کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال (IndustriALL) خواهان آزادی ۲۱ کارگر در ایران شد

کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور ایران خواستار آزادی ۲۱ کارگر شد که در اعتراضات مسالمت آمیز کارگری صنایع آذرآب اراک دستگیر شده بودند و سرکوب بی رحمانه کارگران معترض این کارخانه را محکوم کرد.

کارگران آذرآب که از تاریخ ۱۴ مهر در اعتصاب می باشند، درتاریخ ۲۸ مهر در حمله پلیس ضد شورش به طرزوحشیانه‌ ای مصدوم شدند. تعدادی از مجروحین به بیمارستان منتقل شدند ولی، بنا بر گزارش ها، از ترس دستگیری بیمارستان را ترک کردند.

کارگران خواستار پرداخت دستمزد معوقه و بازگرداندن این واحد تولیدی صنایع نیروگاه ها به بخش دولتی شدند. کارگران می گویند که کارخانه صنایع آذرآب به طور غیرقانونی به مالک فعلی احمد قلعه بانی فروخته شده، که با مشکلات کارگران بیگانه می باشد ودستمزد کارگران را پرداخت نمی کند.

طبق گزارشات واصله دادستان اراک، عباس قاسمی، در ۲۹ مهر ، دستگیری و بازداشت ۲۱ کارگر را تایید نمود. در عین حال، اراک در شرایط امنیتی می باشد و خواسته های کارگران هنوز برآورده نشده است.

والتر سانچز، دبیر کل اینداستریال، در نامه ای که در روز اول آبان به رئیس جمهور حسن روحانی نوشت، متذکر شد: “این بسیار نگران کننده است که دقیقاً یک ماه پس از ارسال نامه به شما در مورد حملات وحشیانه به کارگران هپکو، که برای احقاق حقوق خود اعتراض مسالمت آمیز کرده بودند، ما مجبور هستیم دوباره توجه شما را به سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت آمیز کارگران آذرآب اراک توسط نیروهای انتظامی جلب کنیم”.

“ کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال از دولت ایران می خواهد تا ضمن پیروی از قوانین و معاهدات بین المللی کارگری، به سرکوب کارگرانی که برای احقاق حقوق قانونی خود در تظاهرات و اعتراضات عمومی مسالمت آمیز شرکت می کنند، پایان دهد و کارگران بازداشتی آذرآب اراک را که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ مهر دستگیر شدند فورا آزاد کند”.
مازیار گیلانی نژاد سخنگوی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران (UMMI) خواستار بازگشت کارخانجات تولیدی و صنعتی به بخش دولتی شد و از دولت خواست که خصوصی سازی صنایع آذراب را لغو کند. او افزود:

“دولت باید صنایع آذرآب را متعهد كند كه هرچه زودتر همه حقوق و دستمزدهای معوقه کارگران را پرداخت نماید. ما تقاضا داریم كه پلیس نباید در مسائل مربوط به كارگران یا در اعتصابات اعتراض آمیز كارگران مداخله كند.”

گیلانی نژاد از وزیر کار خواست تا از حقوق کارگران مطابق مفاد قانون اساسی و قانون کار دفاع کند و قبل از اینکه نارضایی های کارگری به یک وضعیت بحرانی برسند، با هدف احقاق حقوق کارگران معترض در مناقشه مداخله نماید.