گزارشی از کویر تایر بیرجند!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، کارخانه کویر تایر بیرجند که در کنار مرز ایران و افغانستان دایر شده است و بیش از ١٥٠٠ کارگر دارد با مشکلات کارگری که نتیجه رعایت نکردن قانون در این مجموعه است، روبروست. در این مجموعه فقط ١٢٠٠ نفر در خط تولید کار می کنند که زیر فشار کاری شدیدی هستند. کارفرما برای اینکه اجحافات کارگری خودش را به نوعی رفع رجوع کند کارگران را توسط شرکت های پیمانکاری استخدام کرده و تا می تواند از طریق این شرکت ها به کارگران فشار می آورد. از جمله اینکه به جای کارگران که بازنشسته می شوند جایگزینی در کار نیست . روی دستگاهی که قبلن پنج نفر کار می کرده اند الان سه نفر کار کرده با تولید دو برابر. برای این شیوه بهره کشی وحشیانه هم توجیه اداره استاندارد را آورده و می گویند:« تولید بیشتر با نیروی انسانی کمتر» به اضافه اینکه هر چند ماه آمار تولید دستگاه های تولیدی را بالا برده و اعلام می کنند سازمان صنایع دستور داده است. برای این بالا بردن آمار تولید هم کارگران را مجبور به اضافه کاری های وحشیانه می کنند .

با واگذاری کارگران به شرکت های پیمانکاری، امنیت شغلی و روانی کارگران را به خطر انداخته و سایه اخراج بر سر کارگر همواره دور می زند. شهر مرزی بیرجند با بیکاران فراوان همیشه اهرمی است برای پایین نگه داشتن حقوق کارگران و از بین بردن مزایا.

جالب است بدانید در این شرکت کمیته بیماران درست شده که تشخیص می دهند آیا کارگر بیمار است یا نه؟ بدون اینکه کسی از اعضای کمیته پزشک بوده و یا تخصصی در این امر داشته باشد.

با این شیوه های غیرانسانی و فشار کاری شدید آن هم در شهر مرزی بیرجند که یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر است تلاش دارند کارگران را به سمت اعتیاد سوق دهند.