مطالبات معوقه ی کارگری در مجتمع مس سرچشمه و سطح بالایی از محافظت در شیوع کرونا

به گزارش دریافتی از گزارشگر پیام سندیکا در مجتمع مس سرچشمه، از اسفند ماه سال گذشته تا کنون، مجتمع مس سرچشمه در سطح بالایی از محافظت در برابر همه گیریِ کرونا، طبق پُرتکل های متعدد اقدام به محافظت از پرسنل این مجموعه ی صنعتی نموده است؛ رئوس این اقدامات بدین نحو بوده اند:

تردد نفرات بیش از 55 سال و افراد دارای بیماری های خاص، با مرخصی های با حقوق کاملا محدود و تقریبا متوقف است./ ماموریت ها محدود به شرایط اضطراری شده و فقط در شرایط خاص و با انجام معاینات انجام می پذیرد./ ورود نفرات غیر بومی و پیمانکاران بدین نحو است که نفرات مذکور طی قرنطینه ی 15 روزه یا اخذ آزمایشات طب کار، مجوز ورود اخذ می نمایند./ سرویس های ایاب و ذهاب با فاصله گیری نفرات ( هر دو صندلی، یک نفر) و با استفاده از ضد عفونی مستمر و پوشش های یکبار مصرف صندلی ها انجام می پذیرد./ توزیع غذا به صورت بسته های استریل شده و به صورت محدود انجام می شود./ طب سنجی کلیه ی نفرات در هنگام ورود انجام می پذیرد./ بسته های ماسک و دستکش و شوینده به طور اجباری در اختیار پیمانکاران قرار گرفته و روزانه تحت کنترل است.

در همین راستا این واحد صنعتی اقدام به ساخت مجموعه ی 50 تختخوابی در بیمارستان رفسنجان نموده و با خرید دستگاه تست کرونا، مدت زمان انجام تست را در این شهر کاهش داده است.

چنین به نظر می رسد که با توجه به اهمیت تولیدِ مجتمع مس سرچشمه برای صادرات و درآمد زایی دولتی، اگر دولت بخواهد از مجموعه ای محافظت کند، قدرت اعمال این مقررات را دارد که در اینجا همین طور بوده است.

قابل توجه است که این مجموعه در تولید و استخراج در ماه های گذشته هیچ گونه توقفی نداشته و چه بسا رکورد هایی را نیز ثبت نموده است.

در همین ارتباط نیروهای پیمانکاری هنوز به طورکامل برگشت به کار نشده اند، قرارداد های سال جدید به جریان نیفتاده است و با توجه به وضعیت معیشتی و بی کاری ناشی از همه گیری کرونا، کارگران حتا توان اعتراض به دستمزد سال جدید را ندارند. متاسفانه حتا نفرات متخصصِ پروژه های صنعتی نیز در سال جدید، فقط برای پیشگیری از اخراج شدن ناشی از کاهش نیروها طی همه گیری کرونا، نتوانسته اند مطالبه ای بابت دستمزد سال جدید داشته باشند و کارفرمایان به بهانه ی کاهش حجم کار، به بهره کشی از پرسنل می پردازند.

مطابق گزارش های میدانی دریافتی از کارگران پروژه ای، دستمزد سال جدید به هیچ وجه پاسخ گوی تورم و مصائب معیشتی کارگران نیست.

معوقه های کارگری از سال گذشته نیز کماکان پرداخت نگردیده اند:

مشارکت سبافام که از سال 96 تعدیل نیرو داشته تا این تاریخ تسویه حساب پیمانکاران و حتا برخی از پرسنل را انجام نداده است.

شرکت دژپل سمنگان پیمانکار هیپ شماره 7 و 8 نیز با وجود تسویه حساب 3 نفر از پرسنل و سرپرست کارگاهش، بیش از 6 ماه اقدام به پرداخت معوقه های نفرات اخیر نمی نماید.

شرکت فولمن از اسفند ماه سال گذشته تاکنون اقدام به پرداخت حقوق پرسنل ننموده است.

گزارشگر پیام سندیکا- مجتمع مس سرچشمه