کاشت سیب زمینی و هزاران ناگفته دیگر!!

تغییر اقلیم و عدم کارشناسی و مدیریت نهادهای دولتی مرتبط در امر کشاورزی، کشت سیب زمینی را در فیروزکوه فاقد توجیه اقتصادی نموده و این رشته از کشاورزی را با مخاطره روبرو نموده است.

پنج هزار تن سیب زمینی در انبارهای سنتی فیروزکوه در حال پوسیدن است اما برای فروش حتا به نصف قیمت نرخ تولید شده نیز، بازاری یافت نمی شود و همین امر کشاورزان را تا مرز ورشکستگی نزدیک کرده است.

از آنجایی که در بازار جهانی نقش و جایگاهی نداریم، صادرات سیب زمینی به صفر رسیده و حتا عراق نیز از خرید این محصول امتناع می کند که منجر به دپوی سیب زمینی در انبارها گشته است. همچنین به دلیل سیطره اقتصاد نئولیبرالیستی و تفکرات همچون فریدمنیسم بر تولیدات و مراکز تولید، اعم از صنعتی و کشاورزی و زیر مجموعه کشاورزی مانند دامداری و شیلات و باغداری و پرورش قارچ ، مانوفاکتورها را به نابودی می کشاند .

عواقب پوسیدگی هزاران تن سیب زمینی در شهرستان فیروزکوه ضربات سنگینی را به اقتصاد خانوارهای کشاورزی و همچنین اقتصاد ملی وارد می سازد که جبران آن نیز هزینه گزافی را بر اقتصاد جامعه تولیدی، تحمیل می نماید.

یکی از مباحث بسیار بنیادی به مخاطره انداختن بهداشت محیط زیست و ضربات غیر قابل جبران به بهداشت شهروندان و خانوارهای کشاورزی می باشد که نهادهای مرتبط به موضوع بهداشت و نهادهای مسئول در شهرستان هیچ توجهی به این مهم نمی کنند.

برای رهایی از سیطره این معضلات بر اقتصاد کشاورزی ابتدا باید دست دلالان را از مدار تولیدات کشاورزی چه مرحله کاشت و داشت و برداشت قطع نمود.

سیاووش سلحشور