اوزکان، اعلام کرد که:
“ما از دولت ایران می خواهیم که ۲۸ کارگر هپکو را كه در ۲۵ شهریور بازداشت شده اند، فوراً آزاد كنند. ما حملات وحشیانه علیه اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز کارگران هپکو را محکوم می کنیم. پاسخ مطالبات مشروع کارگران برای پرداخت دستمزد، به هیچ وجه خشونت نمی باشد.”