دومین نامه سرگشاده به ریاست جمهور آقای دکتر روحانی!

احتراما، به دلیل رعایت موارد بهداشتی این نامه را سرگشاده منتشر می کنیم.

با توجه به روند رو به رشد بیماری کرونا در کشورمان پس از تقریبا پنجاه روز که از شیوع این بیماری می گذرد؛همچنان شاهد آن هستیم که این اپیدمی هنوز کنترل نشده و امیدی هم به سیر نزولی شدن آن مشاهده نمی گردد.

متاسفانه روزهای طلایی نوروز که بهترین موقعیت برای مقابله ی موثر و کنترل و مهار بیماری، از طریق قرنطینه کردن تمام کشور از درب خانه ها بود، را از دست دادیم. مماشات با این بیماری نه تنها هزینه ی بسیاری به لحاظ انسانی و اقتصادی برای کشور در بر خواهد داشت، بلکه باعث از دست رفتن زمان و گسترش هرچه بیشتر این بیماری و بردن جامعه به سوی فاجعه ای مشابه آنچه که در ایتالیا و اسپانیا رخ داده است، خواهد شد.

آقای دکتر روحانی، نشستن در خانه و اجرای قرنطینه، به لوازم و امکانات و تدابیری احتیاج دارد که وظیفه دولت است تا آن را مهیا و تامین کند. بیمه بیکاری دوران کرونا اعلام شده توسط وزارت کار، رانندگان و کارگران ساختمانی را در بر نمی گیرد. دستفروشان و بسیاری از بیکاران و کسانی که دارای مشاغل حاشیه ای هستند را پوشش نمی دهد. نمی توان خانه نشینی را تبلیغ کرد اما فقرا را در نظر نداشت و مردم را با مشکلاتشان تنها گذاشت. خانوارهای زیادی هستند که شغل و درآمد ماهیانه ی ثابتی ندارند.

آقای دکتر روحانی، برای نابودی قطعی این بیماری باید قاطعانه و به صورت علمی و عملی وارد این موضوع شد. نمی توان کارگر ذوب آهن را به سرکار فرستاد اما دستکش و لوازم ضدعفونی را در اختیارشان قرار نداد. در حال حاضر کارگران پروژه ای حتی حقوق عقب افتاده چند ماهه و عیدی و دیگر مزایایشان را دریافت نکرده اند. چه کسی باید به این امور رسیدگی کند؟ !! در همین تهران، رانندگان اتوبوس شرکت واحد از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون از سوی کارفرمایشان ماسک و دستکش نگرفته اند؟

قبل از شیوع بیماری کرونا، دستکش لاتکس بسته ای ٣٥ هزار تومان در داروخانه ها توزیع می شد اکنون ١٠٠ هزار تومان شده است، یعنی افزایش 3 برابری یافته، ماسک ٥٠٠ تومانی امروز در داروخانه ها با قیمت ٤٥٠٠ تومان عرضه می شود یعنی ٩ برابر، الکل لیتری ٦٠ هزار تومانی اکنون ١٠٠ هزار تومان به فروش می رسد. از بازار سیاه هیچ نمی گوییم.

طبقه کارگر و فقرا و اقشار آسیب پذیر و کم درآمد، نمی توانند این اقلام را در سبد خرید خود قرار بدهند، چرا که به همت شما و دولت های پیشین هر روز فقیرتر شده ایم و قدرت خریدمان کاهش یافته است. اگر در ابتدای سال ٩٧ طبق مصوبه ی وزارت کار ٢٣٢ دلار دستمزدمان بود در سال گذشته به ١٣٠ دلار رسید؛ بعد شما انتظار دارید مردم مرتب دستهایشان را بشویند و در خانه مانده تا بیماری مهار شود؟

امروز کرونا نه تنها کارتن خواب ها و تن فروشان و دست فروشان را با خود می برد، بلکه مراکز نگهداری سالمندان و زندانیان را نیز آلوده کرده و نگرانی ها را افزون نموده است.

در کشورهای دنیا از چین گرفته تا انگلیس دولت ها به کمک کارگران و کارمندان و مردم فقیر آمده اند. در انگلیس دولت بوریس جانسون ٨٠ درصد حقوق کارگران و کارمندان را تقبل کرده تا آنان را وادار به خانه نشینی کنند تا مشاغل کوچک ضربه نخورد.

ما از شما می خواهیم تا دیر نشده رویکرد دولت به سمت قرنطینه کامل یا شهر به شهر به مدت ۳۰ روز برده شود تا در زمان و هزینه کمتر انسانی این بلا از سر مردم درمند ما کم شود. لذا بدینوسیله از شما می خواهیم:

١- همه فقرا و زحمتکشانی که منبع درآمدی ندارند بدون هیچ شرطی تا 3 ماه آینده زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

٢- تمامی حقوق های عقب افتاده در سراسر کشور پرداخت شده و به روز گردد.

٣- لوازم بهداشتی از جمله ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی کننده، بطور رایگان در اختیار همه قرار گیرد.

٤- ضدعفونی معابر و محلات تا درب خانه ها بطور جدی و بدون وقفه، توسط افراد آموزش دیده، انجام پذیرد.

٥- بی خانمان ها در گرمخانه ها و مساجد متمرکز شده تا از اشاعه بیماری جلوگیری شود.

٦- مراکز تولیدی، صنفی و ادارات توسط اداره بهداشت بازرسی های بهداشتی دقیق و جامع بشوند تا کم کاری صورت نگیرد.

٧- همه زندانیان آزاد شوند. می توان با دستبندهای الکترونیکی آنان را کنترل نمود.

٨- پرستاران و کادر درمانی بیشتری به کار گرفته شود تا جان این قهرمانان وطن به دلیل کار شبانه روزی به خطر نیفتد و تلفات کادر درمانی متوقف شود. مراکز درمانی هنوز هم به ١٠ هزار کادر درمانی دیگر نیازمندند. می توان با دعوت از همه بازنشسته های این رشته کادر درمان را یاری داد.

٩- حقوق کادرهای درمانی و کارگرانی که در کارخانه های بهداشتی به سختی کار می کنند، نه تنها هیچگونه عقب افتادگی نداشته باشد بلکه با پاداش های مناسب و در خور، گوشه کوچکی از این فداکاری ها جبران شود.

١٠- مبارزه بی امان با بازار سیاه صورت گرفته و سوداگران در دادگاههای علنی دادگاهی شوند. همچنین هرگونه افزایش قیمت کالاها باید متوقف گردد و این میسر نیست جز از طریق بازرسی جدی توسط بازرسان پاک دست و جدی گرفتن از سوی دولت.

١١- افزایش بی سابقه زباله های پلاستیکی و نایلکس خطرات زیست محیطی در آینده در برخواهند داشت. از هم اکنون باید تدابیر جدی زیست محیطی از سوی مدیران شهری اتخاذ گردد تا در آینده موجب خسران نشویم.

ما می دانیم سرمایه داری برای خلاص شدن از مواردی که برایش هزینه دارد همچون سالمندان، کارتن خواب ها، فقرا، زندانیان به توفان کرونا دل بسته است. اجازه ندهیم جان مردم ایران را سودورزی و پول به خطر اندازد.

فرزندان قهرمان مان را می ستاییم و این قهرمانی در تاریخ ماندگار خواهد شد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

٢٠ فروردین ١٣٩٩