گزارشی از روز کارگر!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، روز جهانی کارگر در سال ١٤٠٠ در حالی برگزار شد که ٨٠ درصد کارگران شاغل امروز را در کارخانه ها و کارگاههای خود بسر بردند. کارگران زن و مرد بیکار به دنبال کار بودند.

در تهران روز کارگر به خشونت کشیده شد و تعدادی از بازنشستگان در ساعت ١١ بازداشت شدند، که ساعت ٥ بعدازظهر آزاد شدند. طبق اخبار گرفته شده از آزاد شدگان به جز عسل محمدی، هیراد پیربداقی، سعید ملایری و یک خانم میانسال بقیه آزاد شده اند. به این خانم میانسال گفته می شد:« تو پول گرفتی که بیای تظاهرات» خانم بازنشسته دیگری در جواب گفت:« خب شما حقمون بدید تا وضعیت مون خوب شه نیاییم تظاهرات»

در تهران به همت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک طی روال سال گذشته در چند کارخانه با همکاری کارفرمایان کارگران عیدی روز کارگر دریافت داشتند. در بعضی از شهرها همچون سنندج و مریوان در دسته های کوچک این روز گرامی داشته شد. متاسفانه در سنندج دو نفر بازداشت شدند. در پروژه های نفت و گاز به همت تنی چند از فعالان سندیکایی جشن کوچکی در خوابگاهها گرفته شد و ضمن بازگویی تاریخچه اول ماه مه در مورد همبستگی کارگری بحث شد. شوربختانه امروز با خبر شدیم خوابگاه کارگران پالایشگاه و پتروشیمی پارس جنوبی (کنگان) در روستای شیرینو دچار حریق شد و وسایل کارگران به تمامی آتش گرفت.

در کارخانه سامان کاشی بروجرد ٣٠ کارگر را بازداشت شدند. کارگران سامان کاشی در روز کارگر و در اعتراض به کمی دستمزد و مزایا تجمع نموده بودند.

در هفت تپه ٦٠ نفر از کارگران به سخنان عباس منجزی و یوسف بهمنی گوش دادند و در محوطه کارخانه دست به راهپیمایی زدند. در پایانه اتوبوسرانی تهران میدان آزادی نیز جمعی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با حضور این روز را گرامی داشتند.

در شهر صنعتی ساوه در مجموعه کارخانه کاوه فلوت که متشکل از ٨ کارخانه می شود برای روز کارگر جشنی برگزار شد و به هر کارگر کارت ٢٠٠ هزار تومانی هدیه داده شده است .

در شهرستان بانه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کارگر در میدان کارگر این شهر تجمع کردند. تجمع کنندگان با پخش شیرینی و توزیع ماسک در میدان کارگر این شهر فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.

گروههای کوهنوردی بسیاری روز گذشته برای گرامیداشت روز کارگر برنامه های صعود برگزار کردند.

در مس سرچشمه تمامی واحدهای تولید امروز را تعطیل بودند و متاسفانه به دلیل جوی که وجود دارد هیچ مراسمی برای تجلیل این روز برگزار نشد.

تاسف برانگیز فقری است که دامنگیر زحمتکشان شده و آنان را از پرداختن به اصلی ترین مشکل خود که همانا فقر، بیکاری است بازداشته است.