نامه سرگشاده سوم به دکتر حسن روحانی!

با توجه به نامه ارسالی ٢٠ فروردین سال جاری و دادن هشدارهای لازم به مجموعه دولت، متاسفانه پیش بینی های ما به وقوع پیوست و مرگ روزانه در هر ٧ دقیقه یک هموطن را رقم زد، که به معنای عادی سازی مرگ است.

مناطق ترک نشین و کردنشین و سیستان و بلوچستان و خوزستان از مدتها پیش در وضعیت قرمز قرار گرفته اند. ما ٣ ماه پیش برای شما چنین نوشتیم:

«ما از شما می خواهیم تا دیر نشده رویکرد دولت به سمت قرنطینه کامل یا شهر به شهر به مدت ۳۰ روز برده شود تا در زمان و هزینه کمتر انسانی این بلا از سر مردم دردمند ما کم شود. لذا بدینوسیله از شما می خواهیم:

١- همه فقرا و زحمتکشانی که منبع درآمدی ندارند بدون هیچ شرطی تا ٣ ماه آینده زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

٢- تمامی حقوق های عقب افتاده در سراسر کشور پرداخت شده و به روز گردد.

٣- لوازم بهداشتی از جمله ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی کننده، بطور رایگان در اختیار همه قرار گیرد. ٤- ضدعفونى معابر و محلات تا درب خانه ها بطور جدی و بدون وقفه، توسط افراد آموزش دیده، انجام پذیرد.

٥- بی خانمان ها در گرمخانه ها و مساجد متمرکز شده تا از اشاعه بیماری جلوگیری شود.-

٦- مراکز تولیدی، صنفی و ادارات توسط اداره بهداشت، بازرسی های بهداشتی دقیق و جامع بشوند تا کم کاری صورت نگیرد.

٧- همه زندانیان آزاد شوند. می توان با دستبندهای الکترونیکی آنان را کنترل نمود.

٨- پرستاران و کادر درمانی بیشتری به کار گرفته شود تا جان این قهرمانان وطن به دلیل کار شبانه روزی به خطر نیفتد و تلفات کادر درمانی متوقف شود. مراکز درمانی هنوز هم به ١٠ هزار کادر درمانی دیگر نیازمندند. می توان با دعوت از همه بازنشسته های این رشته کادر درمان را یاری داد.

٩- حقوق کادرهای درمانی و کارگرانی که در کارخانه های فرآورده های بهداشتی به سختی کار می کنند، نه تنها هیچگونه عقب افتادگی نداشته باشد بلکه با پاداش های مناسب و در خور، گوشه کوچکی از این فداکاری ها جبران شود.

١٠- مبارزه بی امان با بازار سیاه صورت گرفته و سوداگران در دادگاههای علنی دادگاهی شوند. همچنین هرگونه افزایش قیمت کالاها باید متوقف گردد و این میسر نیست جز از طریق بازرسی جدی توسط بازرسان پاک دست و جدی گرفتن از سوی دولت.

١١- افزایش بی سابقه زباله های پلاستیکی و نایلکس خطرات زیست محیطی در آینده در برخواهند داشت. از هم اکنون باید تدابیر جدی زیست محیطی از سوی مدیران شهری اتخاذ گردد تا در آینده موجب خسران نشویم»

متاسفانه رویکرد دولت شما خلاف این هشدارها بوده است.

١- از بیمه بیکاری بیماری کرونا برای کارگران بیکار شده، خبری نیست و هنوز پس از ٤ ماه یک نفر نیز دریافت نکرده است. حقوق های کارگران شاغل نه تنها به روز نشده بلکه حتا حقوق کادر پزشکی بیمارستانی نیز عقب افتاده است.

٢- مواد ضدعفونی کننده و ماسک نه تنها رایگان نشدند بلکه در بازار سیاه گران تر هم فروخته می شوند.

٣- ضدعفونی معابر و وسایل حمل ونقل عمومی متوقف شده است، و جان مردم هر روز بیشتر به خطر می افتد. تب سنجی ها در کارخانه های بزرگ و ورودی شهرها کنار گذاشته شده است.

٤- بی خانمان ها همچنان این ویروس کذایی را به نقاط مختلف شهر منتقل می کنند.

٥- بازرسی های بهداشتی متوقف شده اند و حتا در عسلویه نیز با همه هشدارباش های ما همچنان تعطیل اند.

٦- زندانیان هرچه زودتر آزاد شوند تا عزیزان مردم به دلیل نبود امکانات نمیرند.

٧- کادر درمانی نه تنها به لحاظ حقوقی مشکل دارند، بلکه در این هنگامه نبرد با کرونا قراردادهایشان ٨٩ روزه شده است تا امنیت شغلی و روانی شان به خطر بیفتد. شوربختانه نیروی انتظامی که زیر نظر وزیر کشور شماست در مشهد آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

٨- بازار سیاه و کم فروشی هر روز به همراه موج گرانی و تورم با بیماری کرونا به دلیل نبود یک سیاست بازرسی سخت و باز گذاشتن دست سوداگران هر روز جیب نحیف مردم را خالی تر می کند.

٩- زباله های ناشی از دستکش و ماسک های مصرف شده هر روز محیط زیست را آلوده تر کرده و شوربختانه هنوز از سوی مدیریت کلان پسماند، راهکاری برای جلوگیری از این آلودگی به مردم ارایه نشده است.

١٠- از همه مهمتر اینکه شما قول داده بودید که بیماران کرونایی رایگان درمان خواهند شد که متاسفانه چنین نیست و باید رایگان درمان شدن این بیماران ادامه یابد.

جناب آقای دکتر حسن روحانی!

می توان با جلو انداختن تعطیلات تابستانی کارگران بخش زیادی از مردم را در خانه قرنطینه کرد. آموزگاران هنوز در تعطیلات هستند و دانش آموزان در خانه بسر می برند. فقط کادر درمانی، نیروهای نظامی، و کارهایی که توقف ناپذیرند از جمله صدورنفت و کوره های فولاد…. باید در این عملیات سختگیرانه مشغول کار شوند. می توان کرونا رامهار کرد اگر سیاست عادی سازی مرگ کنار گذاشته شود.

چنانچه در ٢٠ فروردین قرنطینه سخت گیرانه اعمال شده بود نه این تعداد هموطن جان می باخت و نه مجبور به دوباره خانه نشین کردن افراد می شدید. قبل از آنی که موج دیگری از عزیزان این مرز و بوم جان ببازند می توان دست به عمل زد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

جبهه متحد کرد

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

٢٢ تیرماه ١٣٩٩